Alle som ønsker å bygge nettverk har hørt om LinkedIn, men forståelsen for hvordan man får utnyttet det sosiale nettverket er ikke like bred.

En av dem som derimot har tatt plattformen i bruk både i jobbsammenheng og personlig, er student Jo Andreas Nordli (26).

Nordli studerer for tiden master i ledelse og organisasjonspsykologi ved handelshøyskolen BI, hvor han også jobber som markedsassistent ved BI Karriereservice. Han har vært aktiv på LinkedIn siden høsten 2010, og kan fortelle at mulighetene ved LinkedIn er mange.

– På jobb har jeg ansvar for vår LinkedIn-gruppe, som kort sagt innebærer å starte diskusjoner og legge ut jobb- og karriererelaterte artikler.

– Men jeg bruker nok LinkedIn mest privat, og da særlig til å legge til kontakter, legge ut interessante artikler, delta og følge med på diskusjoner som er i de gruppene jeg er medlem av, følge interessante bedrifter, og holde meg oppdatert på eventuelle jobbåpninger.


Masterstudenten mener at det er flere grunner til at studenter bør lage seg en profil på det som ansees som det største profesjonelle sosiale nettverket.

– Det er fin måte å systematisere nettverket sitt på, og for å møte profesjonelle likesinnede gjennom de forskjellige interessegruppene. Jeg synes det er spennende å følge med på faglige diskusjoner rundt mitt fagfelt, og ser på det som en mulighet til å se hvordan teorien fungerer i praksis.

– Et annet aspekt er at mange headhuntere og rekrutteringsbyråer benytter seg av LinkedIn i sin jakt på kandidater. LinkedIn gir muligheten til å ha en oppdatert og utfyllende CV tilgjengelig, og kan være et fint supplement når man tar kontakt med potensielle arbeidsgivere, forteller Nordli.

 

Registrer deg så snart som mulig

Det blir stadig viktigere å bygge profesjonelle nettverk for å få drømmejobben, og LinkedIn fungerer ypperlig i så måte. Det sier en av Norges ledende nettverksbyggere og markedsdirektør i Den Norske Dataforening, Edgar Valdmanis.

– Ved å være synlig på LinkedIn er du tilgjengelig for rekrutterere og arbeidsgivere. Dernest bygger du nettverk med andre studenter, og etter hvert med kolleger.

– Du kan delta i en rekke diskusjonsgrupper som dreier seg om nettopp ditt fagområde. Du kan begynne som student, og fortsette når du kommer ut i arbeidslivet, sier Valdmanis.


Selv var Valdmanis en tidlig pioner innenfor nettverksbygging, og har brukt plattformen siden 2004. Han bruker LinkedIn jevnlig, både for å holde seg oppdatert på ulike fronter samt diskutere, dele og tilegne seg kunnskap.

 

Han mener at alle studenter bør registrere seg så snart som mulig, til tross for at LinkedIn gjerne forbindes med store og imponerende CV-er, og at det for deg som ikke har mye jobberfaring og vise til dermed kan virke unødvendig.

– Begynn i det små, og bygg på etter hvert. Såfremt du er ferdig med videregående skole bør du opprette profil på LinkedIn for å begynne å bygge ditt profesjonelle nettverk.

– I begynnelsen har du naturlig nok en tynn profil fordi du ikke har gjort så mye i en alder av 19-20 år, men det fyller du på etter hvert med de jobbene du har, og de studiene du tar, sier han.

 

– Facebook er personlig, LinkedIn profesjonelt

Valdmanis trekker fram fordelen med å være på LinkedIn framfor andre sosiale nettsteder, som for eksempel Facebook og Twitter.

– LinkedIn gir deg et profesjonelt ståsted fordi det er rendyrket mot jobb og jobbrelaterte spørsmål. De fleste andre sklir over i det mer sosiale, personlige og uformelle området.

– Facebook kan brukes i jobbøyemed, men er en salig røre av bursdager, vitser, politikk, ferier, reiser, mat, bolig og mye annet. Det samme gjelder også Twitter, men meldingene er begrenset til 140 tegn, og det snevrer bruksnytten, mener han.


Også masterstudent Nordli skiller Facebook fra LinkedIn.

– Mens Facebook er personlig, er LinkedIn profesjonelt. LinkedIn gjør det lettere å komme i kontakt med andre som har samme profesjonelle interesse ved medlemskap i grupper og introduksjoner gjennom kontakter.

– LinkedIn kan jo være utleverende på samme måte som Facebook, men man bestemmer jo selv hva man ønsker å legge ut og hva slags restriksjoner man vil ha i forhold til hva man deler.

 

En komplett profil

Både nettverksbyggingsekspert Valdmanis og masterstudent Nordli er opptatt av at ”task-bar”-en, et barometer som viser hvor komplett profilen din er, er så nært 100 prosent som mulig.

