De fleste studenter ser med gru på lange studiedager fylte av forelesninger og pensumlesing. Steffen (22) og Jørgen (22) står opp med kiling i magen og gleder seg til å bygge bil.

- Jeg tror aldri jeg kommer til å ha et større glis enn når jeg setter meg inni en bil jeg har bygget selv. Det må være en ubeskrivelig fantastisk følelse, sier Jørgen Møinichen. Sammen med Steffen Johnsen går han rundt i en av NTNUs store verkstedhaller.

Rundt omkring er det stilt opp diverse byggeprosjekter. Sykler med jetmotor, en julenisseslede drevet på batterier - alt sammen resultater av studenters kreativitet. Juvelen er en gul og hvit racerbil, bygd av et svensk team og lånt til studentene fra Trondheim.

Johnsen og Møinichen er med i Revolve, et team av studenter som håper å delta i konkurransen Formula Student. Studenter fra hele verden møtes i England for å konkurrere med hver sin racerbil i en rekke øvelser. Hvis Revolve får en bil ferdig, blir de det første norske laget noensinne til å delta.


Gleder seg: Jørgen og Steffen gleder seg til å kjøre bil

Johnsen er teknisk leder. Han forteller at svenskenes bil har en byggeverdi på 450 000, og at den går fra null til hundre på 3,7 sekunder. Han tar ut rattet og klemmer seg nedi det knirkende plastsetet. Når teamet har bygd sin egen, skal de konkurrere om hvem som får kjøre i konkurransen.

- Det må være drømmen å kjøre den. Jeg gliser litt allerede. Bare gleder meg, sier han med et bredt smil.

 

Mekket motor siden barndommen

Formula Student

Konkurranse for studenter fra hele verden. Over 130 team fra mer enn 20 land deltar.

Konkurransen ble først holdt i 1981, og siden 1998 har den blitt holdt i Storbritannia hvert år.

Formel 1-banen Silverstone er stedet hvor konkurransene pågår.

Den høyeste poengsummen en bil kan få, er 1000 poeng. Kriteriene som vurderes når vinneren skal kåres er: Akselerasjon (75 p.), drivstofforbruk (200 p.), design (150 p.), driftsikkerhet (100 p.), holdbarhet/utholdenhet (200 p.), skidpad (50 p.), Autocross (150 p.), bedriftspresentasjon (75 p.).

Kilde: formulastudent.com

 

Revolve ble født ut av et ønske om å få mer praksis inn i skoledagen, ettersom de studerer produktutvikling og produksjon. Et par av teamets medlemmer kom tilfeldig over Formula Student, som er godt kjent i utlandet.

- Det er en fantastisk måte å gjøre teori til praksis, forteller Møinichen.

Noe av engasjementet forklarer han med at mange av medlemmene var ekstremt bilinteresserte i utgangspunktet. Noen har mekket motor siden barndommen.

- Jeg har likt å tegne biler siden barneskolen. Men så begynner man på universitetet, og må tegne helt andre ting. Revolve fyller det hullet, fortsetter Møinichen.

Teamet har fått mye hjelp og veiledning fra NTNU. De bruker også skolens verkstedhall, men det økonomiske har de måttet ordne selv. Sponsorjakt kommer til å ta det meste av tiden en stund fremover, selv om flere allerede er på plass. Både private selskaper og samskipnaden i Trondheim har gitt støtte.

 

- Må utvikle alt selv

Prosjektet tvinger deltakerne til å gjøre innovativ bruk av gammel teknologi. Johnsen peker på motoren i svenskenes bil, og forteller at den kom fra en motorsykkel. Andre deler må bygges helt fra grunnen av.

- Det finnes ikke komponenter på markedet som oppfyller behovene våre. Vi må utvikle ting helt selv, fortsetter han. Mye avansert kommer til å skje under panseret.

De fleste på teamet driver med prosjektet utenom skolen. En har fått det godkjent som del av masteroppgaven sin, andre tar det som del av Eksperter i Team. Resten gjør det for erfaringen og fornøyelsen.

Mange ulike oppgaver må løses, og deltakerne lærer alt fra ledelse til teknikk. Møinichen, som er markedsansvarlig, ser mest frem til å stå ved banen sammen med konkurrenter fra hele verden.

- Tusenvis av studenter som har jobbet knallhardt samles i et vennskapelig oppgjør. Ikke bare for å se hvem som er best, men også for å utveksle lærdom og ha det trivelig sammen, forteller han fornøyd.

- Hva skjer hvis dere vinner?

- Det hadde vært helt sensasjonelt å vinne første året! Vi måtte reist rundt til talkshows for å snakke om suksessoppskriften. Vi ville fått et faguttrykk oppkalt etter oss. Sånn «thats' the way», fortsetter Møinichen leende.