Å gå på kino om sommeren er kanskje ikke det mest fristende. I hvert fall ikke om været er bra,og det finnes et utall av gode arrangementer man vil delta på utenfor kinoens mange vegger. I fjor ble derimot et rekordår for kinomatografene grunnet det dårlige været, og som kjent vet man jo aldri helt sikkert hva man har i vente. Da er det godt at kinoprogrammet har evnen til å sprike litt i tilbud, det gjør at alle har muligheten til å se akkurat det de ønsker mest.

Ofte er det imidlertid slik at Hollywoods majestetiske blockbustere overskygger det meste av hva som går på kino i løpet av sommeren, noen ganger er det fortjent, andre ganger er det skandale. Og med et svært begrenset utvalg dager du faktisk kan gå på kino grunnet været, ferie eller sommerjobb så er det kanskje riktig å belyse noen andre alternativer du kan bruke billettpengene på? Studenttorget har tatt på seg den oppgaven, og presenterer herved to svært gode filmer som du neppe vil se avertert på trikken i sommer:

 

Film: «Solsikkenes Natt» (Spania 2006)

Regi: Jorge Sánchez-Cabezudo
Manus: Jorge Sánchez-Cabezudo
Distributør: Arthaus
Med: Carmelo Gómez, Judith Diakhate, Celso Bugallo, Manuel Morón.
Genre: Thriller/ Psykologisk Thriller
Premieredato: 27. juni

Forbrytelse og straff

Den Spanske filmen «Solsikkenes Natt» seiler opp som en av årets mest fruktbare post-noir thrillere. I en genre som  går relativt stille i dørene på det kommersielle filmmarkedet, representerer «Solsikkenes natt» noe så tradisjonellt og lite tidsriktig som en svært smart psykologisk thriller. Her har du alle elementene som en thriller burde ha; mystiske drap, tilfeldige plot-twist, femme fatales, åpen slutt og refleksjoner over livets tilfeldigheter som vil henge med deg lenge.

I den søvnige spanske byen Las Hurdes finner man plutselig en ung jente voldtatt og drept liggende i en eng av solsikker. Det skal bli starten på en voldsspiral som er like overlagt som tilfeldig, og som på en original måte skal berøre både tilreisende og lokalbefolkning. «Solsikkenes Natt» er historien om to bitre gamle naboer som plutselig befinner seg i midten av en drapsetterfoskning, en gjeng hulearbeidere som veives inn i et edderkoppnett av kriminelle handlinger, en politimann som står på trappene til et familieliv, og en pensjonert politimann og svigerfar som aldri går av med pensjon.

«Solsikkenes natt» er regissør Jorge Sánchez-Cabezudo´s debutfilm, og et mektig filmepos som plasserer han sentralt i en kjede av gode spansktalende filmer som har kommet dette året. Filmen er den beste post-noir thrilleren undertegnede har sett siden L.A. Confidential, og det sier en del om underholdningsverdien denne har. Filmen går fra å pirke i svært deskriptive og nærtgående tolkninger av alvorlige forbrytelser som voldtekt og drap, til å formidle en tilfeldighet i hendelesesstrukturen som i grunn gjør hvem som helst til drapsmann. Uansett hvor generaliserende det måtte virke, gjør det «Solsikkenes Natt» sine karakterer til åpne verdensborgere som ikke er avhengig av sin geografiske kontekst for å appellere og sjarmere sine tilskuere, og filmen som helhet til en av de spisseste thrillerne du kan oppleve på kino i sommer.

Paradoksalt nærtliggende Blockbuster alternativ: Legenden om Narnia: Prince Caspian

 

Film «Ploy» (Thailand 2007)

Regi: Ratanaruang Pen-Ek
Manus: Ratanaruang Pen-Ek
Med: Ananda Everingham, Lalita Panyopas, Apinya Sakuljaroensuk, Porntip Papanai
Distributør: Fidalgo
Genre: Drama/Psykologisk Thriller
Premieredato: 25. juli

Søvnløs i Bangkok

Den Thailandske regissøren Ratanaruang Pen-Ek har tatt flere filmfestivaler med storm med sine lavmælte og ekspressive filmer. Hans siste film «Ploy» har her til lands allerede rukket å bli vist både på Film Fra Sør, og under Trondheim filmfestival i år. Nå gjøres den imidlertid klar for en skikkelig kinodistribusjon, og det er i grunn ikke noe annet enn velfortjent.

«Ploy» forteller en relativt simpel historie om et ektepar som strander i Bangkok, på veg til en begravelse, som gjennom årevis med psykisk slitasje ender opp å rive hverandre opp ved roten på et lite hotellrom. For de to hovedkarakterene innebærer det å såre hverandre på de stedene hvor man vet det gjør mest vondt, og det medfører at de begge går inn i en slags transcendental tilstand hvor de jager rundt i sine egne sinn, på jakt etter ankerpunkter til å bygge sin virkelighetsforståelse på nytt. For filmen «Ploy» betyr det et møte med en forlatt 19 år gammel jente, seksuelle utfoldelser mellom baristaen og stuepiken og ikke minst store vonde spørsmål om kjærligheten.

 

Scener fra et ekteskap

Ploy: Why don´t you hug, it´s easier? Hugging, kissing, having sex?

Wit : We´ve been together 8 Years

Ploy: What, is has an exporation date?

Wit: Yes

Ploy: Like canned food or something?

Wit: That´s not the same: A can of food tells you when it will expire, this doesn´t tell you when it goes bad.

Regissør Pen-Ek er en retorisk mester i å formidle vanskelige temaer fra en detaljbevisst kameralinse. Han balanserer på en nerve og en filmtradisjon som strekker seg via Ingmar Bergmanns kammerspill-aktige trekantdramer til August Strindbergs drømmeaktige hverdagsfilosofier. Her er det litt av hvert å hente for enhver som noen gang har pirket i store og uforenelige spørsmål om kjærligheten. Og Pen-Ek lar sitt kammerspill utfolde seg via en innovativ filmteknisk stil som kan minne om David Lynch på sitt mest konvensjonelle.

Jeg nevner Lynch først og fremst fordi «Ploy» har en rytmikk i sitt filmatiske grep som vrir filmen fra å være et standaristert trekantdrama med et slør av erotisk tilnærmelse, til å bli en psykologisk thriller med en eksplosiv konklusjon. Dette gjøres via et svært detaljert og finslipt lydbilde, hvor filmskaperne har pakket inn små dialoger og musikalske metaforer som en ekstra dimensjon i historien. Alt i alt gjør det «Ploy» til en film hvor det er vanskelig å skille mellom drøm og virkelighet, og den bryter med en rural virkelighetsoppfatning med sine mange handlingsutviklende tvister. Den kan derfor anbefales alle som liker en litt annerledes filmopplevelse enn hva man ofte forventer, men også til de som er kjent med Asiatisk film og kjenner til deres kritererier for kvalitetssikring.

Paradoksalt nærtliggende Blockbuster alternativ: The Dark Night