(StudentTorget.no):

Høsten er en tid for en ny start etter sommerferien, både når det gjelder studier og jobb, men ikke minst på treningsfronten. Mange sliter med å komme i gang igjen, og bruker unødvendig mye tid og krefter på oppstarten.

Hvordan skal du klare å få tid til trening i hverdagen uten å planlegge? 

For å få inn en treningsrutine og for å få utbytte av den fysiske aktiviteten, er planlegging viktig. Det å sette av tid til å tenke gjennom hva vi ønsker med treningsøktene våre, sette et realistisk mål og gjennomføre planene er nøkkelen til effektiv trening.

 

Disse tipsene gjør det lettere før og underveis i din vei mot smartere trening:

1. Sett av tid i kalenderen, ikke bare tenk at du skal trene om det blir tid til overs.

 

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener:

Helene (27) er StudentTorgets treningsekspert. Hun har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelorgrad i molekylærbiologi, og er personligtrener og kostveileder fra NIH. Hun jobber som PT på sats Majorstua, og har også spinningtimer og gruppetimer. Er gymlærer på videregående og gruppelærer på Norges Helsehøyskole. Helene driver også bloggen KunnskapsrikTrening.no, og har nettopp lansert Bratrening.no. 

2. Kom deg på trening selv om du er sliten eller har mer lyst til å gå på café. Dette vil gi deg gode vaner og forhindrer dørstokkmila annenhver uke.

3. Sett deg realistiske mål om antall økter i uken. Klarer du flere enn planlagt er det en bonus, og du slipper å skuffe deg selv hver uke.

4. Bruk fornuften når du setter deg mål for hvilke resultater du jobber mot. Vær realistisk, men ikke for ambisiøs. Du skal ha noe å strekke deg mot, men blir det for skyhøyt vil motivasjonen svikte.

5. Planlegg hva slags type økter du skal trene i forhold til treningsmålene dine. 

6. Når du går på trening skal du ha en plan over økten. Da slipper du å trene lite effektivt, surre rundt for å finne på øvelser, eller rett og slett la langkjøringen bli en grøt av høy og lav intensitet.

7. Varier treningen. Kjør forskjellige øvelser, økter og aktiviteter. Kroppen trenger variasjon for å kunne respondere på treningen.

8. Øk motstanden på styrketreningen og press deg selv på kondisjonsøktene! Har intensiteten blitt helt ok, eller behagelig, er det på tide å øke innsatsen. Trening skal kjennes!

9. Hold ut og behold treningsvanene over lengre tid. Finn motivasjon i mestring av nye øvelser, økt motstand og resultater.

10. Ikke tro at trening alltid er gøy eller behagelig. Det er ingen hemmelighet at resultater kommer av hardt og planlagt arbeid. 

Det kan ta en stund å komme inn i treningsvanene igjen, men planleggingen vil gi deg hjelp til å klare det. Jo lengre vi holder oss til planene våre, jo lettere blir det å komme seg på trening. Målet er at fysisk aktivitet skal bli en naturlig del av hverdagen!

Se også Helenes blogg - KunnskapsrikTrening

 

LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med treningen

LES OGSÅ: Hva er best av pulsklokke og trenings-app?