På arbeidsplassen, i kollokviegruppa eller prosjektarbeidet – der det er samarbeid, er det gjerne også en som irriterer deg. Hvordan håndterer man vanskelige personer?

Når ulike personligheter samles for å løse en oppgave, er det gjerne ulike oppfatninger om hvordan den skal løses. Skal samarbeidet fungere er man avhengige av å komme overens med de andre. Men hvordan håndterer man han som alltid klager, hun som bare prater og prater, eller han som alltid tar på seg æren for det andre har gjort?

Coach innen team og ledelse, Sissel Sem Stoltenberg, forteller hvordan man kan takle trøblete relasjoner uten at det blir konflikter av det.

- Vær løsningsorientert og sett deg inn i den andres posisjon. Hva ville du tenkt selv? Det er veldig viktig å bytte briller for å se saken fra andre vinkler, sier Sem Stoltenberg, som både jobber med teamutvikling og personlig utvikling i 2coach. 

 

Fem vanskelige typer

Hun forklarer at det kan være lurt å ikke bare se saken fra den andres posisjon, men også forsøke å se det utenfra.

- Forsøk å se situasjonen som en tredjeperson, for å se hvordan det fremstår utenfra. «Hva trengs for at samarbeidet skal fungere bedre?» Kanskje har du selv lagt til deg noen mønster som gjør at du havner i konflikter med andre? Det er viktig å være så løsningsfokusert som mulig, og alltid begynne med seg selv. Ingen liker å få direkte kritikk.

Her er en gjennomgang av fem forskjellige typer du antakeligvis – og dessverre – sikkert vil møte på arbeidsplassen, eller i hvilket som helst annet gruppearbeid. Det er about.com som har kommet frem til de ulike typene. Sissel Sem Stoltenberg forklarer hvordan du kan håndtere dem.

 

Skravleren

Vi starter med den mest omgjengelige. Vedkommende er gjerne vennlig og ønsker å dele alle sine tanker med medarbeiderne. Alle sine tanker. Slik at det ikke blir plass til dine egne, og slik at du ikke får konsentrert deg om det du og dere faktisk skal gjøre. Ikke legg skylden på den andre, men si at du ikke får til å konsentrere deg mens du hører på de engasjerende historiene, og at du gjerne vil høre dem en annen gang. Avtal heller en lunsj.

- Forsøk å vinkle det positivt, og fokuser på deg selv. Si at han eller hun har veldig mye spennende å komme med, men at du ikke får med deg alt når du samtidig må jobbe. Ta det konstruktivt og saklig, og spør om det er greit at dere er stille en stund, forklarer Sem Stoltenberg.

 

Sladrehanken

Denne personen ser ut til å vite alt om alle, og vil gjerne dele den informasjonen med deg. Bør du lytte til dette? Joda, det kan du vel, ettersom dette er ting du neppe får høre gjennom andre og mer formelle kanaler.

Problemet er imidlertid at sladder som kjent gjerne inneholder både sannheter og usannheter. Så ta i mot med et kritisk øre. Begrens deg til å høre, og ikke bringe det videre. Og blir informasjonen for nærgående kan det være lurt å skifte tema.

Les også: Hold kjeft og la de andre snakke

 

 

Klageren

 

I enhver gruppe er det alltid en som aldri er fornøyd. Er det ikke helsen eller familien, så er det jobben, skolen, sjefen eller hva det måtte være. Noe vil selvfølgelig også være legitimt, men den kontinuerlige klagingen kan fort bli mye å svelge.

- Dersom noen sutrer mye kan det være fordi de ikke er motiverte nok, at de kjeder seg i jobben, eller kanskje føler seg forbigått. Det er alltid en grunn til at man oppfører seg som man gjør, og det kan ofte være svært barnslige grunner. Spør hvor motivert personen er, og om hva som skal til for å løfte motivasjonen, sier Sem Stoltenberg.

 

Delegereren

Som regel er det en som mer en gjerne deler sine oppgaver med andre. Og da tenker vi ikke på de som har legitime grunner til det, som ledere og mellomledere, men de som enten ikke håndterer egne oppgaver, eller rett og slett ikke gidder å gjøre de. Har du tid til å bidra, kan du gjerne gjøre det.

Men dersom det kun er lederne som skal dele ut oppgaver og du allerede har nok med dine egne, må du nok skuffe delegereren. Fortell at du har nok selv.

 

Ærefangeren

Denne personen anerkjenner ingen hjelp fra andre, men tar i mot all æren, uten å nevne at det var flere om jobben. Den første gangen dette skjer kan du ta det for en glipp, men spør gjerne om vedkommende kan nevne at du også tok del i arbeidet.

- Minn om at du også hadde en del med det prosjektet å gjøre, og si at du er glad i få anerkjennelse for det du gjør, sier Sem Stoltenberg, og gjentar at det aller viktigste er uansett at man begynner med å gå i seg selv.

- Begynn alltid med deg selv, og ikke start en krig med vedkommende, men prøv å vær løsningsfokusert.

Les også: Har du de egenskapene som kreves?