Med en tettpakket forelesningsplan, eksamenslesing og en tidkrevende deltidsjobb, vil kanskje tanken på å starte en gründerbedrift være langt nede på prioriteringslisten hos de fleste studenter.

For ikke å snakke om tvilen på at man faktisk skal klare å få det til – med tanke på alder, manglende erfaring og en slunken lommebok.

Den amerikanske studenten Jessica Ekstrom hevder derimot at studietiden er en ypperlig tid for å starte sin egen bedrift. Da hun studerte ved North Carolina State University, startet hun samtidig «Headbands of Hope», en veldedig organisasjon som selger pannebånd til inntekt for kreftsyke barn.

For hvert pannebånd som selges, blir ett pannebånd gitt til et barn med kreft, samt at 1 dollar blir donert til St. Baldrick's Foundation, som forsker på livreddende kreftbehandling for barn.

I en artikkel på den amerikanske gründernettsiden Entrepreneur.com forklarer hun hvorfor studietiden er en perfekt tid for å starte sin eget bedrift:

 

Du har tilgang på massevis av ressurser

Da Jessica Ekstrom fikk ideen til Headbands of Hope, hadde hun ingen siviløkonom-grad eller visste noe om å produsere et produkt. Så innså hun plutselig at hun var omgitt av eksperter.

 

Ved en høyskole eller et universitet har man god tilgang på forelesere og professorer som har kunnskap og erfaring til å hjelpe deg. Den gratis rådgivningen hun fikk fra sine professorer, gjorde at hun fikk besvart alle spørsmålene hun hadde rundt det å ta de første skrittene mot å starte en bedrift.

Når du er ferdig med utdanningen, vil du måtte ty til svindyre konsulenter for å få den samme rådgivningen. Så sørg for at du drar nytte av professorer og mentorer mens hjelpen enda er gratis!


 

Bruk student-nettverket

Når du er student, er du også omgitt av jevnaldrende fra ditt eget «universitets-kull». Det spiller ingen rolle om man kjenner hverandre eller ikke, studenter ønsker at andre ved sitt universitet eller sin høgskole skal lykkes og utrette noe.

Jessicas første store markedet var studentmassen ved hennes universitet. Studentene spredte ordet videre til venner og familie, noe som etter hvert ga ringvirkninger over hele landet.

Studenter er også mer tilbøyelige til å bruke sosiale medier for å spre noe de synes er interessant, noe som gjør det enklere å bygge en god kommunikasjon med eksisterende og potensielle kunder helt fra starten.

LES OGSÅ: Lotics SB og CosyTech SB fikk pallplassering i JA-YE Europe Enterprise Challenge 2015

 

Det er ok å være egoistisk

Alle studenter har mye ansvar, både for egen læring, egen økonomi og alt annet som følger med studenttilværelsen. Dette ansvaret og disse forpliktelsene er derimot ingenting i forhold til det man møter i «det virkelige liv», når jobb, gjeld og familie/forhold kommer inn i bildet.

Som student har man som regel kun ansvar for seg selv, noe som faktisk gjør det mulig å være egoistisk og investere tid, sjel og økonomi i noe som du brenner for.

Når det er mindre ansvar å bekymre seg over, kan man lettere ta noen risikoer.


 

Du har et rykte å motbevise

Stereotypien rundt studenter er at vi er noen twerkende, late, sosiale medier-slaver som ikke kjenner betydningen av «hardt arbeid». Disse negative stereotypiene kan faktisk være en fordel for en gründer-spire.

Når en student klarer å utrette noe stort, er det en big deal. Bare se hvilken oppmerksomhet Wordfeud-gründer Håkon Bertheussen fikk da han opplevde suksess mens han «bare» var en vanlig NTNU-student.

Mye av presseoppmerksomheten Jessica Ekstrom fikk da hun startet sitt selskap, dreide seg også rundt at hun var så ung og fortsatt var under utdanning.

Bruk den unge alderen og student-statusen til din fordel!