(StudentTorget.no):
- Det vi mener er villedende markedsføring, kombinert med dårlig rådgivningstjeneste i den videregående skolen, gjør at mange begynner på studier de enten ikke vil begynne på eller ikke vet hva går ut på, sier Rydje til dn.no.
NSO-lederen mener lærestedene i for stor grad ”sminker” studienavn for å gjøre studiene mer attraktive i kampen om studenter. Han trekker frem "Music management" på Rena og "Sport management" på Lillehammer og i Molde som eksempler på studieprogrammer som har fått et fancy navn for å tiltrekke flere studenter. Dette er fag der man i realiteten studerer økonomi og administrasjon, påpeker han.Rydje oppfordrer derfor alle studiesøkere til å se nøye på emnebeskrivelser og fagplaner før de søker. I tillegg må utdanningsinstitusjonene bli tydeligere på hva det enkelte studieprogram går ut på, mener han.
Frode Skår er kommunikasjonssjef ved Høgskolen i Hedmark, skolen som tilbyr Music Management-studiet. Han understreker at de ikke prøver å lure noen med dette studienavnet. Ifølge Skår er skolens representanter svært opptatt av å forklare at Music Management er et tungt ”økadm”-studium når de deltar på utdanningsmesser.
- Siden det er lagt inn en del spesielle emner som dreier seg om musikkbransjen, må vi jo få det frem i navnet. Du skal ikke lese mer enn første setning før du ser at det handler om økonomi og ledelse. Jeg vet ikke hvordan vi skulle gjort det annerledes, sier Skår til dn.no.
| Studienavn | Innhold | Studiested |
| Rock'n roll entrepreneurs | Musikkbransje-rettet bachelorgrad | Universitetet i Tromsø |
| Sport management | Organisasjon og ledelse | Høgskolen i Molde og i Lillehammer |
| Elektronisk systemdesign og innovasjon | Mastergrad i elektronikk | NTNU |
| Produktutvikling og produksjon | Maskiningeniørstudiet | NTNU |
| Byggdesign | Byggingeniørstudiet | Universitetet i Agder |
| Fornybar energi | Elkraftstudiet | Universitetet i Agder |
| Facility management | Økonomivariant | Høgskolen i Oslo og Akershus |
| Event og sport management | Prosjektledelse og markedsføring | Høgskolen i Buskerud |
(Kilde: dn.no)



















