(StudentTorget.no):

Ligger du på etterskudd med lesningen? Klarer du rett og slett ikke å huske noe av det du lærte på forelesningen?

Tre ganger norgesmester i hukommelse, Oddbjørn By, kan huske rekkefølgen på 315 spillekort etter kun å ha sett på dem i tretti minutter, og han er overbevist om at alle som vil kan klare det samme.

- Det er ofte hukommelsen som setter begrensingene, forklarer By til StudentTorget.

- Derfor hadde god hukommelse enorm effekt på karakterene mine da jeg studerte. Dessuten ble jeg også kvitt eksamensnerver, fordi jeg var helt trygg på hvor mye jeg husket når jeg møtte opp til eksamen, sier hukommelseseksperten. 

Oddbjørn By var en helt jevn videregående student, men ble en toppstudent på universitetet etter å ha lært seg spesifikke teknikker for å huske bedre. Han har senere skrevet flere bøker om teknikken, som har fått navnet Memo.

- Er Memo et verktøy som passer for alle studenter?

- Memo passer der du ellers måtte pugge, eller der du ellers ville gitt opp å huske. Det passer i fag der du ville hatt en fordel av å ta med deg ark med nøkkelord til eksamen. Men siden vi sjelden kan ta med ark, må vi forsøke å huske nøkkelordene isteden. Og det er overraskende fort gjort med Memo, sier han.

Forfatteren er for tiden midt i en travel turné for å snakke om hukommelsesteknikken.

 

En kombinasjon av teknikker

Hensikten med Memo er å bruke mindre tid på å huske mer.

- Memo er en kombinasjon av teknikker, forklarer Oddbjørn. Noen stammer fra antikken, andre har jeg lært av konkurrenter i VM eller laget selv. Mens andre hukommelsesteknikker baserer seg mye på assosiasjoner, benytter man i Memo isteden aktivt eksisterende langtidshukommelse for å huske mer effektivt, utdyper han.

 

FEM TIPS TIL MEMORERING AV PENSUM

 

• Det går ikke an å huske hele pensum. Finn det viktigste og fokuser på det. Essensen i pensum finner du ofte på forelesning, som jo ofte er eksperttips fra en person som har peiling på faget.

• Ha en strategi for å huske det du har lært. Mange streker under alt i bøkene. Jeg vil isteden anbefale Memo, fordi det er en effektiv metode for å huske.

• Når du husker godt er det fristende å vise det på eksamen. Men tenk gjennom: Er dette fornuftig å skrive i denne oppgaven? Pass på at du ikke blir en robot som bare skriver alt du har memorert.

• Studer på lesesal i motsetning til å sitte på hybelen. På lesesalen er det mindre forstyrrelser.

• Sett av en fast tid til studering hver dag, for eksempel fra 9 til 15. Stopp klokken 15 uansett. Slik unngår du å konstant leve med dårlig samvittighet. Benytt heller tiden effektivt når du er på universitetet.

Kilde: Memohåndboka: Den enkleste veien til en bedre eksamen

 

 

Plasser kunnskapen i en reiserute

Teknikken går blant annet ut på at du skal plassere kunnskapen du skal lære deg inn i en slags reiserute. Grunnen til at du bruker reiseruter, er at det gir kunnskapen en lagringsplass. Du bør helst bruke en reiserute du kan godt, for eksempel en runde i ditt eget hus. Du kan tenke på inngangsdøra, vindfanget, trappa og så videre, til du har en passelig lang reiserute. Rekkefølgen på rommene skal være så logisk som mulig. Du kan gjerne gå gjennom vegger eller tak. Skriv ned eller tenk ut ti områder og les gjennom til du er trygg på rekkefølgen.

Deretter velger du ut nøkkelordene du skal lære deg. Cluet er å visualisere det du skal lære deg. Skal du memorere egg, pizza, melk og andre varer, kan du visualisere dem inn i reiseruten din. Du ser egg ved ytterdøra, at vindfanget er fullt av pizza og melk renner ned trappa…

Hadde du visualisert alle ti ordene på ett punkt – for eksempel inne på kjøkkenet - ville det blitt kaos, og du ville mistet fordelen med å separere informasjonen i håndterlige biter.

Skal du for eksempel memorere nøkkelord om den kalde krigen, er det nødvendig å lage assosiasjoner for å kunne se ordene for deg. Hovedpoenget er at du skal lage assosiasjoner av ting du forbinder med ordene du skal huske. Skal du memorere de største landene i verden, kan du for eksempel lage assosiasjoner som Maradonna for Argentina og kenguru for Australia.

Fremgangsmåten deles altså i fire: Du finner lagringsplasser, assosiasjoner og visualiserer nøkkelordene. Tilslutt repeterer du.

 

Del arbeidet inn i økter

Ifølge Oddbjørn lykkes memoreringen best når arbeidet deles inn i økter, uavhengig av om du leser til eksamen eller ikke. Han anbefaler denne fremgangsmåten:

  • Lære
  • Lage nøkkelord
  • Lage assosiasjoner dersom nøkkelordene ikke er visuelle
  • Visualisere
  • Repetere

 

Som repetisjon kan du enten lese det du har lest én gang til, du kan skrive oppgaver om det du har lært, eller lese notater og liknende. Du bør også lage notater fra forelesningene, slik at du kan du slå opp, hvis du lurer på noe. Notatene kan danne basis for de nøkkelordene du senere skal memorere. Nøkkelord sikrer at du husker kunnskapen du har lært. De skal sikre at du husker å nevne de viktigste hendelsene og minne deg på detaljer om hendelsene. Resultatet på eksamen er dermed avhengig av hva slags informasjon nøkkelordene utløser, og hvordan du gjør nytte av kunnskapen.

Vil du lære mer om Memo kan du gå på kurs, eller se et times langt videokurs om studering og eksamen på nettsiden DinMemo.