(StudentTorget.no):

Nå som høsten offisielt i gang er det mange som allerede har rukket en skikkelig runde med forkjølelse. Men selv om du kanskje har sluppet unna foreløpig, kan det hende at du står i faresonen - hvis du ikke tar de nødvendige forhåndsreglene. Det er nemlig noen viktige grep som kan redusere sjansen for smitte betraktelig. Noen er ganske innlysende, men det er også noen effektive tiltak du ikke vet om, som det kan være verdt å iverksette.

 

Her får du fem tips til forbygging av forkjølelse:

 

1. Nok søvn

Lang og god nok søvn er utrolig viktig for helsa vår, både fysisk og mentalt. Når vi sover, bygger hode og kroppen seg opp etter en lang dag. Det gjør at den blir rustet til neste dag for å tåle mer og gjør at du blir mer motstandsdyktig.

 

– Nok søvn er en nødvendighet for å opprettholde konsentrasjonen og hjernefunksjonen, slik at den fungerer optimalt, forteller Reidun Ursin til StudentTorget.

 

Ifølge forskning.no kan for lite søvn svekke kroppens immunforsvar. Sover vi ikke nok, blir kroppen for eksempel dårligere til å danne visse stoffer som er viktige for immunsystemet.

 

LES OGSÅ: Den store søvnguiden

 

2. Vask hendene

Siden forkjølelsesvirusene er usynlige vet vi ikke hvor de er, og du kan bli smittet når du tar på samme dørhåndtak eller en handlevogn der det finnes dråpesmitte med virus. Det er derfor viktig å vaske hendene ofte og nøye med såpe og vann.

 

Ifølge Folkehelseinstituttet, som har illustrert «håndvask trinn for trinn», står det at en bør vaske hendene med såpe og vann i 40 til 60 sekunder hver gang for optimalt resultat.

 

LES OGSÅ: Slik takler du mørketiden

 

3. Vitaminene for immunforsvaret

For å takle et forkjølelsesvirus er det veldig viktig å legge til rette for et godt immunforsvar, forteller klinisk ernæringsfysiolog i BAMA, Lise Brandstadmoen.

 

– De fleste vet at vitamin C bidrar til et godt immunforsvar, men visste du at vitamin A, vitamin B6 og folat også er viktige for immunforsvaret? I tillegg til å styrke immunforsvaret bidrar alle disse næringsstoffene til å redusere tretthet, noe du kanskje kjenner ekstra på i høstmørket. Derfor er det lurt å spise «5 om dagen», sier Brandstadmoen.

 

Alle disse supre næringsstoffene får du fra helt vanlige frukter, grønnsaker og bær, hvor grønnkålen er en naturlig kilde til dem alle sammen.

 

Her er matvarene som styrker immunforsvaret:

  • Grønnkål; vitamin C, folat, vitamin B6 og vitamin A
  • Rød paprika; vitamin A og vitamin C og B6
  • Brokkoli; vitamin C og folat
  • Blomkål; vitamin C og folat
  • Jordbær; vitamin C , folat
  • Kiwi; vitamin C folat
  • Gulrot; vitamin A
  • Hodekål; vitamin C
  • Ananas; vitamin C

 

LES OGSÅ: Vegetarmat – enkelt og billig

 

4. Fysisk aktivitet

Ved å være fysisk aktiv styrker du kroppen og får mer overskudd, noe som igjen bidrar til du at blir mer motstandsdyktig.

 

Hvor aktiv du bør være hver dag, kommer an på alderen din. Ifølge Helsedirektoratet bør voksne være i moderat aktivitet i minst 150 minutter hver uke og barn i minst 60 minutter hver dag.

 

LES OGSÅ: Aktive studenter tenker bedre!

 

5. Kle deg godt

Det er viktig å komme seg ut i frisk luft selv om gradestokken faller. For å trives ute, er det viktig å kle seg godt. Å fryse er ikke bra for immunforsvaret.

Her er noen tips:

  • Kle deg lag-på-lag, da er det enkelt å ta av eller på plagg etter temperatur.
  • Bruk ull innerst mot kroppen. Ull isolerer godt og transporterer fuktigheten bort fra kroppen.
  • Husk vindtette klær ytterst. Det hjelper lite med ull dersom vinden blåser gjennom klærne.
  • Hold deg varm og tørr på føttene. Bruk vanntett skotøy og ullsokker er smart
  • Tynne vanter og lue er enkelt å legge i lommen og kan være veldig behagelig om det blir kjølig ute

 

LES OGSÅ: – Det kan være sunt å gi litt f...

Klikk her for å se studentrabatter i Norge