Hannah Rebecca Udnesseter har studert helse- og sosialpsykologi ved Universitetet i Oslo (UiO). Hun har så lenge hun kan huske gruet seg veldig mye til både prøver og tentamener, men det var først da hun begynte på høyere utdanning at de ordentlige nervene kom.

 Før én eksamen jeg hadde, sov jeg så dårlig at jeg satte meg for å lese til eksamen klokken fire om natten, bare for å slippe å se i taket. 

 Eksamensinnspurten bringer frem både fysiske og psykiske reaksjoner, som hun beskriver som influensa.

 Jeg har benyttet mange ulike studieteknikker for å prøve å roe nervene, men jeg ender alltid opp med å sove dårlig, bli kvalm, få vondt i magen og ha skikkelige humørsvingninger. Jeg teller dager, og sover dårlig spesielt de siste nettene før eksamen.

 Før var det faktisk så ille at jeg aldri kunne sove alene natten før eksamen, fordi jeg ikke orket å ligge våken alene med alle tankene. Jeg har også prøvd å roe nervene med sovemedisin nettene før.

 

Følelsen av at livet går under

For Udnesseter påvirkes studiehverdagen på grunn av eksamensangsten. Lite søvn gjør henne trøtt, og fører til at hun sliter med å luke ut det riktige stoffet i pensum.

Hun er også avhengig av støtte fra andre studievenner, fordi hun hele tiden er usikker på om det hun gjør er riktig.

 

 

 Før kunne jeg nesten komme i en slags «benektelsesfase», hvor jeg på dagtid kunne blåse i alt som hadde med lesing å gjøre, for så å være helt fortvilet når jeg la meg om kvelden.

På selve eksamensdagen har hun blitt flink til å skyve unna problemet, og forteller at det blir mer som en «briste eller bære»-taktikk. Men hun har også sittet på eksamener og fått helt «black out» på grunn av at nervene har tatt overhånd.

 Det å vite at alt skal avgjøres på bare noen timer, skriftlig på et ark, er kanskje det jeg synes er mest håpløst.


 

Det finnes alltid utveier

  Hannah har fått råd fra ulike hold om hva hun kan gjøre.

 Jeg har blitt flinkere til å tenke at det alltids finnes utveier.

Selv om hun føler hun kan snakke med de fleste om problemet, legger hun ikke skjul på at eksamensdagen er vanskelig.

 Innerst inne føler jeg meg veldig alene når det faktisk gjelder.

LES OGSÅ: Ensomhet i studietiden? Les ekspertens råd!

 

Det finnes hjelp

Helge Hauge, veileder og magister i psykologi ved Studentsamskipnaden i Bergen (SiB), beskriver eksamensangst utelukkende som prestasjonsangst. Han holder kurs i eksamensangst hvert semester. 

 

 

 Kursene handler om hjelp til å lære teknikker for å kunne takle stresset som en del studenter opplever enten i tiden før, eller under selve eksamen.

 De fleste opplever litt stress og angst i forbindelse med eksamen, men vi retter oss mot de studentene som blir så stresset at det går ut over prestasjonene deres. 


Økt press med krav om gjennomføring på normert tid, mye pensum og hyppige eksamener, gjør at stressnivået forsterkes for svært mange studenter.

 Ved studentrådgivningen ved SiB holder vi både eksamensangstkurs og stressmestringskurs.

Studentene lærer ulike teknikker de kan benytte i mental trening. Derfor starter kursene så tidlig som mulig i semesteret, slik at studentene skal få tid til å trene selv. Men det er også studenter som tror på en kjapp løsning på problemet.

 Ikke sjelden opplever vi at studenter kommer til oss noen dager før eksamen, og vil at vi skal fikse eksamensstresset deres.


 
Hauge mener det er svært viktig at studenter som sliter med stress og prestasjonsangst har et godt tilbud.

 

Har du eksamensangst? 

- De fleste studentsamskipnader tilbyr rådgivning for eksamensnerver. Sjekk med din lokale studentsamskipnad for å finne ut hvilke tilbud de har.

- Fastlegen din kan også hjelpe deg. Ikke nøl med å ta kontakt dersom du føler du har behov for det.

- Snakk med venner og medstudenter om angsten. Helge Hauge, som holder kurs i eksamensangst, forteller at mange elever sier det hjelper å få luftet frustrasjonen til andre.

- Alle kommuner har en psykologisk helsetjeneste. Dersom eksamensangsten går ut over lesing eller på andre måter gir deg problemer i hverdagen, kan du ta kontakt med dem for å få hjelp.