(StudentTorget.no):

Ukens studenter, Alexander Turpin (26) og Jørgen Flasnes (24), er sammen med flere studenter fra Den Norske filmskolen ved Høgskolen i Lillehammer (HIL), aktuelle med eksamensfilmen Generation Mars. De to guttene ønsket å skildre en ekstraordinær situasjon, og mener at film er det rette mediet til å kommentere samfunnet.
 
 

Den nye generasjonen filmskapere

Generation Mars (2016) er nominert til «Student Academy Awards» i kategorien «Foreign Narrativ». Dette er en årlig filmpris for filmskolestudenter i regi av «Academy of Motion Picture Arts and Science», også kjent som «Oscar». Prisen ble etablert i 1973 med navnet «Student Film Awards», og fikk dagens navn i 1991. Den norske studentfilmen Tuba Atlantic (Witzø, 2010), også fra HIL (filmskolen), vant prisen i 2011. 
 

LES OGSÅ: Mah-Rukh Ali: Jenta som ingen kunne målbinde

 
Hvorfor valgte dere å studere film?
 
Alex: Fordi det er utrolig gøy å jobbe med film. Å visualisere ideer, selve utførelsesprosessen, og kanskje ende opp med å skape noe som er bedre enn den forestilte ideen. 
 

Regissør Alexander Turpin og manusforfatter Jørgen Flasnes med kompani, er nominert til «Studet Academy Award» med studentfilmen Generation Mars.

Jeg synes film er det beste mediet for å kommentere samfunnet. Med film kan man lage interessant kunst, man har mulighet til å skape engasjement og følelser. 
 
Jørgen: Jeg hiver meg på det Alex sier. Jeg vokste opp som filmnerd, og synes film er et veldig rikt medium. Samarbeidet gjør at man skaper et levende verk!
 
Hva var deres første tanker da dere ble nominert til «Student Academy Awards»?
 
Jørgen: Jeg kjørte varebil tilbake til Lillehammer da jeg fikk greie på at vi hadde blitt shortlistet (nominert). For meg var det absurd og gøy samtidig. Jeg synes det er litt rart at det gikk den veien. 
 
Alex: Den Norske Filmskolen har generert mange gode filmer som både har blitt nominert og vunnet prisen, så jeg følte egentlig at det var et realistisk mål. Da jeg og klipperen, Herman, gjorde etterarbeid, var vi begge der at «dette blir student Oscar», ler den unge regissøren. 
 
– Jeg følte derfor heller en tilfredsstillelse enn overraskelse. 
 
Jørgen: Jeg har heller innstillingen om at jeg tar alt som det kommer. Unngå forventninger, da blir man ikke skuffet dersom det skulle gå veldig bra, også blir man overrasket dersom det går bra!
 
Alex: Jeg mener vel at man blir litt skuffet uansett. Man har lagt ned mye tid og energi i arbeidet man har gjort, så noen forventninger har man jo. Når det er sagt synes jeg det er helt latterlig å «konkurrere» innenfor film.
 
Jørgen: Ja, film er ikke noen sport. Det er mer «umålbart»
 
Alex: Jeg tenker i hvert fall at Den Norske Filmskolen har forutsetningene for at man skal lage gode filmer, så er det litt opp til studentene om de blir gode nok. 
 

Klikk her for å se alle filmstudier i Norge og utlandet

 
Hva har dere ønsket å formidle med filmen?
 
Alex: Jeg synes det er interessant og litt galskap å snakke om å sende mennesker til Mars, og finansiere det med et realityshow. 
 
Alex refererer til «Mars One» prosjektet. 
 
Vi ønsket å lage noe som er basert på virkeligheten. Vi ville ikke at filmen skulle oppleves som dystopisk, men holde det realistisk. Vi ønsket å belyse en bisarr situasjon, men få folk til å reflektere over den gjennom å få dem til å relatere til tematikken. 
 
Jørgen: Det er jo en ekstraordinær situasjon, men vi har forsøkt å gjøre den gjenkjennelige gjennom å bruke emosjonelle situasjoner. Utfordringen med en «high-concept»-ide er å skape en balanse mellom det emosjonelle og intellektuelle.
 
Dere er på vei til filmfestivalen i Haugesund, hvilke forventninger har dere til visningen av filmen og resten av festivalen?
 
