Alt fra Lady Gaga til vestkantfruer har latt seg forføre av Fam Irvolls klær. Vi møtte Norges største design-håp.

– Er det greit at jeg syr litt mens vi prater?

 

 Fam Margrethe Irvoll:

Født i 1980.
Norsk klesdesigner med sans for farger, 3D og tegneserieelementer.
Ble uteksaminert fra Esmod Norge i 2005 og senere fra den prestisjefulle Central Saint Martins i London i 2008. Har jobbet som assistent for blant annet Vivienne Westwood, Gareth Pugh og Peter Løchstøer.
Deltok første gang på Oslo Fashion Week i 2006.

 

Campus møter Fam Irvoll i hennes midlertidige studio på Lilleborg i Oslo. Det er tidlig i juni, og forberedelsene til høstens Oslo Fashion Week er allerede i gang.

 

Takket være Fam er det greit å gå med et kakestykke på hodet og ha cupcakes på genseren – riktignok som applikasjoner. Hun omtales som Norges design-håp, og mediene har kåret henne til «kjendisdesigner».

– Jeg vet ikke om det er så positivt akkurat, bare en kjendis som ikke er fra Norge, blir sett med klærne dine så er du automatisk «kjendisdesigner».


Det er ikke hvem som helst som er blitt observert med kakehårbøyle eller jordbærgenser signert Fam Irvoll. Lady Gaga, Tyra Banks, Beyonce og Marina Diamandis fra Marina and the Diamonds er faktisk blant dem.

– Det er Marina jeg er mest glad for. De andre har bare lånt ting av meg - bortsett fra Lady Gaga, men det er to år siden hun kjøpte noe av meg. Nå prøver jeg å få til flere samarbeid med henne.

Også norske kjendiser vet å hylle Fams lekne verden. Charlotte Thorstvedt har vært modell, og Samsaya ikler seg stadig  Fam Irvoll.

– Samsaya har vært med hele veien, og det er takket være henne at jeg har slått igjennom. Nå er vi også blitt bestevenner.

– Hvor viktig er det å få kjendiser til å bruke klærne dine?

– Det er viktig fordi kjendiser har folk som liker dem og ser på hva de går med. Det kan gi deg en større kundegruppe. Men jeg er så ikke opptatt av å ’kle en kjendis’. Da er det viktigere for meg å lage klær som er fine. Jeg synes uansett det er morsomst å se folk på gata som går med klærne mine, fordi de faktisk har valgt dem selv.


Selv eldre vestkantfruer har latt seg forføre at Fams kakestykker. En av disse fruene kom innom butikken og kjøpte seg en hårbøyle til nyttårsaften, en annen så hun på 17. mai.

– Jeg måtte bare løpe bort og snakke med henne. Det syntes hun var så gøy, men jeg tror nok det var enda morsommere for meg.

LES OGSÅ: Festivalguide sommeren 2011

 

 

En ond sirkel

 

 

Er det mulig å tjene penger på å være designer i Norge?

 

– Vi tjener ikke penger, men Moods of Norway gjør jo det, så det er ikke umulig. Jeg lager ikke særlig kommersielle klær og er nødt til å slå igjennom i utlandet, men klærne dine skal være synlige i ganske mange land før du begynner å tjene penger på dem.

Fam har kontakter i London og håper å kunne etablere seg der. Deretter er det Paris og resten av Skandinavia som skal få gleden av hennes fargerike verden. 

– Næringsminister Trond Giske sa i et intervju med TV2 at norske designere bør bli flinkere på markedsføring?

– Men markedsføring koster penger, det blir en ond sirkel. Da er det bedre PR å delta på Oslo Fashion Week.

Å tjene penger eller få støtte som designer er vanskelig, og særlig de to siste årene har flere norske designere satt kroken på døra.


– Tenker du av og til på å gi opp?

– Det har hendt, men da blir jeg sint fordi jeg tenker det, og da skal jeg ihvertfall ikke gi opp! That's for losers, man! Jeg får prøve så lenge det går.

LES OGSÅ: Disse Instagram-kontoene bør du følge

 

 

Fam i Eventyrland

 

At Fam endte opp som designer var helt tilfeldig. Da hun var i India, søkte moren på ulike skoler for henne, og det var på Esmod hun kom inn først. I begynnelsen likte hun seg ikke, men skjønte etter hvert at design likevel var hennes greie. Tredje året på Esmod fikk Fam  høre om Harajuko, et distrikt i Tokyo som er kjent for sprø gatemote.

Det er her du blant annet finner folk som kler seg ut som figurer fra spill, serier, bøker eller artister.

– Jeg liker gatestilen i Tokyo. Ellers henter jeg inspirasjon fra tegnefilmer, barnebøker og barn. Det blir veldig mye quarky barne-greier.

– Mange sammenligner deg med Alice i Eventyrland?

– Det stemmer at jeg lar meg inspirere av det. Jeg har ingen problemer med den sammenligningen.

– Kunne du laget klærne til Tim Burtons film?

– Ååå, det hadde vært kult, veldig kult. Egentlig er jeg ikke så interessert i å jobbe med film, men hvis jeg kunne jobbet med Tim Burton, hadde jeg gjort det.


– Men han er jo ganske svart og dyster?

– Jeg kan også være svart og dyster. Grunnen til at jeg ikke er det nå, er at  folk forventer en viss stil.Jeg må følge den linja for å ikke skuffe kundegruppa. Jeg har faktisk alltid drømt om å lage en helt omvendt kolleksjon som er helt svart og skikkelig dyster.

– Hvordan ville den sett ut?

– Det har jeg ikke tenkt på. Kanskje litt ond som en Tim Burton-film, men den skulle vært i 3-D, selvfølgelig. Kanskje litt som Transformers?

Tim Burton krysset med Transformers?

– Ja, og litt...nei, jeg skulle holdt meg unna Sci-fi, det driver jo alle med. Jeg tror kolleksjonen ville blitt som et ondt Hans og Grete-mareritt.

LES OGSÅ: Filmåret 2012

 

 

Atypisk norsk

 

Det er lite som minner om ondskap og mareritt når en kikker på Fam Irvolls design. Sterke farger, store applikasjoner og lekenhet er ting som går igjen. Kort sagt er klærne veldig atypiske for den gjennomsnittlige, fargeløse norske klesstilen.

– Verden hadde vært morsommere hvis ikke alle kledde seg likt.

Mote for nordmenn er Louis Vuitton og Gucci, mener Fam.


– Har du som mål at alle nordmenn skal ha minst ett Fam Irvoll-plagg?

– Jeg vil at alle skal ha minst ett norsk design-plagg i skapet,- og bruke det! 

Denne artikkelen er også trykket i Studentmagasinet Campus