(StudentTorget.no):

Mange studenter har nok på ett eller annet tidspunkt sittet med en følelse av at tiden ikke strekker til. Spesielt når eksamen står for døren er det vanlig å tenke at døgnet helst skulle hatt et par timer ekstra til pugging av pensumstoff.

Trenge du mer tid til å lese mellom deltidsjobb, trening og venner, kan løsningen være å rett og slett stå opp tidligere på dagen. En jevn døgnrytme er uansett ikke å forakte, og amerikansk forskning har faktisk vist at studentene som står opp når hanen galer faktisk får bedre karakterer enn nattuglene.

Forskere ved University of North Texas gjennomførte en studie der 824 studenter fikk spørsmål om søvnrutiner og dagsform. Resultatene viste at morgenfuglene hadde høyere gjennomsnittskarakterer enn de som var oppe sent. Om morgenen er man ikke bare mer produktiv, men har også bedre hjernekapasitet enn senere på dagen.

Det finnes altså gode grunner til å stå opp «i otta» - men hvordan jobber man best mulig når man først er oppe? Her er et par tips til hvordan du studerer effektivt om morgenen.

 

1. Planlegg kvelden før

Dette er noe du strengt tatt gjør kvelden før. Hvis du står opp uten å vite hva du skal gjøre, blir veien mot prokrastinering kort. Det er også greit å slippe å bruke den første våkne tiden din til å tenke på hva du skal lese på, og heller komme i gang.

Sett deg ned kvelden før og skriv ned to-tre ting som må gjøres den følgende morgenen, før du haster videre til forelesning eller jobb. Kanskje er det et emne dette semesteret du ikke har fått begynt på, eller en del av pensum du trenger å friske opp før eksamen. Uansett vil det være en fordel å vite hva du skal jobbe med før du står opp.

 

2. Ha et morgenrituale

Hvis du står opp tidlig kan du ha et morgenrituale som hjelper deg med å bli avslappet, fokusert og klar for dagen. Er du oppe tidlig kan du for eksempel starte dagen med å spise noe godt, for eksempel sunn frokostblanding eller frukt. Da vil du føle deg fresh og lett!

Andre eksempler på aktiviteter som kan innpasses i morgenritualet ditt er å ta en lett joggetur for å våkne skikkelig, å lese noen sider i en bok du holder på med eller høre noen avslappende låter på Spotify før du setter i gang med dagens studieøkt.

 

3. Clear to neutral-teknikken

Clear to neutral-teknikken (CTN) er en anti-prokrastineringsteknikk utviklet av teamet bak asianefficiency.com, som tilbyr kursing i produktivitet og effektivitet. CTN-teknikken tar utgangspunkt i at «friksjon» (et bedre norsk ord vil kanskje være uoverensstemmelse eller misstemning) er den viktigste årsaken til at vi prokrastinerer og utsetter oppgaver.

CTN-teknikken går ut på å identifisere hva som skaper friksjon, altså hva det er som hindrer deg fra å komme i gang med tingene du har fore. Det mest vanlige er at man mangler motivasjon til å komme i gang, ikke klarer å begynne skikkelig på en av oppgavene eller ikke innser hva slags resultat man ønsker å oppnå ved å fullføre oppgaven.

Vi skal ikke gå i detalj på de mer fininnstilte poengene bak CNT-teknikken. Kjapt oppsummert handler det som sagt om å finne ut hva det er som gjør at du stritter imot: Om morgenen kan det for eksempel være fristende å sette seg ned på laptopen og begynne å scrolle nedover i feeden på Facebook. Det kan med rette sies å være en form for friksjon, fordi det hindrer deg fra å konsentrere deg om oppgaven du har for hånden.

Et annet eksmpel kan være at du har mange faner oppe i nettleseren, noe som gjør at det blir vanskelig å fokusere på det du skal gjøre akkurat her og nå. Lukk derfor alle fanene som ikke er relevante for den oppgaven du holder på med, og samle oppmerksomheten din mot det som skal fullføres.

 

4. Aktive heller enn passive oppgaver

Når du skal få unnagjort en leseøkt tidlig på morgenen, er det en god idé å begynne på de oppgavene man kanskje tenker er tyngst. Heller enn å sette seg ned med en tørr pensumtekst, bør du ta notater, skrive et sammendrag eller jobbe på en innlevering.

Dette fordi mer aktive oppgaver som krever at du skriver og gjør noe fysisk bidrar til å øke fokuset, og gir deg en følelse av å faktisk gjøre noe. Selv om man sitter med en bok i fanget er det ikke sikkert at man klarer å lese effektivt. Når du så har gjort unna de aktive oppgavene, kan du gå videre til mer passive oppgaver, som for eksempel å lese en av tekstene på pensum.