Jobbintervjuet kan oppleves som en slags muntlig eksamen. Det er umulig å vite hva man kan vente seg, og nervene kan fort ta overhånd.
Derfor har vi snakket med HR-folk i store bedrifter om hva de er spesielt oppmerksomme på under intervjuet, og om hvordan du kan skille deg ut fra resten.
HR-konsulent i Peab, Therese Advocaat Francke, er opptatt av utstrålingen din. Dette er hun mest oppmerksom på:
– Hvordan man ter seg og hva man utstråler. Modenhet, ydmykhet og trygghet er viktig. Bekledning og holdning blir også godt lagt merke til.
– Ofte har kjemien du får med vedkommende mye å si. Vi ser også etter egenskaper som kan bygge opp under vårt verdigrunnlag, sier Advocaat Francke.
For å skille seg ut mener hun det er viktig å vise et genuint engasjement.
– Ekte engasjement og iver etter akkurat denne jobben er viktig. Nysgjerrighet og godt førsteinntrykk blir også lagt merke til, forklarer hun.
Ansetter ikke bare en kompetanse
Lucy Rojas Salevik, HR-spesialist i Kraft Foods, er bevisst på at de skal finne riktig person, og ikke bare den riktige kompetansen.
– Jeg er spesielt oppmerksom på hvor motivert personen virker å være. Dette kan man se både gjennom hvor godt forberedt man er og hvilke spørsmål man stiller.
– Vi er også ute etter å se hvorvidt kandidaten vil passe i vårt arbeidsmiljø, vi ansetter ikke bare kompetanser, men en person med interesser og verdier, sier Rojas Salevik.
Hun råder nyutdannede til å holde på blikkontakten og ikke være redd for å stille spørsmål.
– Vær konkret, tro på deg selv, hold øyekontakt og tør å stille spørsmål.
Er det noe man absolutt ikke bør spørre om?
– Forutsatt at spørsmålene er relevant koblet til stillingen eller bedriften, synes jeg ikke at det finns «feil» spørsmål, forsikrer Kraft Foods’ HR-spesialist.
Spar spørsmålet om lønn
Bjørn Vihovde, partner og nordisk HR-direktør i Ernst & Young, er enig i at det i utgangspunktet ikke finnes dumme spørsmål, men innrømmer at enkelte spørsmål ikke er fullt så imponerende.
– Vi synes egentlig at det er greit å spørre om hva som helst på intervjuet, vi er jo der for å avklare ting som opptar søkerne. Noen spørsmål imponerer selvfølgelig litt mindre enn andre, og overfokus på lønn er nok ett av dem.
– I tillegg er detaljspørsmål som man lett kunne funnet svar på selv ved et minimum av research på web-sidene våre ikke så heldig for søkeren. Men som sagt, vi er positive til å svare på det søkeren måtte være opptatt av, sier Vihovde.
Therese Advocaat Francke i Peab sier seg enig med sine HR-kolleger.
– Personlig syns jeg det er bedre å spørre for mye enn for lite. Jeg syns det finnes få dumme spørsmål. Men lønn trenger nok ikke å være det første du spør om på et jobbintervju, sier hun.
LES OGSÅ: Potensiale foretrekkes over arbeidserfaring
Troverdige og reflekterte svar
Bjørn Vihovde i Ernst & Young ser etter troverdige og reflekterte svar, og følger nøye med på resonnementene som ligger til grunn.
Dette er HR-direktør Vihovde spesielt oppmerksom på:
– At vi gir søkeren en fair mulighet til å presentere seg og sitt kandidatur på en best mulig måte, og at det er samsvar mellom det søkeren sier og det vi observerer eller ser av søkerens papirer og bakgrunn.
– Vi ser etter om søkeren gir troverdige og reflekterte svar, ikke nødvendigvis de riktige svarene, men at det er logiske og fornuftige resonnementer som ligger bak.
– Ellers legger vi stor vekt på at søkeren har en genuin interesse for vår bransje og vårt selskap, og vi er opptatt av om dette er en person som vil kunne lykkes hos oss. Det er viktig både for oss og for kandidaten.
Hvordan kan man skille seg ut fra de andre som kalles inn til intervju?
– Selvfølgelig ved å være seg selv. Jo mer man tar på seg en stil eller et skall, jo mer like blir kandidatene. Hvis alle er seg selv, vil alle skille seg ut i større eller mindre grad.
– Det er en kjent sak at vi i Ernst & Young ser etter det vi kaller "Likeable Professionals". Jo mer man klarer å demonstrere at man både er Likeable og Professional, jo bedre vil man gjøre det på intervjuet, svarer Vihovde.