(StudentTorget.no)

Leo Widrich, som er en av grunnleggerne bak det amerikanske selskapet Buffer, utforsker vitenskapen bak hva vi spiser og hvordan det påvirker hjernens ytelse.
 
På livsstils-nettstedet Lifehacker.com har han skrevet et spennende innlegg som forklarer hvordan kostholdet kan øke produktiviteten vår, både i jobb- og studiesammenheng.
 
Endringer i kostholdet kan ha en enorm innvirkning på produktiviteten vår. Også verdens helseorganisasjon bekrefter at tilstrekkelig ernæring i snitt kan øke produktiviteten med hele 20 prosent.
 
 

Hvordan maten samhandler med hjernen

 
En av de mest fascinerende tingene rundt ernæring er hvordan ulike næringsstoffene påvirker hvordan hjernen fungerer, og kan for eksempel hjelpe deg med å holde fokus på arbeidsoppgaver, eller føre til at du mister konsentrasjonen. 
 
Det meste av hva vi spiser vil bli brutt ned til én ting: Glukose. Dette er vårt drivstoff, og det holder hjernen vår våken og på vakt. Det er egentlig ganske enkelt å ha full kontroll over hvordan vi slipper glukose inn i blodsystemet og hjernen vår. Visse matvarer slipper glukosen raskt ut i blodomløpet, mens andre gjør det saktere, på en mer bærekraftig måte. Forsker Leigh Gibson fant dette å være optimalt.
 
- Hjernen fungerer best når ca. 25 gram glukose sirkulerer i blodstrømmen. Dette tilsvarer glukosenivået i en banan, forklarer hun. 
 
Måten du kan få de 25 grammene med glukose inn i blodet er ganske enkelt. Du kan for eksempel spise en hvetebolle, eller du kan spise en liten skål med havregrøt. På kort sikt utgjør det nesten ingen forskjell i hjernens aktivitet.
 
Men i løpet av en normal åttetimers dag er imidlertid forskjellene oppsiktsvekkende store. Etter å ha spist en bolle, vil glukose frigis inn i blodstrømmen svært raskt. Dette gir ca. 20 minutter av årvåkenhet, og deretter vil glukosenivået falle raskt og gjøre oss ufokusert og lett å distrahere. 
 
Når man spiser havregrøt, vil glukosen frigis mye tregere. Dette betyr at vi vil ha et jevnt glukosenivå, som gir bedre fokus og oppmerksomhet. 
 
En annen viktig faktor er Leptin-nivåene i kroppen. Leptin vil signalisere til hjernen hvor mett du er. En bolle ikke vil signalisere til hjernen din at du er mett særlig lenge, mens havre vil gjøre nettopp dette.
 
Det som måles her kalles «glykemisk indeks», som ble oppdaget ved Franklin Institute:
 
«Mat med lav glykemisk indeks slipper gradvis glukose inn i blodet. Denne gradvise frigivelsen bidrar til å minimere blodsukkersvingninger og optimaliserer hjernekraft og mental fokus.»
 

LES OGSÅ: Kostholdet kan påvirke eksamensresultatet

 

Tre tips til sunnere kosthold

 
Artikkelen til Leo Widrich har belyst noen viktige grunner til å spise mat med lav glykemisk indeks. Faktisk har det vist at man mest sannsynlig vil kunne gjøre det bedre i jobb eller studier med relativt enkle grep. Men allikevel er det som vanlig enklere sagt enn gjort. Her er tre tips til hvordan man kan «lure» seg selv til å spise mer riktig.
 
1. Det er smart å spise flere, små måltider i løpet av dagen. Den viktigste er å sørge for at du aldri er for sulten. Det å være sulten eller å hoppe over frokosten kan ødelegge flere timer med produktivitet. Det absolutt beste er å spise flere, små måltider i løpet av dagen. 
 
Du har sikkert opplevd at du kan bli trøtt og ukonsentrert etter et stort måltid. Bare ved å redusere størrelsen på lunsjporsjonen kan du vinne en time med effektiv produktivitet hver dag. Som hovedregel anbefaler de fleste ernæringseksperter å spise fire til fem små måltider om dagen. 
 
2. Ett triks for å redusere størrelsen på måltidene kan være så enkelt som å spise fra en liten tallerken, skriver Widrich. Se bare på bildet under og tenk deg at den hvite sirkelen er en tallerken, og at den sorte sirkelen er mat. Hvilken tallerken ser det ut som det er mest på?

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Et interessant aspekt av spisevanene våre er at vi er svært tilbøyelige til å spise hva som er innen rekkevidde, uansett om det er bra for oss eller ikke. Forskeren Brian Wansink hevder at det er tre ganger mer sannsynlig å spise det første man ser i matskapet enn den femte tingen du ser. 
 
Sørg derfor for at du organiserer maten på en måte som gir «hjernematen» bedre eksponering. Dette kan gjøre det noe enklere å spise mat som vil øke både konsentrasjonen og produktiviteten.