Selv om verdensdagen for psykisk helse allerede har vært, så mener jeg at vi fortsatt må belyse psykisk helse i det norske samfunnet, spesielt når det gjelder studenter og hvordan det å ha en psykisk lidelse påvirker studietiden. Vi vet at psykiske helseproblemer påvirker studiene, men akkurat hvor mye kan de påvirke oss?

 

Selvfølgelig innebærer psykiske lidelser en rekke ulike diagnoser som påvirker hver enkelte ulikt, men visste du at i en undersøkelse, så hadde studenter som hadde nær kontakt med venner 50 % større sjanse for å fullføre studiene enn de som var venneløse og ensomme? 

 

Det finnes selvsagt ulike symptomer på psykiske lidelser og disse kan variere fra person til person, men de vanligste symptomene er konsentrasjonsvansker og hukommelsessvikt. Konsentrasjon og god hukommelse er blant de viktigste egenskapene som trengs når vi skal få med oss hva vi har lest. Svikter dette blir det svært utfordrende å få med seg det som er nødvendig for å lykkes med studiene. Det er derfor skremmende at 1 av 5 studenter rapporteres å slite psykisk og at det ikke er så mye snakk om det, selv i dag. Dette vil si at 20 % av studentene i dag har en psykisk lidelse å bære på skuldrene, samtidig som de prøver å håndtere den tøffe studietiden, mange av dem helt på egenhånd.

 

«Alt er i hodet», sier de, men alt utspiller seg både fysisk og mentalt og påvirker hverdagen. Noen fysiske plager som kan være et resultat av psykiske lkidelser kan være muskelspenninger, hodepine og søvnløshet. Dette er igjen noe som påvirker mye av studietiden. Konsentrasjonsvansker, hukommelsessvikt og fysiske plager er bare noen få symptomer psykiske lidelser kan gi. Det å kontrollere en psykisk lidelse under studietiden kan være svært krevende og ekstremt belastende for noen, særlig under eksamenstiden.

 

Selv sliter jeg med psykiske lidelser, alt fra depresjon til PTSD, og har gjort det i flere år, noe som har påvirket både karakterene og studiene gjennom tidene. En av tingene jeg sliter mest med er konsentrasjonen, noe som gjør studietiden vanskelig, siden jeg har vansker med å få med meg hva som står i lærebøkene. Jeg trenger da mer tid for å skjønne alt som blir lært bort.

 

LES OGSÅ: Starten på slutten

 

Hva kan vi studenter egentlig gjøre?

Så hva kan vi som studenter gjøre for å mestre studiene samtidig som vi håndterer vår psykiske helse på en riktig måte? Selv om du er en av studentene som sliter psykisk vil det ikke si at du er noe svakere enn alle andre eller at du er dømt til å mislykkes med studiene. Slettes ikke. Det finnes håp og muligheter for alle.

 

Mitt første tips er å prøve å bevare roen så mye du kan, slik at du har mest mulig kontroll over studiene. Stresser vi for mye mister vi kontrollen over oss selv og over tid vil det påvirke den psykiske helsen negativt. Vi vil da bli fanget i den onde sirkelen av å streve gjennom en tung periode med psykisk lidelse, samtidig som vi prøver å studere. Veldig utfordrende. Den mentale helsen er så viktig å ha på vår side når vi studerer for å klare å konsentrere oss mer og jobbe mer effektivt. Lytt til kroppen når du føler det blir for mye og ta deg en pause fra alt sammen en stund. Ta deg en tur ut hvor du ikke tenker på studier, hør på musikk, prat med en god venn, eller kanskje å ta deg en varm dusj hjelper. Alt du kan finne på som beroliger deg, og aller viktigst, husk å puste!

 

Mitt andre tips er å spise riktig. Slapp av... Du trenger ikke å endre livsstilen din helt, men ta deg en frukt og noen nøtter å knaske på når du studerer, istedenfor potetgull og sjokolade. Dette er en felle jeg alltid havner i når jeg stresser enormt mye med studiene. Det frister så mye å gumle i seg den sjokoladeplata når stresset er på topp, men effektivt er det ikke for studiene. Jo mer sukker vi får i oss, jo mer svekkes konsentrasjonen og hukommelsen. Så prøv å ligg unna sukker. Nøtter, bær og frukt øker både konsentrasjonsevnen og energien vår, og passer perfekt som stress-knasking under studiene.

 

Men, er du en som meg som bare må ha noe søtt når du stresser og studerer? Min løsning er å lage meg fruktsalat med yoghurt og havregryn. Jeg er også en enorm sjokoladeelsker og bare må ha sjokolade under den stressende studietiden. Heldigvis fant jeg en løsning: Å bytte ut vanlig melkesjokolade med mørk sjokolade. Mørk sjokolade har blitt rapportert å være effektivt for å øke konsentrasjonen og bedre hukommelsen. Samtidig så reduserer mørk sjokolade stress, så dette er jo en vinn-vinn situasjon, for både meg og deg!

 

Mitt tredje tips er å snakke om utfordringene du har under studietiden med noen. Uansett hvor vanskelig det er og selv om du frykter for at ingen andre forstår, så er det viktig å åpne seg for andre. På den måten blir stresset og uroen vi går og bærer inni oss mye mindre og vi vil føle oss mer lettet. Du vil også føle deg mindre ensom og ha mer kontroll over studiene når du vet at andre er der for å støtte deg gjennom den stressende tiden. Du kan snakke med alt fra familie og venner, til helsepersonell, psykolog osv. De du føler deg mest komfortabel med. Hvis du føler du ikke har noen å snakke med, så kan du benytte deg av SiO Helse og ta en prat med noen der. Dette er en gratis hjelpende ressurs for studenter, som gjerne vil være en støtte for deg gjennom studiene.

 

Ikke gi opp, og lykke til med studiene!

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet