(StudentTorget.no):
Vanlig reklamasjonstid på en vare er to år, dersom varen er ment å vare lenger enn to år, er den fem. Men hva betyr egentlig reklamasjonstid? Og hvordan vet man hvor lenge en vare er ment å vare?
- Reklamasjon er en rettighet alle har etter forbrukerkjøpsloven når de handler med en næringsdrivende. Det betyr at selger i en periode er ansvarlig for mangler ved produkter, forklarer kommunikasjonsrådgiver ved forbrukerrådet, Ann Hege Skogly.
Hun legger til at dette ikke gjelder dersom du er uforsiktig med varen eller bruker den feil.
- Hva er vanlig reklamasjonstid?
- To år, hvis ikke varen er ment å holde vesentlig lenger en to år, da er den fem år.
- Hvordan vet man hvilke varer som skal holde i fem år?
|
|
REKLAMASJONSTID: - En mobiltelefon har fem års reklamasjonstid, det er faktisk avgjort i Høyesterett, forklarer kommunikasjonsrådgiver ved forbrukerrådet, Ann Hege Skogly. |
- Det må vurderes fra vare til vare. Loven inneholder ikke en slik opplisting, så det er rettsavgjørelser som til syvende og sist er fasiten.
Vær klar over rettighetene dine
Det er viktig å være klar over at du har rettigheter. I Norge er det et godt vern for forbrukeren og Skogly mener studenter bør være ekstra klar over at de kan spare både frustrasjon og penger dersom de leser seg opp på egne rettigheter. Det er mange som ikke er klar over at en mobiltelefon har fem års reklamasjonstid og heller bytter ut mobilen dersom den slutter å fungere etter halvannet år.
- En mobiltelefon har fem års reklamasjonstid, det er faktisk avgjort i Høyesterett, forteller hun.
En ting folk har problemer med å skille er reklamasjonstid og garanti.
- Reklamasjonstid er ikke det samme som garanti. Garanti er ikke en rettighet, men en avtale selger kan inngå som et gode for kjøper. Loven krever at garantien skal gi kjøper mer enn forbrukerkjøpsloven, sier hun.
Apple er en av leverandørene som blant annet selger mac-er med et års garanti. Når man går til innkjøp av en mac får man tilbud om å utvide garantien med to år til. Skogly minner om at man uansett har krav på fem års reklamasjonstid, da en mac er en vare som er ment å vare i mer enn to år.
Stå på kravene
For to måneder siden opplevde Catharina Wandrup det som kan sees på som alles mareritt. Mens hun satt ved skrivebordet eksploderte plutselig batteriet på den fire år gamle laptopen hennes.
|
|
FIKK NYTT BATTERI: Batteriet i laptopen til Catharina Wandrup eksploderte i fanget hennes. Wandrup var heldig som fikk nytt batteri, mener Skogly i Forbrukerrådet. |
Wandrup dro ned til Imac hvor hun viste frem batteriet og fikk beskjed om at det måtte sendes inn for undersøkelse om hvordan det hadde blitt brukt.
- Jeg leverte det inn en lørdag og fikk svar på mandag morgen om at jeg skulle få nytt. Dama i butikken var skikkelig kranglete, og mente det ikke gikk på garantien fordi batteriet bare har et års garanti. Men jeg fikk nytt batteri etter en uke, høyst sannsynlig bare fordi jeg sto på kravene og visste hva rettighetene mine var, sier hun.
Wandrup advarer likevel forbrukere mot å levere inn ødelagte varer dersom de ikke er helt sikre på at feilen dekkes av reklamasjonstiden.
- Dersom jeg i stede hadde levert inn hele macen på grunn av en feil jeg var usikker på om ville bli dekket av reklamasjonstiden og fikk beskjed om at ikke ble dekket, ville jeg ha måttet betale 500 kroner for å få den tilbake. Uansett om jeg bestemte meg for om den skulle repareres eller ikke. Sånn er det på Expert også, vi levert en mobil der en gang fordi kameraet var ødelagt. Så sa de at de ikke ville reparerer det gratis og at vi måtte betale for å få den tilbake, forteller hun.
Skogly mener Wandrup var utrolig heldig som fikk nytt batteri uten å betale fra Apple.
- Et batteri til en datamaskin har ikke fem års reklamasjonstid, levetiden er antatt å være to og et halvt til tre år. Når det er sagt, skal ikke produktet utgjøre en fare for forbrukeren. Så etter en eksplosjon bør du ta kontakt med selger, sier hun.