En ny undersøkelse fra bemanningsselskapet Kelly Services viser at den nyeste trenden innenfor yrkeslivet er merkevarebygging.
– 25 år i samme jobb og gullklokke er ikke lenger en realitet eller et ønske for de fleste. Dagens arbeidstakere har høye ambisjoner, noe som ofte innebærer hyppig endring av arbeidssituasjon.
– Sentralt står spørsmålet om hvordan man skal fremme seg selv og skille seg ut, sier administrerende direktør i Kelly Services Norge, Carl-Fredrik Bjor, i en pressemelding.
- Muntlig kommunikasjon - 51 %
- CV-innhold - 47 %
- Skriftlig kommunikasjon - 42 %
- Tekniske kunnskaper - 40 %
- Personlig fremtoning - 41 %
- Bruk av sosiale medier - 27 %
Arbeidsmarkedsundersøkelsen Kelly Global Workforce Index (KGWI) viser at personlig markedsføring er svært viktig for jobbsøkere.
Respondentene i undersøkelsen uthevet blant annet muntlig kommunikasjon og CV som viktige faktorer i utviklingen av den personlige merkevaren.
Dagens Næringsliv skriver at undersøkelsen også antyder at oppgradering av egne ferdigheter er høyst relevant, og fire av ti er forberedt på å bruke egne penger på nettopp dette.
Mest villige er de i bransjene undervisning, ingeniørvirksomhet, produksjon og informasjonsteknologi.
– Resultatene fra undersøkelsen viser at tiden for «en jobb for livet» er over.
– Dagens generasjoner vil ha flere karrierer, og sannsynligvis også måtte ta større personlig ansvar for å forvalte sine karrierer og utvikle nye ferdigheter, konkluderer Bjor i pressemeldingen.
Kilde: Dagens Næringsliv