Sugne på inspirasjon for vårsesongen troppet et godt antall studenter opp på Filmens hus i Oslo den 17. og 18. april, da karrieredagene ved markedshøyskolens Campus Kristiania gikk av stabelen.

Det årlige arrangementet med profilerte personligheter fra markedsføringsbransjen og stands fra forskjellige bedrifter, er en viktig ressurs for studentene.

– På denne måten får vi studenter et innblikk i næringslivet, hva som kreves og hvordan vi skal engasjere og motivere oss. Karrieredagene gir oss muligheten til å møte personer vi kanskje skal jobbe for en dag, skriver markedshøyskolen i bloggen sin.

 

Engasjementet som teller

– Nå har jeg snakket med alle på alle standsene, og alle sier det samme. Det er ikke absolutt karakterene som teller, det er det å engasjere seg, sier May Britt Bostrøm, student ved markedshøyskolen og en av tilstelningens arrangører. 

Karrieredagene handler også om å utforske fremtidige arbeidsplasser.

 

– Jeg er her for markedsføringsdelen, det er spennende å se hva slags stillinger man kan havne opp i og å spørre litt ut om det jeg liker. Jeg hadde ikke tenkt på hotell før, men når jeg snakket med dem ble det litt interessant faktisk.

– Man får info om mange forskjellige bedrifter, og det er jo bare positivt og gøy, sier student Connie Grøndal.


 

Ta steget

Årets tema var Ta Steget – en oppfordring til å tørre å gå ut i arbeidslivet med hodet hevet. Det er akkurat det mange av de prominente gjestene har gjort.

Tidligere hodejeger, kommunikasjonsrådgiver og forfatter Elin Ørjaseter grep publikum med sitt foredrag Jernkvinnen – om konflikten mellom familieliv og karriere.

 

Gründer Ingar Næss snakket om det å kommunisere med kun et bilde.

Daglig leder i Rotor, Even S. Roland, inspirerte sokkene av oss med sin historie. Han fortalte om reisen fra å bruke mesteparten av sin tid på World of Warcraft, til å bli daglig leder i eget kommunikasjonsbyrå i en alder av bare 22 år.

– Det beste med å være gründer er at det er fantastisk gøy, sier Roland.

– Men det krever definitivt hardt arbeid, og en veldig systematisk innsats. Vi pleier å tulle med at vi er på jobb og på ferie til enhver tid.

Geir Sand Nilsen, selvutnevnt mobilguru og årets gründer 2009, er enig i at gründerlivet ikke er lett, men heller ikke noe å være redd for hvis du virkelig brenner for noe.

Nilsen har startet opp mobilselskapet InCent og mobilskole.no, og er i dag Chief Innovation Officer I fanbooster, som driver med nyskapende markedsføring på Facebook.

Hans foredrag handlet mye om branding, og det å lage et image rundt deg selv som del av det å lykkes i markedslivet. Som eksempel viser han frem sin krone av dreadlocks som han nektet å kvitte seg med, selv når resten av styret protesterte.

– Du trenger guts og du trenger en vilje til å gi faen. Ikke tenke på hva andre sier eller gjør men gjør det du tror på selv. Ikke tenk på det du ikke kan, ikke tenk at du er dårligere fordi du ikke har gått på skolen eller noe sånt, fuck det.