(StudentTorget.no):

Bygda med høgskole, lokalsykehus, seks matbutikker og tre tusen studenter. Bygda mange reiser til, men aldri flytter til. Bygda med flere menigheter enn en kan telle på én hånd. Bygda hvor alle kjenner alle og hvor man av og til kan undre om tiden står stille.

Søndagen er fortsatt hellig, og fjelltur er det vanligste i hele verden. Bygda hvor du smiler til mannen på gata. Bygda hvor Kib & Morits reklame- og designbyrå for ett år og to måneder siden flyttet til med en gründeridé og pengestøtte fra Innovasjon Norge. Med en plan om å starte reklamebyrå på Søre Sunnmøre. 

 

Vekk fra byen

Oslo. 546 kilometer unna. Et par bestemmer seg for å pakke sakene sine og flytte. Ideen har vært på tegnebordet i over to år, og tankene enda lenger. 

 


FJORDUTSIKT: Kib & Mortis har godt utsikt til fjord og fjell fra kontoret. 

– Det føles som en million år siden vi begynte å planlegge dette, forteller de. 

Det er ingen andre som driver med tradisjonell reklame i Volda. Bedriften er unik på sitt område, med en enkel målsetning. 

– Vi tilbyr et samlet produkt, hvor løsningen alltid er forankret i en kreativ strategi som tar vare på kundens ønsker og behov. Vi er, til tross for at vi kun er to ansatte, et fullblods reklame- og designbyrå, forteller Didrik.  


– Vi har også opparbeidet oss et lite fotballag av dyktige freelancere som kan steppe inn hvis det skulle være nødvendig.  

Line er daglig leder og har grunnfag i medievitenskap fra NTNU i Trondheim og bachelorgrad i produktdesign og digital modellering fra John-Moores University of Liverpool. Didrik er tekstforfatter og er utdannet som art director ved Westerdals School of Communication i Oslo. Sammen utgjør de den lille bedriften. 

– Vi arbeider veldig godt sammen. Vi liker begge å ha mye å gjøre og utfyller hverandre godt, forteller Didrik. 

 

Får realisert målene sine

På et kontor vendt ut mot fjorden sitter paret i sofaen. Utenfor de store vinduene ser man fjord og fjell. Ettermiddagssolen skinner gjennom et tynt tåkelag som dekker til vannet. Langt unna bylivet i Oslo. Midt i dette finner man et høyst moderne kontor, minimalistisk, men effektivt innredet. Det er her de lever ut drømmen, det er frihet og mulighet til å sette sine egne mål. 

KIB & MORITS REKLAME- OG DESIGNBYRÅ AS
  • Består av daglig leder Line Kibsgaard Sjøhelle og tekstforfatter Didrik Morits Hallstrøm. 
  • Holder til i Volda kommune på Sunnmøre, hvor de er den eneste bedriften som tilbyr fullblods reklametjenster.
     
  • Etablert i 2010. 

– Det er noe magisk ved å kunne strukturere sine egne dager selv, være sin egen sjef, forteller Didrik. 


Line og Didrik feiret jul i Volda for noen år siden da Lines søster bodde her. De falt straks for stedet, og tenkte at det kunne være fint å komme seg ut av storbyen. Line er fra Trondheim og Didrik fra Oslo. De hadde lenge bodd i byen, og ville prøve noe nytt. Komme unna eksosen, trikken, alle menneskene, bråket. I Volda fant de stillheten de ikke hadde funnet i Oslo. 

Begge har tatt lappen mens de har bodd her, Line fikk førerkortet sitt i forrige uke. Didrik har rukket å skrive debutromanen som nylig ble gitt ut på Cappelen Damm forlag. Boka han aldri fikk fullført i Oslo. – Her får vi realisert målene våre, forteller Line. 

– Volda er stedet hvor du kan tenke at du skal trene fire dager i uka, og så gjør man faktisk det, forteller de. 

