(StudentTorget.no):

 

– Musikk har alltid vært en del av livet mitt, men jeg var lenge redd for å satse på artist-drømmen, forteller 25-år gamle Akuvi.

 

Det var under utvekslingsåret i Cape Town at fred og konflikt-studenten bestemte seg for å tørre å by på seg selv mer kreativt og dro på «open mic-kvelder». Da utvekslingsåret førte til en praksisplass innenfor politikken i Sør-Afrika, forelsket den halvt norske og halvt ghanesiske artisten seg i byen og musikken.

 

– Jeg hadde en todelt plan med å jobbe videre med musikken ved å fortsette å dra på «open mic-kvelder», som av en eller annen grunn virket mindre skummelt enn å gjøre noe i Norge. Å dra på disse eventene ledet til at jeg knyttet en del kontakter, og selv om det startet som en hobby, begynte jeg etterhvert å motta mer seriøse tilbud, forteller hun.

 

En musikkfamilie

Musikkgleden startet i hjemmet og Akuvi kan ikke huske at musikk ikke har vært en del av livet hennes. Begge foreldrene driver med musikk og dans, og dette har selvfølgelig smittet over på familiens yngste.

 

– Jeg anså ikke musikken som en karriereretning før senere. For meg har musikken alltid vært naturlig og gøy, det har alltid vært en del av hverdagen. Hele familien brenner for musikk. Spesielt pappa, som har vært vokalist og trommis i flere band, og som er profesjonell musiker, har inspirert oss til å delta i musikkverdenen, forteller hun.

 

Faren tok med Akuvi og storesøster Anna-Lisa Kumoji, som deltok i fjorårets Melodi Grand Prix, til musikkmiljøet i blant annet kirker, og med det er det ikke tradisjonelle norske kirker vi snakker om. Gospelkirker, med sang, dans, karisma og høyt volum, besøkte de ofte.

 

– Vi er et produkt av samfunnet og de kulturene vi er en del av. I og med at det har falt meg naturlig, og jeg har vært en del av det, har det påvirket meg i andre kontekster også, forteller hun.

 

LES OGSÅ: De beste festivalene i 2020

 

Et jordnært talent

Scenefrykt har vært ukjent for Akuvi, som helt siden barneskolen har vært aktiv i musikktimer, forestillinger, hiphop-kurs og revy. Hun sto ofte foran og fikk solo-opptredener uten at hun skjønte hva som skilte henne ut.

 

– Først da jeg begynte på hiphop innså jeg at jeg hadde et talent og skilte meg ut fra de andre, nettopp på grunn av alt som skjedde hjemme. Det falt meg naturlig. Vi satt ikke ved pianoet og terpet på å legge andre stemmen, vi bare gikk rundt og sang. Plutselig sang vi trestemt. Det var ikke strategisk jobbing mot en musikkarriere, forteller hun.

 

Akuvi har alltid fulgt sin vei og gjorde ting på sin egen måte. Hun ville heller prøve og mislykkes, enn å være en av mange som gjorde det samme. Det fikk danselæreren kjenne på da hun ønsket å ta med Akuvi i konkurranser.

 

– Jeg nektet å lære koreografier. Danselæreren min var utrolig dyktig og skulle lære meg en koreografi til en konkurranse jeg skulle delta i, men jeg nektet. Jeg ville freestyle. Jeg kom ikke så langt da, ler hun.

 

– Men mitt kjennetegn er at musikken alltid har vært gøy og det har kommet naturlig. Det har vært en måte å uttrykke meg på hele livet. Hver gang det har kommet et aspekt av seriøsitet har jeg mistet interessen. Musikken har alltid vært der, men nesten litt ubevist, forteller Akuvi.

 

 

LES OGSÅ: Ida studerer psykologi og kriminologi i Sør-Afrika

 

Blandet studier og musikkarriere

Mange vil kanskje tenke at det er utfordrende å studere på heltid og samtidig jobbe opp en karriere som musiker. Det sies blant annet at man må ha godt over 10.000 timer med sangtimer for å bli god til å synge.

 

– Jeg vet at jeg kanskje motstrider visse normer i formelen for suksess, men jeg er veldig for det å gjøre noe fast, ikke nødvendigvis over flere timer, men bare det å sette av tid til å møte andre musikere og «jamme» i 45 minutter, eller dra på andres konserter for å bli inspirert. Jeg bestemte meg for at en gang i uka skulle jeg gjøre noe som har med musikk å gjøre, forteller hun.

