(StudentTorget.no):

Det mest skremmende med jobbsøking er antakeligvis intervjuet, men telefonsamtalen man gjerne rådes til å ta i forkant, er ikke langt bak. 

De aller fleste synes det er ubehagelig å ringe til den potensielle arbeidsgiveren. Så ubehagelig at samtalen aldri blir tatt. Burde ikke det da bety at de som faktisk ringer, har et fortrinn? Alt kommer vel an på samtalen, og hvilke spørsmål du stiller. Stiller du selvsagte spørsmål eller er uklar på hva du vil, er det en overhengende fare for at arbeidsgiveren blir lei. 

Den svenske karrieresiden shortcut.nu har derfor kommet frem til disse 8 tipsene til hvordan man kan lykkes med den vanskelige samtalen: 

LES OGSÅ: Dette ser de etter hos nyutdannede

 

1 – Overvinn frykten

Telefonskrekken er det første du må få bukt med. Men tar du noen sjanser, vil du etter hvert også bygge opp selvtilliten din. Blir samtalen vellykket vil du også få et rush, som kan drive deg videre til neste samtale. Slutt å tenk på at du skal smiske deg til en jobb, og tenk heller på samtalen som det den er; en naturlig måte å få svar på relevante spørsmål på. 

2 – Velg riktig tilfelle

Hvis du ringer for å sjekke om søknaden kom frem, eller for å spørre om hvor mange som har søkt, er det bare irriterende. Hvis du har bestemt deg for å ringe, må du gjøre det før du sender søknaden. 

3 – Ha et tydelig mål med samtalen

Ikke bare spør for spørsmålets skyld. Det er lett å gjennomskue at du ringer bare fordi du tror det er lurt. Skal du ringe, må det være fordi du faktisk lurer på noe. Ring for å få mer informasjon om for eksempel arbeidsoppgaver eller hvilke forventninger de har for den de skal ansette. En slik samtale vil vise at du er interessert, og at du er fokusert på å forbedre søknaden din. 

4 – Still smarte spørsmål

«Kan du fortelle mer om jobben?», er et kamikazespørsmål i følge den svenske nettsiden. Eksempel på et bra spørsmål er i «Det står i utlysningen at det er fire-fem arbeidsoppgaver i denne rollen. Hvor kommer tyngdepunktet til å ligge?», eller «Hva tror du blir den største utfordringen for den som får jobben?». Eller «Hvilken bakgrunn har de som har denne jobben i dag?». 

5 – Vært kort

Ikke stress deg gjennom samtalen, men ikke bruk for mye tid heller. Hvis du drar ut samtalen, viser du at du ikke forstår hvor opptatt man gjerne er i arbeidslivet. Ikke gå for langt over fem minutter. 

6 – Stå oppreist

Hvis du står mens du ringer, puster du lettere og får en klarere stemme. Hvis du er en av dem som går mens de snakker, sørg for at du ikke går så fort at du blir andpusten.

7 – Husk navn

Det gir en positiv effekt hvis du takker «Anne» for tiden hennes. Vit hvem du prater med, og gjerne resepsjonistens navn også, slik at du ikke kaller Anne for Annfrid eller Anders.

8 – Øv

Hvis du har flere samtaler du skal ta, kan det lønne seg å begynne med den minst viktige, og jobbe deg oppover. Øvelse vil gi en skarpere prestasjon når det virkelig gjelder som mest.

LES OGSÅ: Hvilken persontype er du?

PRØV STUDENTTORGETS JOBBSØKERSKOLE