(StudentTorget.no):

Ida Thurmann-Moe (25) og Andreas Grødtlien (24) har ikke ligget på latsiden etter at de startet Lavafilm i 2011. De står blant annet bak Hovefestivalen 2011s reklamefilm, Lamas offisielle musikkvideo og flere filmer for Røde Kors i samarbeid med Dist Creative.
 
 

India 2009

 
Historien om Lavafilm starter i brennhete India. Isolert og på jakt etter de beste kameravinklingene og situasjonene finner vi Ida og Andreas. De går andre året på Film & TV-linja på Westerdals. Nå er de på skoletur og skal dokumentere et indisk rockeband som ikke sitter stille ett minutt. De to regissørene blir tvunget til å jobbe tett sammen over en periode på fire uker. De har aldri jobbet sammen før, og presset øker i takt med gitarriffene.
 
 OM LAVAFILM
  • Lavafilm AS eies og driftes av Andreas Grødtlien (1987) og Ida Thurmann-Moe (1986).
  • De er utdannet ved Westerdals School of Communication, Film og TV-linja 2007-2010.
  • De etablerte Lavafilm AS i 2011.
 
Vel tilbake til skolen og morgenrushet, pleier Ida og Andreas sitt forhold. Sitt forhold til film, altså, og til et ønske om å gjøre dette på heltid. De jobber sammen på nesten hvert eneste skoleprosjekt resten av studietiden. Vendepunktet kommer i det Andreas ser på Ida og sier: «Nå gjør jeg det! Jeg bestiller visittkort!» Visittkortene bestilles, og Lavafilm er deres offisielle firmanavn.
 

 

 SKAPTE EGEN ARBEIDSPLASS: Ida Thurmann-Moe mener hun har funnet drømmejobben i Lavafilm.

 

Oslo 2012

 
Mye har skjedd siden visittkortene ble bestilt. Ida og Andreas utgjør nå Lavafilm AS. De har et kontor i Fredensborgveien, regnskapsfører, og noenlunde faste arbeidstider, og to nyinnkjøpte stasjonære Mac-er står på skrivebordet. Porteføljen deres strekker seg fra omfattende reklamefilmer, til offisielle musikkvideoer og egne kortfilmer. Tre år etter at de var i India og jobbet sammen for første gang, sitter de i et intervju med en journalist for Campus, drikker kaffe og forteller om hvordan det er å drive sitt eget aksjeselskap.
 
– Er dette drømmejobben? 
 
Andreas: Ja, akkurat nå er det det, og jeg klarer ikke å se for meg å gjøre noe annet. 
 
Ida: For meg er det drømmejobben fordi vi setter alle premissene selv. Nå er det ganske uaktuelt for meg å gå bort fra den friheten.
 

- Det her er jo galskap

 
Målet da de startet Lavafilm var å bygge en bredere forståelse rundt film og utvikle seg som filmskapere ved å jobbe på ulike måter. Målet langt der framme er å samle erfaring, tid og penger slik at de en gang kan skrive og regissere egne spillefilmer.
 
Ida: Det har vært perioder vi har sittet hele natta og jobbet fordi vi har hatt en deadline. Da har vi tenkt at «det her er jo galskap». Men når du jobber hele natta med noe du har skapt selv, er det en gevinst i seg selv, uansett hvor sliten du er.
 
 
«Vi har vel lagt janteloven litt til side og tenkt at den dealer vi med senere.»
 
- Andreas Grødtlien
 
 

Kontakter, kontakter, kontakter

 
I tiden på Westerdals har de fått gode venner og kollegaer som nå jobber i både reklamebyrå og forskjellige TV-selskaper. Som freelancere ved siden av skolen har de også tatt oppdrag for reklamebyrå og andre typer kunder. På grunn av et sterkt nettverk har de til dags dato ikke trengt å selge seg inn et eneste sted. De forteller at nettverk er alt. Absolutt alt. 
 
Andreas: Du har ikke en sjanse hvis du ikke har nettverk.
 