 

I starten begynte det i det små. I 2017 begynte hun hos sangpedagog en gang i uka, og hun begynte å spille gitar. Det var faktisk slik hennes hittil største hit «Obligations» ble til. Hun lærte seg to akkorder og utfordret seg selv til å skrive en sang.

 

– Folk setter av tid til trening, lage middag, til å være med venner og partner, og å gjøre ting som gjør dem glade. Jeg satte av tiden til det som gjorde meg glad og det er musikken, forteller hun.

 

– Alle de hindringene man ser når man driver med noe man liker og alle unnskyldningene man lager må man heller finne løsninger på, om det så er å finne en god YouTube video med stemmetrening, forteller hun.

 

– Hvis man tenker at det finnes forskjellige grader med innsats, så er en av mine triks å tenke at selv den laveste graden er godt nok. Mange eliminerer muligheter fordi de ikke føler de kan legge inn nok innsats, men det er jo noe, sier hun.

LES OGSÅ: Selvtillit og hvorfor det er viktig

 

En drøm som var skummel å satse på

Hele livet har Akuvi ønsket å satse på musikken og bli en superstjerne, men har hatt vanskeligheter med å innrømme det og si det høyt fordi det har føltes skummelt. Det var først da hun hadde holdt en del konserter foran publikum på kaféer og barer, skrevet nok sanger og fått positive tilbakemeldinger fra andre, at hun turte å si høyt at dette var noe hun ville satse på.

 

– De gangene jeg har følt at jeg har prøvd og det kanskje ikke har gått så bra, har jeg alltid hatt muligheten til å si at det kun er en hobby, men egentlig så tror jeg det har vært en forsvarsmekanisme, for da kan jeg fortsette med musikken uten presset om å oppnå resultater som jeg nå har klart, sier hun.

 

Akuvi fikk fart på musikk karrieren i Cape Town, da hun stadig dro på konserter, tok kontakt med andre musikere, var på «open mic», ble invitert på eventer, og til og med invitert seg selv. Dette gjorde hun blant annet til et morgenprogram, lignende «God Morgen Norge», og fikk et ja.

 

– I veldig mange land finnes det utrolige kaféer, barer og andre steder der kunstere og musikere samles og driver med dette for gøy. Det er der det starter, det er der folk legger merke til deg. Det er ikke noen regler. Mange tenker det er regler for å søke hit og dit, ha kontakt med den og den, men kunst handler om å treffe noen. Når noen først føler seg truffet, forsvinner disse rammene om å opprettholde et samfunn som gir mening, forteller hun.

 

Akuvi er veldig åpen om det hun ønsker å oppnå og har aldri vært redd for å si ting høyt, og det har bydd på mange muligheter. Plutselig er det noen som kjenner noen som kan få en drøm til å gå i oppfyllelse.

 

– Det er viktig å gi andre, som driver med det de elsker, komplimenter og støtte for da ønsker de å hjelpe tilbake. Det var slik jeg møtte Kechou, en tysk musiker, i 2018. Jeg var på en konsert der han loopet, som er at man legger elementer og instrumenter opp hverandre og lager en beat live, og det synes jeg var så kult at det ville jeg også lære. Etter konserten var over og folk hadde gått gikk jeg opp og introduserte meg, og det ble starten på et samarbeid, forteller hun.

 

Kechou og Akuvi møttes ofte for å jamme og det resulterte i låten «Free Me From Me», som var en av de første sangene som ble til live. Videre trengte Kechou en vokalist, og spurte om Akuvi hadde muligheten til å være med på en rekke konserter.

 

– Legger man inn en innsats, tørr man å kaste seg inn i ting, så er det ikke sikkert det får utfallet du ønsker deg, men den energien du legger fører et sted videre, sier hun.

 

LES OGSÅ: Cecilie Svendsen er skuespiller

 

Fra Sør-Afrika til Norge

Da Akuvi flyttet hjem til Norge skjønte hun at hun trengte en gitarist, og ved å tenke tilbake på hvem hun husket og gjennom venners venner, kom hun i kontakt med en som kunne tenke seg å stille opp. Da hun visste at hun hadde en gitarist i boks, tok hun kontakt med arrangører og spurte om tillatelse om å få opptre på deres konserter.

 

– På den konserten møtte jeg en produsent som var på jakt etter nye talenter, og denne produsenten er han som har vært med på å legge grunnlaget for den sangen jeg skal opptre i Melodi Grand Prix med nå, ler hun.

