(StudentTorget):

For de fleste er det viktigste med middagen å bli mett. For mange handler det også om å bli det så fort som mulig. Noe som gjerne er ensbetydende med å slenge en frossenpizza i ovnen, eller å varme opp noen poser fra Fjorland.

 

12 matvarer

Behovet for å bli mett så for som mulig, eller ønsket om å slippe å bruke noe som helst tid på kjøkkenet, går med andre ord ut over kostholdet. Sunne matvarer er gjerne også dyre. Men slik behøver det ikke å være. 

Med disse tipsene fra Margit Vea, faglærer i ernæring, helse- og miljøfag, kan du holde deg sunn gjennom hektiske eksamenstider.

DETTE BØR DU ALLTID HA PÅ KJØKKENET:

Egg
Poteter
Løk (evt. rødløk, vårløk, hvitløk)
Rømme/creme fraiche/kesam
Tunfisk, laks eller en boks skinke
Bønner
Brokkoli eller blomkål
Hodekål
Tomater
Sitron
God olivenolje og balsamicoeddik
Grovt brød

I tillegg er stavmikser en god investering. Den tar liten plass, og kan brukes til alt mulig. Supper, smoothies og alt som kan moses.

Så lenge du har noen av disse ingrediensene vil du alltid kunne lage enkel og næringsrik mat på kort tid. Og uten å tømme kontoen.

Kilde: Margit Vea

 

Glem lettproduktene

Faglærer i ernæring, helse- og miljøfag, Margit Vea mener man skal ligge unna alle lettproduktene og heller satse på å bli skikkelig mett med ordentlig og ubehandlet mat.

- Det er bare tull med alle lettgreiene. Vi trenger ikke lett mat, men ordentlig mat. Skikkelige råvarer som er minst mulig behandlet. Det blir man smartere av, sier Vea, som anbefaler at studenter lager maten fra bunnen.

- Raffinerte og bearbeidede produkter bør unngås. Man trenger masse vitaminer når man studerer, og en god olje kan for eksempel fungere som kosttilskudd.

 

Behandlet mat gjør deg dum

I en hektisk eksamensperiode, der tiden gjerne er knapp er det ekstra viktig at man får i seg man virkelig blir mett av, slik at man kan holde konsentrasjonen oppe over lenger tid.

SUNN MAT: Faglærer i ernæring, helse- og miljøfag, Margit Vea mener man skal ligge unna alle lettproduktene

- Bearbeidet mat blir man bare dummere av. Spiser man ordentlig mat, med skikkelige råvarer blir man mettere, og man får ikke lyst til å fylle på med søtsaker. Man skal unne seg å bli mett. Det er helt feil at man skal få dårlig samvittighet av å spise ordentlig mat, mener Vea.

- Jo færre tilsetningsstoffer, jo renere er produktet. Dette gjelder all ferdigmat. Når det er masse tilsetningsstoffer i maten er det fordi råvarene er for dårlige, påpeker hun.

 

Bedre alternativ enn Grandiosa

Margit Vea mener det er en grei huskeregel man bør ha i bakhodet dersom man likevel må ty til ferdigmat.

- Man må se på hvor mange ingredienser produktene inneholder. Jo flere ingredienser du ikke kjenner navnet på, jo verre er det, sier hun.