 

 NETTVERKSBYGGING: Andreas Grøndtlien forteller at det å ha et solid nettverk er avgjørende for å lykkes.

 
 

Alt har sin pris

 
Da Ida og Andreas startet Lavafilm, var de klare over at de ikke var de eneste som har startet for seg selv i filmbransjen. De forteller at det viktigste er å ha et nært forhold til arbeidet sitt og ikke til janteloven.
 
Ida: Jeg tror litt motstand avler engasjement, men det handler om at man skal ville prestere.
 
Andreas: Ja, vi har vel lagt janteloven litt til side og tenkt av vi dealer med den senere. Man må jo gjøre alt med en viss ydmykhet.
 
Ida: Og når vi får et oppdrag som gjør at vi kan knytte til oss andre små bedrifter, synes vi det er kjempemoro fordi vi genererer arbeid til noen andre. Det er en del av en «heia-kultur». Det er en fin følelse.
 
Noe av det vanskeligste har vært å sette sin egen verdi og forstå at det du gjør, faktisk har en pris i kroner og ører. I forhandlinger med større aktører kan det være vanskelig å ta firmaet sitt på alvor, forteller de. Noen ganger har de vært for imøtekommende. 
 
 
 
Ida: Tanken er god, men de store aktørene er ikke ute etter å ta vare på deg, de er ute etter å få det beste produktet billigst mulig.
 
Etter ett år turte de likevel å si «nei» til et oppdrag. Til tross for at de var blakke, har det alltid vært viktig for Lavafilm å kunne stå for produktet de lager.
 
Ida: Selv om man er i startfasen og er veldig desperat på penger, skal man likevel ha noen krav til seg selv. Vi må kunne forsvare det, og hvis vi ikke kan det, så er det ikke riktig.
 

 

 STORE PLANER: Ida og Andreas i Lavafilm har høye ambisjoner om hva de skal få til i løpet av 2012.

 

Fomling og fallgruver

 
Ved siden av å stille krav til seg selv, jobber de to gründerne med å finne sin egen stil. 
 
Ida: For oss handler det om å bli kjent med vår egen stil, bli trygge på den og ta vårt eget uttrykk på alvor. 
 
Andreas: Der kommer alle de små jobbene inn, for uansett hvor lite appellerende de er i utgangspunktet, så er de med på å utvikle oss og vårt uttrykk. Det begynner å forme seg.
 
Ida: Nå vet vi hva vi er gode på, vi vet hva våre sterke sider er og vi vet hva vi kan ta på oss ansvaret for, og ikke.
 
Gjennom mye fomling, noen fallgruver, kjeft fra revisoren og flere prosjekt på lave budsjett har erfaringene økt. I 2012 skal de aktivt gå inn for å gjøre den fiksjonen de vil, skrive mer og søke støtte til egne prosjekter. Planen framover er å jobbe større enn det de har gjort fram til nå.
 
India var hverken stedet eller tidspunktet hvor Lavafilm offisielt ble dannet, men det var da de fikk øynene opp for hverandre – som samarbeidspartnere. Ida smiler og tar en drue fra kontorpulten. 
 
Ida: India var egentlig litt make or break for oss. Det kunne gått skikkelig gærent, men vi fant en fin dynamikk. Og da var det liksom gjort.
 
 
 
 
 TIPS FRA LAVAFILM

1) Ta deg selv på alvor. Kjenn din egen verdi og stol på din egen kompetanse. Knytt kontakter.

2) Vær motivert av noe annet enn penger. Hvis vi hadde satt antall arbeidstimer opp mot inntekt, hadde resultatet vært veldig deprimerende.
 
3) Ikke selg deg selv for billig. Det er tøft å jobbe for seg selv, og man skal ha de pengene man jobber for.
 
4) Gå på trynet. Ikke vær redd for å gjøre feil; lær av dem. 
 
5) Du må kjenne dine rettigheter. Skriv kontrakt og vit hva som er ditt ansvar.
 

 

Denne saken ble først publisert i Campus #2 2012.