– En god LinkedIn-profil inneholder som et minimum navnet ditt korrekt stavet (ikke kallenavn eller artigheter), et godt passfoto, og det du har av CV hittil i livet. For studenter med begrenset yrkeskarriere, kan det ta noe tid å få profilen opp i 100 prosent, men ha tålmodighet, råder Valdmanis.

 

Nordli legger til hva man kan gjøre mer spesifikt inne på siden.

– ”Summary” bør fylles ut så sikrer du at andre kan se hva du kan og hva du er interessert i karrieremessig, og ”headlinen” burde gi en setning om hvem du er. For eksempel tittel eller hva du studerer.

– Det som står der er det som kan gi utslag på søk, så her lønner det seg å være strategisk i forhold til hvem man ønsker å nå ut til. Bildet bør være profesjonelt, og et tips kan jo være å matche bildet man har på CV-en.

– Utdannelse, jobberfaring og eventuelle verv bør også legges inn. I tillegg kan jo anbefalinger fungere som digitale attester og gi besøkende et objektivt bilde av hvem du er.

 

Vær aktiv, få kontakter

Et av de store spørsmålene når man skal bygge nettverk på LinkedIn er hvem det passer seg å sende nettverksforespørsel til.

Er det greit å legge til direktøren i firmaet hvor drømmejobben befinner seg til tross for at du aldri har pratet med vedkommende, eller bør man ha utvekslet et par fraser før man kan bli ”LinkedIn-venner”?

– Her er det nok magefølelsen som gjelder. Legg til de du møter og får visittkort av, medstudenter og bekjente, og hvis du treffer noen bedriftsrepresentanter på stand eller bedriftspresentasjoner. Det viktigste er nok å smi mens jernet er varmt, sånn at du er friskt i minne til de du har møtt.

– Uansett skader det jo aldri å sende en forespørsel, men man kan jo legge til en personlig melding for å forklare og skille seg ut, mener Nordli.


Valdmanis mener at det ikke finnes noen fast regel for hvem det er ok å legge til i kontaktlista, og at det må gå på hva du er komfortabel med.

– Jeg mener at du bør invitere alle du studerer og/eller jobber sammen med. Har du verv i en studentforening, legger du til øvrige styremedlemmer og andre du treffer i kraft av vervet. Inviter også forelesere og andre du blir kjent med i løpet av studietiden.

Jeg er en “open networker” som hevder at relasjonen blir nærere nettopp fordi dere kommer inn i hverandres nettverk på LinkedIn og deler erfaringer der.

– Noen praktiserer regelen om at de kun inviterer folk de har møtt personlig, og tilsvarende aksepterer de bare invitasjoner fra dem de har møtt personlig. Jeg synes det er en for snever definisjon, men det er et valg den enkelte gjør etter hva man er komfortabel med.


Og til studenter som ønsker å bygge nettverk på LinkedIn, men er usikre på hvordan de går fram, har de to aktive brukerne følgende tips:

– Begynn i dag. Begynn i det små, og bygg på etterhvert. Meld deg inn i diskusjonsgrupper, følg med på diskusjonene som går, og når du tenker at du kan bidra selv, så gjør du det, sier Valdmanis.

– Vær aktiv, ha en utfyllende profil, meld deg inn i grupper, følg bedrifter, legg til kontakter og bruk litt tid på å søke opp gamle kjente. Det viktigste er at profilen er oppdatert og at man er aktiv, noe man kan være ved for eksempel å legge inn artikler som er av profesjonell interesse for deg, på den måten kan du jo vise omverdenen hva som interesser deg og hva du tenker.

– Og som andre steder i arbeidslivet er det viktig å opptre profesjonelt, avslutter Nordli.

 

Tips til en god profil på LinkedIn

Karrieresenteret ved Studentsamskipnaden i Bergens råd til en god profil på LinkedIn:

  • Legg ut CVen din.
  • Vær seriøs og måteholden i forhold til statusfeltet– husk at dette er et profesjonelt nettverk. Potensielle arbeidsgivere er ikke interessert i hva du spiste til middag. Det kan du dele på Facebook isteden.
  • Velg et seriøst profilbilde.
  • Fyll gjerne ut feltene for sammendrag og spesialkompetanse – de er med på å gjøre deg synlig.
  • Vær utfyllende og konkret – jo flinkere du er til å formidle din kompetanse, desto enklere er det å finne deg.
  • Bygg nettverket ditt – legg inn kontakter fortløpende.
  • Om du har en blogg, lenk gjerne til den – dersom du kan stå inne for den profesjonelt. På den måten kan bloggen fungere som en slags arbeidsprøve.
  • Du kan importere twitter-oppdateringer direkte, men lær deg hvordan du i twitter velger hvilke oppdateringer som skal vises i LinkedIn (luk ut tøyseoppdateringene).
  • Be om anbefalinger og referanser – og anbefal andre.
  • Delta i gruppe- og bransjediskusjoner dersom du har noe nyttig å komme med. Ikke bruk disse mulighetene til bråkete og useriøs krangling og kverulering. Tenk også over hvor hyppig du skal delta – hvis du er der for ofte har du kanskje for lite å gjøre?