En stor oppgave, ett semester, flere måter å gjøre det på. Mange studenter skriver masteroppgave dette semesteret.

Men hvordan bør man legge opp løpet frem mot innlevering for å sikre at oppgaven blir best mulig?

I en serie artikler på StudentTorget, svarer forfatteren av bestselgerboken Superstudent, Olav Schewe, leserne på spørsmål knyttet til hvordan man kan lære mer effektivt og få bedre karakterer.

 

En student spør:

Jeg skriver masteroppgave nå og skal levere i juni.

Hvordan kan jeg disponere tiden min best nå frem til sommeren?

 

Svar fra Olav Schewe:

En masteroppgave har mange fellestrekk med prosjekter generelt.

I teorien, har man fått satt av rikelig med tid til å løse oppgaven (ett helt semester), men allikevel brukes mye av tiden ineffektivt og når deadline nærmer seg, blir alt fryktelig stressende.

Grunnen til dette er at når det er lenge til en frist, så har man mindre press på seg til å jobbe effektivt og smart.

Her er noen ting du kan gjøre for å komme best mulig ut av det:

 

 

1. Legg en slagplan

Tidlig på semesteret, snakk med veilederen din og bli enige om en «kjøreplan».

Del arbeidet med masteroppgaven opp i ulike faser og avtal ved hvilke milepæler dere skal møtes.

Planen trenger ikke å være veldig spesifikk. Det gjør heller ingenting om du ikke følger den til punkt og prikke. Formålet er å skaffe seg god oversikt over arbeidet.


 

2. Operer med flere frister

Ikke bruk innleveringsdagen som den eneste fristen din.

Basert på slagplanen din, sett deg frister underveis på når ting må være gjort.

Fristene er med på å skape positivt press som kan gjøre deg mer effektiv. Samtidig, sørger det for at du ikke blir hengende for langt bak.

 

3. Tilpass jobbingen etter dagsformen

Noen dager er bedre enn andre. Har du kommet inn i en god arbeidsflyt som gjør at du får gjort masse, så utnytt det ved å sitte lenger.

Tilsvarende, dersom du er sliten eller sliter med å konsentrere deg, gjør det til en kort dag. Da kan det faktisk være lurt å legge fra seg arbeidet, og heller få unna mer dagligdagse ærend eller rett og slett bare ta seg fri. 

 

4. Tenk i iterasjoner

De beste løsningene er sjeldent et resultat av en lineær prosess, altså at man har tenkt ut en perfekt løsningen på forhånd og så jobber seg gradvis mot den. Gode resultater blir til mens man går.

Man begynner med et utgangspunkt, men underveis får man innspill som gjør at man skifter retninger, eller finner noe enda bedre å jobbe mot.

Planlegger du å spørre bekjente eller fagfolk om innspill til oppgaven din, ikke vent helt til slutt. Jobb med noe konkret, vis det frem, få feedback, gjør justeringer.

Slik jobber du i «iterasjoner» (sikler). På den måten, unngår du å forville deg langt ut på et sidespor, samtidig som oppgaven forbedres for hver iterasjon.


 

5. Sett av tid rett før innlevering

Uavhengig av hvordan du jobber gjennom semesteret, er ofte de siste ukene før innlevering kritisk.

Enten ligger man etter, og får først de siste ukene nok motivasjon og press på seg til å være effektiv. Eller så har ting blitt forsinket, og nødvendige resultater og tilbakemeldinger kommer ikke før tett opp til oppgaven. Andre ganger går det opp mange lys de siste ukene, som gjør at man ser store forbedringspotensial.

Derfor er det lurt å sørge for at man har kalenderen fri ukene før innleveringsfristen.

Unngå derfor ferieturer eller for mange jobbvakter tett opp til innlevering. Risikoen ved det, er at du ikke klarer å slappe av skikkelig på ferien uansett.

Planlegg heller en velfortjent tur etter at du har levert oppgaven.

Lykke til med arbeidet! 

 

Se flere leserspørsmål her:

Har du spørsmål om motivasjon, hukommelsesteknikker eller lærestrategier?

Send inn ditt spørsmål til Olav Schewe her.

Ved å sende inn et spørsmål samtykker du til at vi kan publisere anonymiserte utgaver av spørsmålet.

 

Les flere leserspørsmål artikler her:

Hvordan få bedre hukommelse?

Hvordan kan jeg huske mer fra forelesningene?

Hvordan takle fag med mye pensum?

Hvordan lykkes med matematikk og statistikk?

Hvordan huske formler?

Hvordan mestre eksamen?