For rundt ett og et halvt år siden samlet en liten lokal gruppe seg ved Rathkes Plass (Egget), Grünerløkka, for å selge ting de eide eller hadde produsert, på det som var det aller første «Egget loppis». Siden har arrangementet vokst seg større, og med det fått det nye navnet «Egget marked». Vi møter en av skaperne, Magnus, som driver markedet sammen med sin samboer, Jutha.

– Det begynte som et loppis, eller et loppemarked der folk kunne selge ting, men vi fant vel ut at marked var en bedre beskrivelse. Vi vil at det skal selges mer enn bare «lopper»; at folk kan selge ting de har laget.

– Folk assosierer kanskje loppis med brukte ting, men vi har utviklet oss til å bli mer markedsrettet. Til å begynne med var det omtrent 80 prosent som solgte brukte ting, men i dag er det heller nærmere 20 prosent.

 

 

Plassen som utgangspunkt

Mellom de karakteristiske murbyggene som kjennetegner Grünerløkka, rett sør for Sofienbergparken, ligger en liten plass som har fått navnet Rathkes etter den norske professoren Jens Rathke. Om sommeren prydes plassen av et vannspeil med et stort egg av granitt i midten.

– Vi tenkte noe slikt som at: «på denne markedsplassen der vi bor skjer det ingenting», og ut fra den tanken spurte vi vennene våre om de ville selge ting der, sammen med oss.

– Idéen om å starte «Egget marked» sprang litt ut av det behovet vi hadde. Når vi starter bedrifter ser vi gjerne på hva det er behov for i området, og vi kom frem til at vennene våre og de lokale trenger et slikt tilbud. Vi ønsket å være en plattform for det kreative kollektivet i Oslo som vi er en del av.

 

 

Magnus hadde allerede erfaring med drift av egen virksomhet, da han opprettet «First Job Oslo»; en start-up med mål om å hjelpe folk med å skaffe seg arbeid på en mer kunderettet måte, som et tilbud heller enn et tiltak.

– Å drive en bedrift er noe jeg på mange måter liker veldig godt. Noe av erfaringen jeg har er å vite hvordan man samler folk, hvordan man bygger team og fellesskap. Jeg er vant til å ta litt ansvar, men det er jo også noe alle kan lære seg på et eller annet vis.


 

Det aller første «Egget loppis»

For å få et innblikk i hvordan en prosess som det å arrangere et marked for første gang kan se ut, forteller Magnus om hendelsesforløpet rundt det aller første «Egget loppis».

– Prosessen begynte vel med at vi trengte litt penger, og funderte på hva vi kunne gjøre for å tjene litt penger samtidig som vi tjener samfunnet vårt. Det neste steget var at vi fant plassen (Rathkes).

– Jutha er veldig planteinteressert, og vi fant ut at hun kunne selge stiklinger på loppiset.

I dag driver Jutha den sjarmerende lille plantebutikken «Stikling» i Heimdalsgata, hvor hun blant annet selger husplanter, stiklinger og lokalprodusert keramikk.

– Vi kjente også flere andre som trengte penger og inviterte dem, slik at de kunne selge ting og promotere produktene sine.

 

 

Motivasjon fra både selgere og kunder

Når det kommer til å arrangere det hele tar Magnus og Jutha med seg alle bordene og stolene i stuen ut, og ber vennene sine ta med sine bord og stoler. På selve dagen rigger de til alle bordene, og sørger for at alle de som deltar på markedet, både som selgere og besøkende, har det bra.

– Vi vil ivareta både kundene og selgerne på best mulig måte, og sørge for at folk vet at de får tett oppfølging på de produktene de selger.

Motivasjonen som ligger bak arrangeringen av disse markedene springer ut av det behovet som allerede eksisterer for en slik arena.

– En annen motivasjonsfaktor ligger i tilbakemeldingene vi får av både selgerne og kundene. At de som selger trives med å gjøre det hos oss, er veldig viktig. Uten de tilbakemeldingene hadde vi nok ikke fortsatt etter det første året.

Med blikk mot fremtiden forteller Magnus at de ønsker å bli så stabile med markedet at de kan gjøre noe mer med det i tiden som kommer.

– Det er litt tidlig å snakke om nå, men vi vil jo gjerne vokse til å bli noe som kan utgjøre en enda større del av vår hverdag. Det er fremdeles mye utvikling igjen, men det er vi forberedt på, og vi kommer nok ikke til å gi oss med det første.

 

 

Sosiale medier og promotering

Det blir stadig viktigere for både større og mindre bedrifter å ha en god profil i sosiale medier, hvor det aller meste av promotering foregår. Det er her mye av arbeidet i tiden før et marked også ligger, og vi tar derfor en titt på «eggetmarked» på instagram.

– Det går mye tid til promotering. Vi mottar bilder fra selgerne, redigerer og publiserer dem, og deler innlegg fra andre. I tillegg pleier Jutha å ta en del bilder med engangskamera som vi også bruker på instagram-profilen, for å gjøre den enda finere estetisk.

– Som regel er det Jutha som tar mest eierskap i instagram og våre andre sosiale medier, mens jeg er flink til det som har å gjøre med «location» . Det er slike ting som gjør oss til et bra team.

 

 

De største utfordringene

Det er mange elementer som må på plass idet et marked arrangeres, og Magnus forteller om utfordringer både på mikro- og makronivå.

– Det er alltids noen tekniske utfordringer dersom noen ikke dukker opp på et marked. Da må vi finne noen nye på dagen, som kan være litt vanskelig. I et større perspektiv kan usikkerheten rundt hva som vil skje i fremtiden være en utfordring. Vi vet aldri hva som skjer et år i forveien.

For å få leieplass søker de ofte til kommunen. Da søker de to ganger i året på et bestemt antall datoer, og forsøker å holde markeder alle disse dagene.

– Alt går fra marked til marked, og man vet aldri helt hvordan ting blir med tanke på å få avtaler og svar fra kommunen. Det er også ganske dyrt å leie plass fra kommunen.

 

 

Råd til de som ønsker å starte noe eget

– Et råd jeg vil gi er å tenke over hva du savner i området ditt, som ikke dekkes av så mange andre; et formål som fyller et hull eller en nisje.

Et godt utgangspunkt er å starte opp noe du faktisk liker selv, eller kunne likt å benytte deg av. Det er lettere å holde ved like noe man har en lidenskap for. 

– Å bygge et lite team med folk du stoler på er lurt, eller i hvert fall et team hvor medlemmene kan utfylle hverandres nisjer. Man trenger for eksempel ikke fire stykker som er flinke på sosiale medier eller til bedriftsøkonomi. At alle forstår konseptet er også viktig, slik at man kan bli enige om en visjon.

Det er heller ingen ulempe å kjenne sin lommebok, slik at man unngår å investere penger man ikke egentlig har. Magnus og Jutha startet Egget marked helt fra bunnen av, og siden da har det vokst seg både større og mer allsidig.

Fra begynnelsen ved Rathkes plass og frem til i dag har Magnus og Jutha også arrangert Egget marked ved blant annet Hausmania Kulturhus og Tøyen Torg, der aktørene selger alt fra heklede balaclavaer til krystaller, smykker til håndlagde blomstervaser og stiklinger til såpestykker.