(StudentTorget.no):

Universitas har fått tall fra Lånekassen som viser at over 318 000 telefonsamtaler ikke ble besvart i 2011. 92 000 av de ubesvarte anropene kom i august. 

– Det er veldig synd at studentene ikke får den servicen de har krav på. Lånekassen skal tross alt være til for studentene, sier Mette Hanekamhaug, stortingsrepresentant for Frp i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til Universitas

Hanekamhaug mener at grunnen til den til tider dårlige kundeservicen er at Lånekassen er i en monopolsituasjon, og at man derfor ikke kan gå til andre instanser for å få hjelp til det man lurer på.

– Lånekassen er i dag i en monopolsituasjon. Uansett hvor dårlig service de yter, har ikke studentene noen andre å henvende seg til, mener Hanekamhaug.

Underdirektør Solbjørg Sørensen i Avdeling for kommunikasjon og kundedialog hos Lånekassen forteller at det er rundt studiestart i august pågangen er størst, hun mener at de fleste henvendelser blir besvart etter noen forsøk og sier at 83 prosent av de som ringer får svar. 


 

Vil ha konkurranse

Hanekamhaug tror at det er positivt for studentene om Lånekassens drift blir konkurranseutsatt, og mener at bankene kan gi like gode tilbud.

– Ved å gi banker muligheten til å administrere lånene vil det automatisk føre til en bedre service for studentene. Forskjellen vil være at de som yter tjenestene er i en situasjon hvor de må opprettholde best mulig service for å holde på kundene sine.

Politikeren mener at det private markedet har det som skal til for å «yte det lille ekstra». 

- Bankene vil nødvendigvis måtte strekke seg lenger for å få studentene som kunder, og service og behandlingstid vil derfor bli betydelig bedre. Bankene vet at de må yte god service for å beholde kundene sine, sier hun.