Jørgen: Det blir veldig gøy å vise filmen til bransjen. Det har vært visning av filmen i Oslo, men dette er den første festivalen, så det blir veldig spennende. 
 
Alex: Jeg håper at så mange som mulig fra bransjen kommer og ser. 
 
Jørgen: Ja, det er jo noe av verdien med å være på festival. Man kan høre meninger, få respons og input. 
 
Hvordan takler dere kritikk?
 
Jørgen: Jeg føler at vi har blitt herdet. Vi er vant til å få tilbakemeldinger og respons gjennom studier. Jeg tror det viktigste er å skille på hva som er konstruktiv og ikke. 
 
Alex: Jeg har ikke blitt anmeldt så mange ganger før, men jeg føler vi har lært å være bevisste intensjonene med filmene vi lager. Hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Også vet vi jo det med oss selv. 
 
 
Hvilke utfordringer har dere møtt i filmprosjektet deres?
 
Jørgen: Handlingen skulle egentlig foregå på Mars. Så jeg satt en hel sommer og gjorde research om planeten. Men historien funket ikke, så jeg og Alex dro på en hyttetur for å få litt ideer. Den siste dagen vi var der fikk vi plutselig ideen om å gjøre om handlingen til før folk var på Mars.
 
Alex: Ja, vi hadde feil premiss. Problemet med å legge handlingen til Mars var at det ikke var noe dilemma. Valget om å dra var allerede tatt, og det var ingenting å skape et emosjonelt drama rundt. 25 minutter er i tillegg et vanskelig format å jobbe med.
 
Jørgen: Man havner litt i mellom to stoler, for det er ikke kortfilm, og det er ikke spillefilmlengde. Derfor var det en utfordring å formidle historien. Hvor mye informasjon som skulle være med og hvordan dette skulle formidles. 
 
De to unge filmskaperne er enige om at hele prosessen har vært spennende og lærerik.
 
 
Hvilken nytte tror dere nominasjonen vil ha for dere i fremtiden?
 
Alex: Den største nytten for min del vil være i forhold til selvtilliten. Å vite at dersom alle forutsetningene er der, kan jeg lage god film tror jeg vil være nyttig for meg i fremtiden. At jeg kan være sikker på mine egne evner. Jeg tror ikke det er så mye nytte ellers. 
 
Jørgen: Det samme som Alex. Det å vite at mye, hardt arbeid gir avkastning er bra for selvtilliten. Det er også fint å ha noe å se tilbake på.
 
Alex: Jeg tror ikke det har noe å si i forhold til bransjen, selv om mange kanskje tror det.
 
 
Hva er det beste med å studere?
 
Alex: Kontaktene man får. De man har jobbet med. At man kan ringe folk og diskutere ideer eller samarbeide med senere. 
 
Jørgen: Nettverket; det å skape kontakter. Det er disse personene man overlever på senere. Den norske filmskolen har et godt system for dette, fordi det er skolen som bestemmer hvem man skal samarbeide med på prosjekt gjennom studietiden. De passer på å rullere, sånn at man har samarbeidet med flere andre. Dette er en fin ordning, for man finner blant annet ut mye om seg selv, og hvem man kan samarbeide med. 
 
 
Hva er det verste?
 
Alex: Vi har vært heldige og sluppet karakterer, men det er likevel mye stress på skolen. Man ender opp med å hele tiden lure på om man er flink eller god nok til det man holder på med. Men bortsett fra det har jeg trivdes veldig godt. Det var litt som å starte på Hogwarts for meg, «kom, nå skal du lære magi», ler den unge regissøren. 
 
Jørgen: Helt klart usikkerheten på sine egne evner. 
 
 
Dere kan velge tre mennesker – levende eller døde – til kollokviegruppe, hvem velger dere?
 
Alex: Sapfo, Bach og Tarantino.
 
Jørgen: Angela Merkel, Yanis Varoufakis og Clint Eastwood. 
 
 
Velg en sang som beskriver situasjonen din nå:
 
Alex: Vengaboys med Boom Boom Boom.
 
Jørgen: Rammstein med Reise Reise.
 
 
StudentTorget ønsker Alexander og Jørgen med kompani, lykke til videre!