T itler som blogg-PR-rådgiver og sosiale medier-analytiker er ikke uvanlig, forteller Charlotte Gundhus til Aftenposten.no.
De sosiale medienes økende rolle, og betydning for å bli sett og hørt, skaper nye arbeidsplasser og stillingstittler.
I Sverige, har flere av de nyetablerte stillingene inntatt jobbannonsene.
Hittil har det ofte vært ansatte i informasjons- eller kommunikasjonsavdelingen som har fått oppgavene med å overvåke sosiale medier, blogge, og analysere sosiale medier. Nå ser vi at norske arbeidsgivere begynner å se behovet for en egen dedikert person til dette, sier Charlotte Gundhus til Aftenposten.no.
Gundhus jobber i rekrutteringsfirmaet Hammer & Hanborg, som har spesialisert seg på rekruttering innenfor kommunikasjonsfaget. Hun forteller at de merker stor pågang fra arbeidsgivere som ønsker nye arbeidstakere til å jobbe med sosiale medier.
– Vi merker at også norske arbeidsgivere ser behovet for egne personer som jobber med digital kommunikasjon.
– Det er også mye mer fokus på analyse innenfor digitale stillinger enn før, og på måleverktøy, som kan gi svar på hvordan sosiale medier kan brukes for firmaets beste.
Social media analytiker:
Arbeider med store data, tolker resultater basert på innsikt, verdier og resultater, er godt informert om de ulike kanalene/tjenestene og kan bygge enklere analyseverktøy.
Sosial media strateg /manager:
Er godt informert og oppdatert om de siste trendene og kanalene, skal jobbe strategisk. Må ha god kjennskap til tradisjonelle publiseringsverktøy som WP, Drupal og «nettsky-løsninger».
Produktsjef:
Har god erfaring innen sosiale medier, bør være en dreven blogger som kan blogge om sine eller selskapets produkter, bruke fordelene med blogging for å skape merkekjennskap, formidle budskap, engasjere og være i dialog med målgruppen samt definere en tydelig profil for produktene. Dyktig relasjons- og nettverksbygger.
Kommunikasjonsspesialist:
Holder orden på store fora og bloggnettverk, pleier gode kunder/brukere, bistår kunder med tilrettelegging, utvide community og merkevarelojalitet. Er involvert i produktutviklingen.
Community manager:
Holder orden på store fora / bloggnettverk, oppmuntrer og pleier gode kunder/brukere, bistår kunder med tilrettelegging, utvide community og merkevarelojalitet. Er involvert i produktutviklingen.
Blogg-PR-rådgiver:
Forstår forskjellen på journalister og bloggere, dyktig relasjons- og nettverksbygger, omgjengelig.