Bedriftene strekker seg stadig lenger for å rekruttere de dyktigste studentene, melder aftenposten.no.

En undersøkelse fra Teknologiporten avslører for eksempel at hele ni av ti sivilingeniør-studenter ved NTNU i Trondheim får tilbud om jobb før de har fullført studiene. Den harde kampen om studentene gjør at stadig flere bedrifter tar i bruk utradisjonelle lokkemidler som båtturer, middager, speed-dater og pengebonuser for å rekruttere toppstudentene.

I år ble mingletreffet Ukelabanken for første gang arrangert under det tradisjonsrike studentarrangementet Uka i Trondheim. Her møtte 22 bedrifter mannsterke opp for å markedsføre seg selv.

En av dem var offshoreselskapet Technip, som mener kampen om de største talentene har blitt tøffere.

– Det er mer krevende å rekruttere nå. Vi merker at studentene får jobbtilbud tidligere, krever mer enn kun en stand, og er mer bevisste sin egen verdi. Derfor må vi begynne forarbeidet tidligere, og vi må være raskere med jobbtilbud i etterkant, sier HR-direktør i Technip, Hanne Cappelen, til aftenposten.no.

Hun forteller at den harde konkurransen gjør at de allerede før slike arrangementer skaffer seg informasjon om aktuelle kandidater. Konkurransen om de nyutdannede ingeniørene har også ført til at bedriften i år gir 10 000 kroner i bonus til ansatte som kommer med tips som resulterer i ansettelse av nyutdannede kandidater.

Revisjons- og rådgivingsselskapet Deloitte mener deltakelse på karrieredager og bedriftspresentasjoner ikke lenger er nok. De har derfor også gått nye veier for å tiltrekke seg de beste studentene.

I år ble blant annet et lite knippe kommende siviløkonomer/ingeniører og jurister invitert med på seiltur slik at Deloitte kunne bli bedre kjent med sine potensielle ansatte.

– Det kan sammenlignes med et veldig langt jobbintervju. Akademiske resultater er én ting, her får vi også sjekket sosial intelligens og hvordan de samhandler med hverandre. Og studentene får vurdert oss, sier HR-direktør i Deloitte, Ronny Pettersen til aftenposten.no.

Det er imidlertid ikke bare bedriftene som bruker mer ressurser og jobber mer målrettett for å tiltrekke seg de dyktigste. Også hos utdanningsinstitusjonene er det en tendens til at ressursene som brukes på markedsføring økes for at de skal kunne være tilstede på skoler og utdanningsmesser og promotere seg for kommende studenter.

HiOAs budsjett for rekruttering av nye studenter er i år på 5, 2 millioner kroner, mens NTNUs budsjett er på hele 9,2 millioner kroner.

– Vi er godt fornøyde med de søkerne vi har, men det nytter ikke å sitte rolig, med internasjonal og nasjonal konkurranse om å få tak i de beste studentene. Derfor setter vi inn bedre og mer ressurser og krefter på det, sier Fottland til universitas.no.

Kilder: aftenposten.no, universitas.no