(StudentTorget.no):
Når vi surfer på nettet og i sosiale medier kan de digitale sporene vi etterlater oss gi arbeidsgivere et svært godt bilde av hvem vi er, i følge nye studier.
Michal Kosinski ved senter for psykometri ved University of Cambridge forteller om et dataprogram som kan få frem alt fra seksuell legning, politisk ståsted, religion og om personen hadde skilte foreldre, basert på oversikten over «Likes» på enkeltpersoners Facebook-profil, i følge Svenska Dagbladet.
Kan brukes av arbeidsgivere
I studien fikk forskerne tilgang til fire millioner Facebook-profiler via applikasjonen myPersonalty. Ved gjennomgangen av 60.000 amerikanske Facebook-profiler fikk de overraskende høy prosentvis treff på seksuell legning, politisk ståsted og religion.
|
|
- Det var faktisk sjokkerende for meg hvor lett det var å få frem dataene. Og om man kan få ut så mye bare fra noen «Likes», hva kan man ikke da analysere ut fra alle andre digitale spor? spør Kosinski.
Han mener denne teknologien kommer til å påvirke hvordan internett utvikler seg, og vil lede til strengere regler om hva nettlesere får registrere. Samtidig ser han også store muligheter. Kosinski tror analyser av internettatferden vår til og med de kan gi et bedre bilde av oss enn personlighetstester, og at dette kan komme til å bli brukt i ansettelsesprosesser.
- Psykologisk testing skjer i dag i en veldig kunstig situasjon. Dessuten er det veldig enkelt å manipulere spørsmålene, sier Kosinski til Svenska Dagbladet.
Han mener også at de digitale sporene vil kunne fungere som karriererådgiver, og finne jobber som matcher din cv, og vil kunne vise hvor du vil kunne trives.
Erstatter ikke personlig intervju
Som daglig fagsjef i Adecco Search & Select og førsteamanuensis ved Markedshøyskolen er Helene Tronstad Moe ekspert på tester og intervjuer. Hun sier til Aftenposten at sosiale medier allerede er en svært viktig arena for arbeidssøkere og for de som driver med jobbrekruttering.
- Som arbeidsgiver ville jeg imidlertid være svært forsiktig med å basere meg på informasjon kun hentet fra sosiale medier. Noen typer informasjon kan være vanskeligere å formidle via sosiale medier og et personlig intervju eller møte vil alltid kunne bidra med verdifulle nyanser, mener Tronstad Moe.
Hun tviler på at sosiale medier vil utkonkurrere evne- og personlighetstester, siden sosiale medier heller ikke er en kontekstfri arena.
- Mennesker iscenesetter seg selv og tilpasser sitt budskap avhengig av mål og til et tenkt publikum. Det er på ingen måte sikkert at den som er en briljant debattant på Twitter vil være den som bidrar mest under en diskusjon i lunsjen eller på en konferanse, forteller hun til Aftenposten.
Hun mener også at bruken av sosiale medier i rekrutteringssammenheng ikke er pålitelig siden jobbsøkere kan tilpasse atferden og profilen sin ut fra hva de tror potensielle arbeidsgivere ser etter.