Alle aktive mennesker legger igjen spor etter seg på internett, enten de vil eller ikke. Denne informasjonen er selvfølgelig tilgjengelig for alle, også fremtidige arbeidsgivere.
I en undersøkelse nylig gjennomført i Tyskland oppga 57% av spurte arbeidsgivere at de hadde strøket en arbeidssøker fra listen etter søk på Google.
Ikke alle blir informert
– Dette er både en aktuell og relevant problemstilling. Rekrutteringsbyråer og vanlige bedrifter benytter seg nok helt sikkert av ulike søkemotorer.
– Likevel må de fleste arbeidsgivere innse at folk flest har hatt et liv. Det ville vært et like stort problem om noen googlet deg og ikke fant noe som helst, sier Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet.
Han peker på at det blant arbeidsgivere er både dem som googler søkeren åpent, men også dem som gjør dette uten å informere søkeren.
– Problemet for dem som gjør dette uten å informere arbeidssøkeren, er at det kan oppstå misforståelser som fører til at bedriften går glipp av gode kandidater.
Her bør faktisk bedriftene selv tenke gjennom hvilke holdninger de står for, mener Skåra.
– Det er synd for dem om de går glipp av gode kandidater nettopp på grunn av dette, tilføyer han.
Mer og mer vanlig
Eilif Solem, regionsjef i rekrutteringsbyrået Manpower, bekrefter at søkemotorer blir brukt hyppig ved ansettelser.
– Googling blir mer og mer vanlig. Det har etter hvert også blitt et krav fra mange bedrifter som ønsker at vi skal gjøre det. Generelt tror jeg både bemanningsbyråer og vanlige bedrifter har blitt mer bevisste på bruken av internett og tar i bruk alle mulige søkemotorer.
Solem har imidlertid ikke inntrykk at at det er noen klare rutiner på hvorvidt arbeidsgivere informerer søkere om at de har blitt googlet.
– Googlingen er nok mer en del av hele prosessen, hvor vi konfererer med søkeren dersom vi finner noe ufordelaktig.
– Skulle vi for eksempel finne informasjon på internett som peker i en helt annen retning enn det arbeidssøkeren gir uttrykk for i et intervju, så vil dette selvfølgelig være negativt.
– Det skal likevel være meget spesielle grunner dersom vi skulle stryke aktuelle kandidater før et intervju, sier Solem.
LES OGSÅ: Jobbintervjuet - Hvem er du?
Vær oppmerksom
– I dag må man nesten bare regne med å bli tatt bilde av i ulike sammenhenger og at dette blir publisert, sier Skåra, som oppfordrer alle til å være oppmerksomme på hva som blir lagt ut på internett.
Bilder kan lett misforstås, bli satt i andre kontekster, og de kan også misbrukes i mange sammenhenger. Det er rett og slett viktig å tenke seg om.
Får man systematisk avslag på jobbsøknader over lengre tid bør det ringe en bjelle.
Dukker det for eksempel opp en video av deg selv på YouTube som kan virke negativt, finnes det såkalte ”abuse teams” som du kan kontakte og som vil fjerne videoen.
De som legger ut materiale på internett bør imidlertid også være observante på at det kan skade enkeltpersoner.
Dette gjelder både for privatpersoner og offentlige institusjoner, som lett kan bruke en kode mot indeksering som gjør at materialet ikke får treff på søkemotorer.
Også Solem advarer arbeidssøkere mot å legge ut hva som helst på internett.
– Bilder av frisk karakter er absolutt ikke positivt, og kan være en viktig grunn til at noen ikke blir ansatt. Man bør få et lite hvisk i øret dersom lempfeldig bilder av en selv er tilgjengelige på denne måten, avslutter Solem.