(StudentTorget.no)

Det er starten på semesteret og du går på med pågangsmot om at «dette semesteret skal jeg gjøre mer». Eller kanskje du er midtveis og skjønner at du umulig kan klare å komme deg gjennom pensum slik som «flinkisene» gjør det. Hva er det de gjør som de andre ikke gjør?

Ifølge et miniforedrag på TED Talk på YouTube som heter «What do top students do differently?» hevder foredragsholder Douglas Barton at når det engelske firmaet «Elevate Education» vurderer studentene sine, er det flere ting som skiller studenter som får A med resten. 

Mønster 1:

Høy IQ gir ikke automatisk toppkarakter

I TV-serien «Breaking Bad» sier kjemilæreren som rekrutterer en tidligere elev til storstilt produksjon av crack «Apply yourself». Med andre ord, det er en misforståelse at man må ha tradisjonell intelligens for å få toppkarakterer. Det skader selvfølgelig ikke å være smart, men intelligens alene er ikke nok. Andre kvaliteter som gode arbeidsrutiner, innstilling og utholdenhet er langt viktigere for å få A enn høy IQ. Det er godt nytt for alle de som benkesliter med B eller C. Med hard jobbing kan hvem som helst oppnå A. Selv 10 til 20 minutters økter er bedre enn ingenting. Tenk på studiet som et strategispill eller idrettsutøver. Øv på å gi deg selv mestringsfølelse først, øk så gradvis øktene i tid eller kompleksitet. 

Mønster 2:

Øv på å tåle ubehag.

Hvis du ønsker et annet resultat enn tidligere, er det en logisk brist å forvente at samme innsats skal gi et annet resultat. A-studenter nøyer seg ikke med å gjøre minst mulig. De søker hele tiden etter måter å forbedre seg. Hvis du ofte sier til deg selv at noe er «godt nok», senker du automatisk terskelen for hva du forventer av deg selv. Hvis du er perfeksjonist, må du i tillegg skille deg fra tanken om at alt skal skli avgårde på første forsøk. De aller fleste suksesshistorier er fulle av mislykkede eksperimenter. Når du klarer å bli mer uavhengig av ytre bekreftelser, vil det å takle motgang bli lettere. Å tillate seg selv å gjøre feil ved å prøve noe nytt er helt avgjørende for fremskritt. Hvis du gjør det til en vane å bevege deg bittelitt utenfor komfortsonen din, vil du oppleve fremgang over tid selv om eksperimentet i seg selv var mislykket!

Mønster 3:

Simulere eksamen.

Toppstudentene arrangerte test-eksamener med så realistiske rammer som mulig eller fikk andre til å stille dem spørsmål eller sette dem på prøve. Se for deg en slags vitneutspørring i en amerikansk juryfilm der målet er å sette motparten fast, såkalte «mock trials». Tanken er å bruke trikset med at hjernen og kroppen oppfatter motstand i relative former og ikke absolutter. Ved å eksperimentere med forventningene til noe, vil man oppleve at stresset med å gjennomføre den ordentlige eksamen blir lavere når du allerede har øvd på en liknende eksamenssituasjon fra før. Det aller viktigste poenget her er at de som utfører liksom-eksamener forstår at eksamen er i seg selv en kunstig situasjon. Å øve problemløsning i pressede situasjoner herder kroppen og hjernen din til å tåle mer når det virkelig teller.

Mønster 4:

Bli bevisst hva du bruker tid på.

Det høres selvfølgelig ut, men er det egentlig ikke. Alle har vi hørt om å lage timeplan og være organiserte og…jada-jada. Ifølge Barton, gjør ALLE studenter dette i begynnelsen av semesteret. Forskjellen var imidlertid at over 80% av studentene som firmaet evaluerte forlot sin egen timeplan allerede etter noen få dager eller uker. Den interessante forskjellen lå i at A-studentene førte opp alle ANDRE aktiviteter også, ikke bare de timene de hadde satt av til forelesninger og selvstudie. Med andre ord, hadde de et mer realistisk syn på alt de skulle rekke over i løpet av en uke, så som besøke venner, deltidsjobb, trening eller hobbyer. Bruk kalenderen aktivt både som et planleggingsverktøy, men også som et slags dokument på hva du faktisk gjør. Det er menneskelig å utsette det som ikke er gøy. Selv de mest idiotiske TV-program blir plutselig mye mer fristende å se på enn å konse på dagens planlagte leseøkt. Men hvis du må føre opp fire timer med realityshow i gårsdagens hendelser og det gjentar seg ofte, kan det lønne seg å sette seg ned og tenke over hva det er som egentlig hindrer deg i å få gjort det du ønsker.

I tillegg til dette er det en rekke andre forhold som bidrar til toppkarakterer hvis man googler seg gjennom hva toppstudenter gjør. Av dem er å være organisert, unngå utsettelser og å være vitebegjærlig. For når det kommer til stykket, er vi ikke ferdig utlært når utdanningen er over.

Relaterte saker:

Ti tips til studieteknikk

Veien til toppkarakterer

Sjekk hva studierådgiveren sier

Toppkarakterer gir høyere lønn

Klikk her for å se studentrabatter i Norge