Didrik mener det er mange flinke kreatører i Norge som ikke blir sett. Mange flinke folk som ikke får lov til å skinne, kanskje spesielt i storbyene hvor bransjen er tettest og hierarkiene størst. 

– Her i Volda, og sikkert i distriktene generelt, er det lettere å være synlig, lettere å få vist frem arbeidene sine, forteller han. 


 


JOBBER SAMMEN: – Vi arbeider veldig godt sammen. Vi liker begge å ha mye å gjøre og utfyller hverandre godt, forteller Didrik.

– Veien til de oppdragene som virkelig krever kreative hestekrefter, de oppdragene Kib & Morits liker aller best, er kortere. 

 

Må tenke alternativt

De forteller at det virker noen ganger som om dagene varer lenger her enn andre steder. Muligens er det fordi det er færre distraherende elementer. 

– Vi har det godt her og har stor frihet til å gjøre det vi ønsker. Å drive reklamebyrå og jobbe med bøker, det er drømmen, forteller Didrik. Det virker som om det meste går bra i Volda. 

– Til og med flaxlodd vinner jeg på her. Flaxlodd! Det har aldri hendt før, ler han. Paret tror at flere må tørre å tenke alternativt som gründere. 

– Mange er i stand til å gjøre langt mer enn de tror om de bare tørr, forteller Didrik. 

– Man må stå på. At det krever mye arbeid er ikke noe å stikke under en stol. En av grunnene til at vi hadde lyst til dette, var for å inspirere andre til å gjøre lignende prosjekt. Vi ville vise at det er mulig, og hjelper gjerne andre med tips og råd, forteller Line. 


– En stor del av jobben vår er å skaffe oss jobb, forteller hun. De vil gjerne etablere seg lokalt, slik at folk kjenner igjen arbeidet deres. Til nå har den lille bedriften hatt mange oppdrag fra Søre Sunnmøre, samt noen i Oslo, Bergen og Danmark. Og et oppdrag for et kjøpesenter i Japan. Nylig landet Kib & Morits, i konkurranse med seks andre byråer, Høgskulen i Volda som kunde. 

– Vi vil gjerne arbeide mest her lokalt slik at vi kan bygge opp navnet vårt. Om noen år vil vi gjerne at folk kan se arbeidene våre og tenke at dette er det Kib & Morits som står bak, forteller Didrik. 

LINE OG DIDRIKS GRÜNDERTIPS: 

1. Vær flink. Elsk det du gjør, og gjør det bedre enn alle andre. Begrav deg i arbeid.

 
2. Gjør research. Få alt ned på papiret, både når det gjelder arbeid med kunder og bedriftsutvikling. Det handler om bevisstgjøring. Hva er dine svake og sterke sider? Skriv dem ned. Finn ut hvem som skal gjøre hva og ha en oversiktlig arbeidsfordeling. 
 
3. Stå i det. Ta vare på de gode dagene, men også de dårlige. Ting går aldri i bare en retning, man kan ikke vinne hver eneste dag. Tenk langsiktig og bit tennene sammen. 

 

Synes de er modige

I tillegg til reklamebyrået har paret mange prosjekt på gang. Didrik er i gang med en ny roman, og Line er fotograf. Sammen driver de også bloggen Volda Obscura. De sier selv at bloggen er deres kunstneriske alibi, deres måte å fortelle om Volda. Og vise frem bygda til kjente og ukjente. 

– Jeg har fortsatt noen kompiser som ikke helt forstår hvorfor vi har valgt å flytte, forteller Didrik. 


– Vi har fått mye støtte fra familie og venner, men det er noen som er skeptiske. Likevel synes de fleste vi er modige som har gjort det, forteller Line. 

De forteller at det har gått i periodevis, og at de ikke alltid har visst hva som kommer rundt neste sving. Samtidig synes de på alle måter at det er verdt det, og at flere bør tørre å satse. 

– Man må ha is i magen, men det er mange som er positive og som gjerne vil hjelpe. Det handler om å satse alt, forteller de. 

 
 

LES OGSÅ: Cathrine lager økologisk parfyme