 

Akuvi sitt bidrag til Melodi Grand Prix er blitt håndplukket av fagjuryen til å få en dirketebillett til finalen i Trondheim 15. februar.

 

– Jeg ble helt satt ut. Jeg ble veldig overrasket og klarte egentlig ikke å skjønne helt hva dette betydde. Jo flere deltagere som bli introdusert, jo mer sjokkert ble jeg, sier hun.

 

– Det blir en unik mulighet for meg med tanke på at jeg er kanskje den minst kjente av deltagerne så langt. Jeg har jo min helt egen stil innenfor musikk, og jeg prøver å vedlikeholde det å være tro til meg selv, men også lage en sang som skal være fordøyelig for hele Norges befolkning, forteller hun.

 

LES OGSÅ: Artistene som returnerer i 2020

 

Låtskriver og danser

Som låtskriver begynte Akuvi med å følge oppskriften hvordan låter skulle skrives, men innså at det var noe som føltes feil. Videre har hun utviklet sin egen måte å skrive musikk på. Ved å fjerne de standardreglene hun trodde måtte være tilstedet, har hun funnet sin helt egen sound.

 

– I stedet for å kaste bort tid på å skrive musikk som ikke treffer meg en gang, hvordan skulle det da treffe andre. I stedet for å være redd for å si nei når noen prøver å få meg med på et prosjekt jeg ikke brenner for, så får jeg mer tid til overs til å utvikle meg selv og bli inspirert, forteller hun.

 

Akuvi har alltid skrevet dagbok der hun brukte språk, ord og formidling til å få ut tanker og følelser. Det er også slik MPG-teksten ble utviklet.

 

– Låten handler om et usunt forhold jeg har vært i. Vedkommende var uærlig og klarte ikke å være seg selv. Den handler om å bli forrådt. Han er ikke den eneste som har skuffet meg, men er definitivt en person som gjorde meg sint og pessimistisk for både kjærlighet og menn, forteller hun.

 

Artisten har fått hjelp av to koreografer, Eleni Theodoridou og Kamisa Botilsrud Jawo, i dansestilene afro-fusion og contemporary hip hop, så hun lover å vise frem danseferdighetene på scenen i Trondheim spektrum. Låten heter «Som du er», og er for det meste selvskrevet, men litt hjelp fra låtskrivere og produsenter.

 

– Det som er viktige ingredienser i en låt er attitude, energi, muligheten til å danse, men også følelser og sårbarhet. En sang som er veldig emosjonell, men som også vil få folk til å synge og danse er et godt MPG-bidrag, forteller hun om hvilke ingredienser som er viktig for en MPG-låt.

 

 

LES OGSÅ: Kristin er på utveksling i Sør-Afrika

 

Å være en del av MGP-sirkuset

Muligheten til å få være en del av MGP-sirkuset skjedde da Akuvi og søsteren hennes, Anna-Lisa Kumoji, var med på NRK-programmet «Beat for Beat», der en med ansvar for castingen for MGP synes at Akuvi skilte seg ut.

 

– Vi hadde en samtale via mail en del måneder senere hvor hun spurte om jeg kunne være interessert i å være med. MGP er jo hovedsakelig en låtskriverkonkurranse der mange låtskrivere og artister, som selv ikke ønsker å stå på scenen, sender inn låter til MGP som de ønsker at NRK skal finne artister til, forteller hun.

 

– Så jeg mottok noen forslag. Det var veldig mange fine sanger, men de var ikke helt meg, så da tok jeg sjansen på å gi inn et nokså dårlig røff versjon av den låten som nå er med, ler hun.

 

I utgangspunktet var det tenkt at Akuvi skulle gjøre en låt skrevet av noen andre, men valgte å sende inn et forslag, som selv om den var langt fra ferdig, endte opp med å bli bidraget hun skal opptre med. I samarbeid med produsentene Amin Zana, Costa Leon og Andreas Stone ble bidraget polert og et nytt refreng ble lagt til.

 

– For kulturen og konseptet er jeg villig til å gå litt ut av min komfortsone, men samtidig var det min egen «vibe» som dette ble bygget på. Da den var ferdigstilt sendte vi den inn og vi fikk beskjed at jeg var med, smiler hun.

 

Melodi Grand Prix-låten til Akuvi «Som du er» kommer ut 24. januar, dagen før delfinalene i H3 arena hvor nok et bidrag skal velges ut til finalene i Trondheim 15. februar.

 

– Det å være tro mot meg selv er det som har ført meg hit. Jeg har kvalifisert meg til en finaleplass, forteller hun.

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet