Etter et jobbintervju kan det være smart å følge opp med å sende en takk til intervjueren.

Som jobbsøker er det også lurt å få demonstrert at man er oppdatert på ny teknologi og at man har gode internett-ferdigheter, men er det en god ide å kobinere disse to ved å sende en takk via sosiale medier?

Absolutt ikke! I hvertfall om man skal tro den amerikanske rekrutteringseksperten Jenny Foss, som også har skrevet boken «Ridiculously Awesome Resume Kit».

I en bloggpost på nettstedet thedailymuse.com gir hun fire overbevisende argumenter for hvorfor dette sender feil signaler:

 

1. Det er fryktelig upersonlig

Hvem er det du egentlig prøver å takke? Intervjueren, som du bør prøve å takke direkte, eller hele selskapet og alle som følger dem på sosiale medier?

 

2. Det stinker av såkalt «ydmyk skryting»

Intensjonen er helt sikkert å sende et ektefølt takk, men det kan lett tolkes som om du ønsker å skryte til alle følgerne i de sosiale mediene at du har vært på intervju hos selskapet.

Eller som Foss skriver det ordrett:

– In your face, everyone who follows this page! I just interviewed with The Daily Muse!


 

3. Du snakker ikke direkte til intervjueren

Et godt gjennomført- og riktig levert takk forteller intervjueren at du virkelig satte pris på denne muligheten. For eksempel:

«Det var så hyggelig å snakke med deg om og å høre om din bakgrunn fra ____»

Det gjør det også klart for intervjueren at du har genuin interesse for organisasjonen, og at du har noen gode verdier å tilføre selskapet.

Dette er noe som rett og slett ikke kan kommuniseres via en kommentar på Twitter eller på Facebook-veggen deres.

LES OGSÅ: Telefonintervju - hvordan ser arbeidsgiver på telefonintervjuet?

 

4. Du fremstår som lat

Det å vise takknemlighet og videre interesse er positivt. Men du bruker ikke lengre tid på å sende en gjennomtenkt e-post til intervjueren, enn å skrive en kommentar på selskapets Facebook-vegg.

Jenny Foss understreker også at man bør sende en takk i løpet av ett døgn etter intervjuet.