(StudentTorget.no):
Med kampanjen «GLØD» ville Kunnskapsdepartementet i 2011 heve statusen til barnehagelæreryrket og få flere til å velge denne utdanningen. Så langt har prosjektet kostet 20 millioner kroner, og vil koste enda 6 millioner kroner i 2014, skriver Universitas.
Den kostbare GLØD-kampanjen innebar blant annet en reklamefilm hvor kjendiser som Thomas Seltzer, Bertine Zetlitz, Erik Thorstvedt og Sigrid Bonde Tusvik om taler barnehagelæreryrket som «verdens fineste stilling».
Antallet kvalifiserte førstevalgssøkere steg med 18 prosent i 2012. Men i 2013 gikk det derimot tilbake med 15 prosent, altså til et søkertall som tilsvarer kun 3 prosent flere enn ved kampanjens oppstart i 2011.
Statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet, kan ikke uttale seg om hvorvidt de er fornøyd med kampanjen før den er ferdig.
– Det er ikke lett å si hva som er resultatet av et så sammensatt prosjekt som GLØD. Men vi overtok ansvaret for dette prosjektet i oktober, så det var vanskelig å endre noe når prosessen allerede var i gang. Det vil som sagt være helt naturlig å gå inn i en vurdering når kampanjen er ferdig, sier Jordahl til Universitas.