(StudentTorget.no):

Problemløsere fra hele verden forente krefter på “World Summit” på Information Society (WSIS) Hack for Health” i juni 2017— en internasjonal konkurranse som skulle skape tekniske løsninger for urbane helseutfordringer, på WSIS Forum i Geneve.

 

De 42 deltakerne fra 16 nasjoner arbeidet i team for å lage nye løsninger og utvikle fungerende prototyper som kan ta fatt på helseutfordringer, som for eksempel økende urbanisering, rent vann, forurensning, ikke-smittsomme sykdommer og promotering av sunn livsstil. De kom fram ulike idéer, og konkurransen, som i IT-bransjen kalles en Hackathon, har som mål å skape lokale løsninger på globale problemer.

 

Førstepremien gikk til studentene fra HiOA; Anne Igletjørn, Dendembo Diallo og Dasha Krivonos, som utviklet en idé til en plattform for digital historiefortelling som kan revolusjonere hvordan foreldre og barn kan ta del i helseinformasjon.

 

Les også: BI-studenter til topps i internasjonal konkurranse.

 

En plattform for digital historiefortelling

Førsteamanuensis G. Anthony Giannoumis har arbeidet med studentene siden de begynte å studere ved HiOA, og var med på konkurransen som mentor for studentene. Konkurransen varte i 15 timer. I en hacathon får deltakerne en utfordring som de skal jobbe med i små team for å komme fram til en løsning.


 

– Vi kunne velge mellom fire emner, alle knyttet til helse, og mest relatert til helse i lavinntektsområder, forteller Anne Igletjørn.

 

– Hvorfor fikk dere prisen?

 

– Dommerne sa at denne idéen hadde størst sjanse til å bli en suksess, og jeg tror den sosiale innflytelsen den vil ha på lang sikt var med på selge den, sier G. Anthony Giannoumis.

 

– Den var veldig forskjellig fra de andre idéene, og jeg tror det hjalp oss mye, kommenterer Dasha Krivonos.

 

Studentene kaller idéen “Saga”, en plattform som bygger bro mellom folklore og fakta. Det de prøvde å gjøre, var å ta tradisjonelle folkehistorier, på norsk kalt sagaer eller sagn, og modernisere dem.

 

I russisk folklore, for eksempel, hører barna ofte historien om en ung jente kalt Vasillissa, som arver en magisk dukke fra moren sin. Den magiske dukken blir levende og hjelper henne. Studentene adopterte denne historien for å oppmuntre barn til å spise sunn mat. Så når Vasilissa blir tatt til fange av en ond heks, kan vi vi bruke kunnskapen hennes om sunn, lokal mat til å få superkrefter.


 

Nettdugnad

Saga er en plattform som er laget som en nettdugnad, såkalt «crowd sourced», slik at lokalsamfunn kan komme sammen for å gjenskape disse folkehistoriene.

 

Den eldre generasjonen av foreldre og besteforeldre kan fortelle originale historier, og lærere, studenter og vitenskapsfolk kan tilpasse historiene, beholde den kulturelle relevansen, men gjøre dem mer interessante for barna.

 

Les også: Norges beste studentbedrift 2017 kåret.

 

Problemet er at barna ofte har en tendens til å avvise de gamle, originale historiene. De kan være kjedelige, men når du forteller dem som andre moderne historier, vil bli mer interessante. Løsningen er svært tilpasningsdyktig fordi det er en web-app. Du kan bruke den på en telefon, datamaskin eller nettbrett.

LES OGSÅ: Dette er eksamensvaktene ved OsloMet

 

Skal utvikle ideen videre

Til å begynne med var studentene nervøse da de fikk se de andre teamene. Da de presenterte seg selv, var det dataingeniører, nettverksingeniører og masterstudenter, og de var første års studenter i anvendt datateknologi.

 

– Nå når dere har fått denne prisen, har dere planer om å utvikle idéen videre?


 

– Ja, vi prøver å lage en forretningsmodell i sommer, sier Anne Igletjørn.

 

– Vi søker om oppstartsfinansiering. Om noen er interessert i å arbeide sammen med oss, diskuterer vi gjerne det, sier G. Anthony Giannoumis.

 

– Dette er ikke noe vi vil gi opp. Vi er enige med dem som ga oss prisen at det er en interessant idé, legger Dendembo Diallo til.

LES OGSÅ: Første kvinne som vinner Abelprisen

 

 Måten å lære på i dagens samfunn

Anthony forteller at dette er måten vi lærer på i dagens samfunn.

 

– Det er ikke bare å delta i klassen og gjøre hjemmearbeid, og ta en eksamen. Å gjøre denne typen prosjekt har en verdi der studentene kan utvikle en bedrift mens de fremdeles går på høgskolen, og kan ha en jobb og en bedrift når de er ferdig med studiene, sier G. Anthony Giannoumis.

 

Studentene kan også fortelle oss at de fikk mye nettverk blant folk fra industrien da de deltok på dette arrangementet, som ikke bare var interessert i idéen, men også i å bli kjent med studentene. Mange av dem er høytstående medarbeidere fra velkjente selskaper og organisasjoner, som studentene kan ta kontakt med senere.


 

– De var åpne, hjelpsomme og interesserte. De hjalp oss i løpet av konkurransen, satte seg ned med oss, og sa at «slik kan du gjøre det». Det var fantastisk. På vårt institutt har vi hatt forskjellige små “hackathons” det første året. Dette er ikke den eneste måten vi setter gode ideer ut i livet, men også en effektiv pedagogisk teknikk, avslutter Giannoumis.

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet.