Hvorfor valgte du å studere utøvende sang?

Jeg har sunget så lenge jeg kan huske og har alltid vært glad i musikk.

Mange i familien min deler også min store interesse. Foreldrene mine jobber med musikk og den har alltid spilt en sentral rolle i oppveksten min.

Da jeg var ti år, begynte jeg på Karl Johans Skola i Örebro, som er en friskole med musikkprofil. Der gikk jeg 5.-10. klasse, så flyttet jeg til Oslo året jeg ble seksten og begynte ved Foss videregående skole for å fortsette musikkstudiene.

Etter det, virket studiet ved NMH som en naturlig fortsettelse!

 

Kan du fortelle litt om hvordan studieløpet ser ut?

Studiet er på fire år, oppdelt i to avdelinger på to år.

Utøvende studier, til forskjell fra de pedagogiske, bygger på mye mer tid for egenøving, utvikling av prosjekter og kreative prosesser.

Som jeg opplever det, så blir det mer og mer tid til egen forvaltning for hvert år.

Det gir plass og mulighet til å utforske mye av deg selv som musiker, låtskriver, produsent, eller hva enn du har lyst å drive med – og det er veldig flott!

I slutten av hver avdeling, er det en hovudinstrumenteksamen, det vil si andre- og fjerde året, som holdes på Victoria Nasjonale Jazzscene.

Jeg var der i fjor, som førsteklassing, og hørte på, og det var så kult! Det er alltid superspennende å få med seg hva alle studentene på skolen driver med.

Og i år, er det min tur!


 

Hvilke fag opplever du som mest krevende?

Personlig, synes jeg nok ikke det mest krevende med studiet er fagene, men den tiden man styrer over selv, den som krever enorm selvdisiplin og en del planlegging for å få det man vil ut av den.

Men hvis jeg skulle velge et fag eller et kurs som jeg opplever som mest krevende, så ville det nok vært musikkforståelse.

I store deler av første og andre året, består det av musikkhistorie, men i andre året skal vi studenter også arrangere en festival. Den jobber vi med fra september og helt frem til februar.

I år, skal festivalen holdes på Kulturhuset, Victoria Nasjonale jazzscene og NMH. Det har vært den mest krevende prosessen for meg, men det er nok også fordi jeg meldte meg som festivalsjef og økonomiansvarlig. Da ber man om å ha mye å gjøre!

 

Hvilke forkunnskaper kan være verdifulle å ha, før man begynner på utøvende vokal?

Med opptaksprøve som består av både teori- og gehørprøve, og to runder med audition, så er det nok lurt å ha litt forkunnskap.

I hovedsak i teori og gehør, tenker jeg.

Der var jeg veldig takknemlig for timene på videregånde, med trening i akkurat dette.

Men så er det mange som går på NMH, som ikke har gått musikklinje på videregående. Ganske mange har gått folkehøgskole – det har ikke jeg. Der tror jeg man får mye mer erfaring i samspill, for det var i hvert fall noe jeg kjente på at jeg manglet, da jeg begynte på studiet.

Ellers er det lurt å være glad i musikk og ha en idé om hva du har lyst å drive med, lære deg å utforske, og så prøve seg frem med all den tid og de gode ressursene du har tilgjengelig under studiet.


 

Hvor mye tid er det normalt å bruke på studiene?

Det er veldig forskjellig. Som hvilket studie som helst, så har det jo veldig mye å si hvor lett man har for å lære og hvor motivert man er til enhver tid.

Noen tar teorien raskt, noen praktisk. Noen sitter på øverommet fire til seks timer om dagen, noen må pugge, og noen tar ting fort.

Avhengig av hva man øver på, og hvor disiplinert eller motivert man er, så varierer tiden veldig.

Jeg er nok ikke typen som henger på øverommet dagen lang, men heller sitter og spiller, synger og «øver» litt når jeg føler for det og når det passer meg.

Det fine med å være vokalist, er jo at jeg kan bære med meg instrumentet mitt hele tiden. Noe som gjør at jeg egentlig kan øve på trikken, på tur i skogen, i dusjen, når jeg tar oppvasken eller på vei til skolen.

Samtidig, er mye av øvingen også å høre på musikk, for å lære seg låter eller lære om nye sjangere eller musikere, noe man også kan gjøre omtrent overalt, når som helst.

Praktisk, ikke sant?

Ikke bare varierer det veldig fra student til student, men det er også utrolig vanskelig å beregne.

Noen sa en gang til meg; «Å være musiker er ikke en jobb, det er en livsstil». Det er nok det beste svaret jeg kan gi.


 

Hva skulle du ønske at du visste, før du startet på studiet?

Hm, det var et vanskelig spørsmål.

Jeg tror faktisk at det jeg hadde likt å vite tidligere handler om meg selv. Jeg skulle ønske at jeg visste mer om hvordan man takler prestasjonsangst og hvordan forholde seg til det, når man studerer noe som krever så mye kreativitet, spontanitet, idéer og utforskning.

Vi hadde et kurs i prestasjonsforberedelse i førsteklasse, som var ganske kort, men vel så bra. Der fikk jeg litt innføring, men to år senere ønsket jeg fortsatt at jeg visste mer.

Heldigvis, kunne jeg ta kontakt med han som hadde kurset og spørre mer om ting jeg lurte på, når enn jeg ville.

 

Kan du fortelle litt om hvordan fagene gjennomføres?

Mange av fagene er med bare klassen min (som består av syv elever fordelt på instrumenter, som gjør at vi fungerer som et eget band).

De timene kan i stor grad sees som gruppearbeid, på forskjellige måter. Enten det er samspill eller improvisasjon, og vi spiller sammen, eller det er teori, gehør eller arrangering, og vi snakker, lytter og synger sammen.

Noen timer er forelesninger, men disse synes jeg det blir færre og færre av.

Siden vi ikke har fag i pedagogikk, så har vi ikke noe praksis og heller ikke i nærheten av så mange innleveringer som pedagogikkstudentene har.

Mye av tiden, som jeg har nevnt tidligere, går for de aller fleste til øving, låtskriving og samspill med forskjellige band og prosjekter.

Bortsett fra tiden man har alene på øverommet, så er det mye som klassifiseres som gruppearbeid, vil jeg si.

Innleveringer er det heller ikke så mange i løpet av et år. 1-2 i hvert fag, og med eksamen i avsluttende fag til jul eller sommer, som oftest.


 

Finnes det muligheter for utveksling til utlandet i løpet av studietiden?

Ja!

Jeg har selv aldri vært på utveksling og har nok ikke tenkt å dra heller, men jeg har vært veldig fristet.

Det er mange steder som er mulig å dra til, og det er et helt fantastisk tilbud.

 

Er det vanlig og lett å kombinere deltidsjobb ved siden av studiet?

Mange av studentene spiller konserter, og drar på turné med bandene og prosjektene sine, noe som også er en naturlig del av studiet.

Det er jo sånn at mange av oss håper på å kunne forsørge oss i fremtiden, og er på en måte vår type «praksis». En jobb vi tjener penger på og som er kombinert med studiet vårt.

Noen har andre typer deltidsjobber, på kafé, som korpsinstruktører, eller underviser privat. Dette er vanlig blant studenter på både pedagogikk og utøvende studie.

Jeg har hatt en del spillejobber ved siden av skolen, siden videregående, og skal til høsten forhåpentligvis få ta over et barnekor, i tillegg. Det gleder jeg meg til!

 

Har du ellers noen tips du vil dele til dem som vurderer å studere utøvende musikk?

Tør å satse! Og tør å gjøre feil.

Det er lettere for noen enn andre, men uten å kaste seg uti ting man er litt redd for, så får du aldri vite om du egentlig trenger å være redd for det!

Og det er fint å være litt strukturert og klare å bare gjøre ting.

Sett igang med hva enn du føler for, men gjør noe. Med mye tid til å utvikle deg, og med en skattekiste av ressurser som den på NMH, så må du bare bruke det for alt det er verdt.

Tida går alt for fort!


 

Beskriv til slutt studiet med tre ord!

Utfordrende, spennende og lærerikt.