Ragnhild Olsen studerer ved Universitetet i Sørøst-Norge, Campus Notodden. Hun er nå på sitt tredje år av bachelorprogrammet Barnehagelærer.

Ragnhild forteller om et variert studium, med mange muligheter i arbeidslivet og for videre utdanning.

 – Jeg har alltid visst at jeg ville jobbe i barnehage. Allerede under arbeidsuka på ungdomsskolen da jeg var én uke i barnehage, fant jeg ut at jeg ville jobbe med barn.

I tillegg, gikk jeg helse og oppvekst på videregående, der jeg både var ute i barnehage og skole, hvor jeg også fant ut at jeg ville jobbe i barnehage, fortsetter hun. 

– Med denne utdanningen kan man få lederstillinger. Jeg har fått høre at jeg er en lederperson, så jeg tenkte utdanningen ville passe meg.
 

 

Mitt studie: Barnehagelærer

Navn: Ragnhild Olsen

Alder: 21

Studie: Barnehagelærer

Studiested: USN, Notodden

 

Studiets innhold og undervisning

Barnehagelærerutdanningen gir studentene kunnskap om barns utvikling, lek og læring, i tillegg til kompetanse til å lede barn, medarbeidere og barnehagen.
 
– Det er et variert studium, og vi lærer litt om alt. Utdanningen inneholder mye pedagogikk, altså hvordan være med barna, men også hvordan barn utvikler seg fra 0-6 år. Vi har også andre fag som språkutvikling, naturfag og matematikk.

Studiet er også en lederutdanning. Vi lærer om hvordan være gode ledere, og hvordan være ledere for personale. Her jobber vi blant annet med å finne vår lederstil, forklarer Ragnhild. 

Barnehagelærer er et treårig studium som tilbys på flere campuser ved USN. Det er også mulig å studere barnehagelærer som nettbasert studium, og som deltidsstudium over fire år.

– Jeg går heltidsstudium, der vi er på skolen fra 3-5 dager i uka. USN tilbyr også Barnehagelærer som deltidsstudium. Da har man enten færre timer i uka, eller man tar studiet på nett.

Vi har også praksis, vi skal ha 100 dager med praksis i løpet av tre år. Hvert semester er det 2-5 uker med praksis i barnehage, i tillegg til 3 dagers praksis på skole for å se overgangen fra barnehage til skole, utdyper hun.

Barnehagelærer er et variert studium, med både praktiske og teoretiske fag. Ragnhild forteller om noen av emnene de har under studiet.

– Vi har en del praktisk undervisning. I faget Natur, helse og bevegelse er vi for eksempel ute i naturen under undervisningen.

I tillegg, har vi et emne som heter Kunst, kultur og kreativitet, der vi har musikk, drama og forming. Da er vi for eksempel i dramasalen, jobber med leire og har sangleker, forklarer hun.

Ragnhild forteller at det spesielt er én ting hun synes har vært mest utfordrende med studiet.

– Det mest utfordrende har vært å skrive akademisk. Jeg kom rett fra videregående, og det var utfordrende å måtte sette seg inn i kildehenvisning osv.

Videre forteller Ragnhild hva hun synes er det beste med å studere Barnehagelærer, samt litt om samholdet i klassen på studiet.

– Det beste er praksisukene der vi får kommet ut i feltet. Her får vi sett mye av teorien vi har lært, og vi får prøve den ut selv.

Vi er kun 25 stykker som går barnehagelærer på Notodden, og vi har et godt samhold i klassen, fortsetter hun. 


 

Skolen og studiemiljøet

Universitetet i Sørøst-Norge er delt inn i 8 campuser. Ragnhild forteller om et mindre studiemiljø, der man vet hvem de fleste er. Det er rundt 2000-3000 studenter på campus, og dette bidrar blant annet til at det blir et godt studiemiljø, ifølge Ragnhild.

– Man kjenner igjen de fleste på biblioteket og andre steder på campus. Alle har på en måte en relasjon til hverandre. Vi får også god kontakt med foreleserne, og de kjenner deg igjen.

Ragnhild forteller i tillegg om noe av det studiebyen har å by på.

– Både studentboligene og campus ligger i nærheten av Notodden sentrum. Notodden har fine turområder for de som liker det. 

Vi har også Notodden Bluesfestival, som er Norges største bluesfestival. Festivalen er alltid rett før fadderuka, så da skjer det mye her. Det er også kort vei til Kongsberg, der det for eksempel er et skisenter, forklarer hun. 

LES OGSÅ: Interessert i IT og programmering? Viktoria studerer programmering ved UiO!

 

Mulighetene etter endt studium

En utdannelse innen barnehagelærer gir flere muligheter i arbeidslivet, men det er også mulig å gå videre til en mastergrad.

– Barnehagelærer er et profesjonsstudium der man kan bli barnehagelærer. Man kan også bli pedleder i barnehage. Pedlederen har hovedansvar for avdelingen og har ansvar for det pedagogiske arbeidet, samt vaktlister og møter.

Barnehagelæreren er pedlederens høyre hånd, og stepper inn for pedlederen ved behov, forklarer Ragnhild. 

– Det er også mulig å jobbe i barnevernet og i hjelpetjenesten. Men om man skal ut av barnehagefeltet, bør man ha en master. 


Med barnehagelærerutdanning blir du kvalifisert til ulike mastergrader. USN tilbyr ulike mastergrader for videre utdanning, men også andre studiesteder i Norge har ulike muligheter for master.

– På USN, kan man gå master i pedagogikk, og jeg vet for eksempel at det er mulig å gå barnehagekunnskap i Kristiansand. Det er mange forskjellige retninger av master rundt om i landet.

På spørsmål om hva Ragnhild kunne tenke seg etter studiet, svarer hun følgende:

– Jeg er usikker på hva jeg vil gjøre selv, men mest sannsynlig videreutdanning.