Etter et jobbintervju kan det være smart å følge opp med å sende en takk til intervjueren.
Som jobbsøker er det også lurt å få demonstrert at man er oppdatert på ny teknologi og at man har gode internett-ferdigheter, men er det en god ide å kobinere disse to ved å sende en takk via sosiale medier?
Absolutt ikke! I hvertfall om man skal tro den amerikanske rekrutteringseksperten Jenny Foss, som også har skrevet boken «Ridiculously Awesome Resume Kit».
I en bloggpost på nettstedet thedailymuse.com gir hun fire overbevisende argumenter for hvorfor dette sender feil signaler:
1. Det er fryktelig upersonlig
Hvem er det du egentlig prøver å takke? Intervjueren, som du bør prøve å takke direkte, eller hele selskapet og alle som følger dem på sosiale medier?
2. Det stinker av såkalt «ydmyk skryting»
Intensjonen er helt sikkert å sende et ektefølt takk, men det kan lett tolkes som om du ønsker å skryte til alle følgerne i de sosiale mediene at du har vært på intervju hos selskapet.
Eller som Foss skriver det ordrett:
– In your face, everyone who follows this page! I just interviewed with The Daily Muse!
3. Du snakker ikke direkte til intervjueren
Et godt gjennomført- og riktig levert takk forteller intervjueren at du virkelig satte pris på denne muligheten. For eksempel:
«Det var så hyggelig å snakke med deg om og å høre om din bakgrunn fra ____»
Det gjør det også klart for intervjueren at du har genuin interesse for organisasjonen, og at du har noen gode verdier å tilføre selskapet.
Dette er noe som rett og slett ikke kan kommuniseres via en kommentar på Twitter eller på Facebook-veggen deres.
LES OGSÅ: Jobbintervju: 10 nyttige tips!
4. Du fremstår som lat
Det å vise takknemlighet og videre interesse er positivt. Men du bruker ikke lengre tid på å sende en gjennomtenkt e-post til intervjueren, enn å skrive en kommentar på selskapets Facebook-vegg.
Jenny Foss understreker også at man bør sende en takk i løpet av ett døgn etter intervjuet.