Er du innkalt til jobbintervju? Da må du sette av god tid til å sette deg godt inn i bedriften.
Du kommer til å få betalt for det på jobbintervjuet.
Du blir også bedre kjent med organisasjonen, og det kan hjelpe deg å finne ut om du i det hele tatt har lyst til å jobbe der, om du får tilbud.
– Research er viktig på flere måter. I hovedsak er det viktig for at arbeidsgiveren ser at du er en som evner å sette deg inn i ting, er nysgjerrig og viser engansjement for nettopp denne bedriften.
– For det andre er det viktig for din egen del også, for deg som søker denne jobben. Da vet du hva du skal gå til, og om dette er noe som passer for deg.
– Det styrker deg i valget om du skal ta jobben, eller ikke, forteller karriereveileder Trude Ekker, daglig leder i Emmali & Ekker studie- og karrierevalg.
Få tak i årsrapporten
Når du skal gjøre reserach er et det godt tips å ikke bare gjøre et enkelt Google-søk, og tro at det holder med det.
Det kan hvem som helst gjøre, og det vil nødvendigvis ikke imponere arbeidsgiveren noe særlig. Gjør research på et høyere nivå.
– Få tak i årsrapporten til bedriften, der finner du mye nyttig informasjon om hvordan det har gått med bedriften og fremtidsutsiktene. Du finner også mye informasjon om de ulike problemstillingene bedriften er opptatt av, og utfordringene man står overfor.
Årsrapporten kan du finne på nettsidene, men det er ikke alltid den ligger der. Du kan da eventuelt ringe å be om å få den tilsendt, fortsetter karriereveilederen.
– Selv om det ikke holder å søke kjapt på bedriftens navn på nettet, er det likevel lurt å gjøre det, som et ledd i researchen du gjør i forkant av intervjuet.
– Google bedriften, da kan du se hvilke treff du får, i tillegg til å finne ut om media har skrevet saker om dem, og hva saken handlet om, forteller hun.
Bruk nettverket ditt
En annen fin måte å få tak i informasjon du kan bruke i jobbintervjuet, er å bruke kontaktnettet ditt. Få litt innsideinformasjon.
– Snakk med noen i bedriften. Har du noen du kjenner, er det det aller beste. Bruk nettverket ditt. Kanskje kjenner du noen som kjenner noen som jobber der. Ta kontakt, fortell at du lurer på forskjellige ting i forkant av jobbintervjuet, råder Ekker.
Det er også en fordel om du kan sette deg inn i bedriftens verdier.
– En annen ting er om du kan finne ut hvilket verdigrunnlag bedriften har. Det er veldig vanlig å utforme sitt eget verdigrunnlag. Ofte kan dette ligge på nettet, ellers finner du det på en annen måte.
– Verdigrunnlaget er det bedriften mener de skal stå for. Det kan for eksempel være etterrettelighet eller ydmykhet.
Det kan også være nyttig å gjøre research på kleskoden før intervjuet. Så slipper du å gå på en smell i klesveien.
– Oppsøk arbeidsplassen. Sitt i resepsjonen og observer folk som går inn og ut, og se på hvordan de er kleskoden er på arbeidsplassen.
Forbered noen spørsmål
Hvor mye tid skal man bruke på research?
– Det er vanskelig å angi i intervaller. Du må bruke såpass lang tid at du selv føler at du får et grep om hva bedriften står for og, at du gjennom research forbereder to til fire spørsmål som du kan stille under intervjuet.
– Ofte får du spørsmål om det er noe du lurer på. Da er det fint om du forbereder dette. Det er veldig viktig, fordi du da viser engasjement og nysgjerrighet, og ikke minst forståelse for jobbens innhold, fortsetter Ekker,
Og legger til:
– I bunn og grunn skal det handle om at du er foroverlent og nysgjerrig. Det liker enhver arbeidsgiver. Hvis du kommer uforberedt har du tabbet deg ut. Når man er godt forberedt føler mange seg tryggere.
– En intervjusetting er for noen veldig nervepirrende. Forbereder du deg godt for du slappet av, og du får vist bedre hvem du er.
✔ Finn ut mest mulig om bedriften. Det viser at du er motivert og engasjert.
✔ Få tak i årsrapporten til bedriften. Der får du informasjon om resultatet, framtidsplaner etc.
✔ Snakk med noen som jobber der. Kanskje kjenner du noen som kjenner noe som jobber der.
✔ Finn ut hvilket verdigrunnlag bedriften har.
✔ Oppsøk arbeidsplassen. Finn ut hvilken kleskode de ansatte bruker. Da kan det gjøre det enklere for deg å vite hvordan du skal kle deg.
✔ Sjekk om bedriften har vært i media, og hva saken(e) handlet om.