(StudentTorget.no):

 

Det er ingen hemmlighet at fysisk aktivitet har en positiv innvirkning på både kroppen og hodet. Mange studier har vist at trening forbederer studentenes arbeidsevne, konsentrasjon og resultater. 

 

Professor i treningsvitenskap ved Høyskolen Kristiania, Espen Tønnessen, forteller at trening ikke kun gir fordeler i studietiden, men også gode vaner og opplevelser som du kan ha glede av resten av livet.

 

– Treningen i studietiden gir overskudd i hverdagen, og fungerer som en god avveksling mellom forelesninger, kollokvier og egenstudier. Treningen blir en friperiode hvor hjernen får hvilt, og en får påfyll av energi.

 

– Mange opplever studietiden som krevende sosialt, da en ofte flytter hjemmefra og bytter miljø. Trening er kanskje den beste sosialiseringsarenaen og en god måte å skape nye gode vennskap.

 

Han mener at trening ikke nødvendigvis trenger å være dyrt.

 

– Mye trening og fysisk aktivitet kan gjennomføres uten store kostnader. Løping krever kun ett par joggesko, og fotball og håndball i regi av studentidrettslaget koster ikke mer enn et medlemskap på noen få hundre kroner.

 

– Medlemskap gir deg som student tilgang på ulike fasiliteter og muligheten til å treffe likesinnede. Det er absolutt å anbefale.

 

Tønnessen forteller at det finnes en rekke enkle øvelser som kan utføres i hjemmet, hvor kun kroppen brukes som vekt.

 

LES OGSÅ: De rimeligste treningssentrene for studenter
 

Må tilpasses hver enkelt student 

Hvordan bør studenter kombinere studentlivet med trening? 

 

– Hvordan en skal kombinere trening med studentlivet må tilpasses hver enkelte students ønsker og behov.

 

Selv foretrekker han å gjennomføre trening som en miks av egentrening og trening sammen med andre.

 

– Da hadde jeg både fått dekket det fysiske, mentale og sosiale behovet.

 

– Egentreningen ville jeg gjennomført som løping, rask gange eller sykling fra eller til forelesninger/forelesningssalen. Styrketrening og ballaktiviteter ville jeg gjennomført samme med likesinnede, på ettermiddagen og kveldstid, forteller han.

 

En enkel måte å finne enkle og effektive øvelser, er å søke på nett og finne øvelsene som motiverer deg aller mest.

 

Dette anbefaler Tønnessen for en treningsøkt hjemme:

 

– Pass på at øvelsene passer til ditt nivå, og at styrkeøvelsene du gjennomfører er så krevende at du er utmattet etter 5-15 repetisjoner. Gjennomfør 2-4 serier per øvelse, med 4-6 øvelser per treningsøkt, sier han.

 

Velg øvelser som trener de store kjernemusklene og de store muskelgruppene i bein og overkropp, avslutter han. 

 

LES OGSÅ: Shahin studerte Sport Management i USA

 

Hjemmeøvelser 

 

Her er noen enkle treningsøvelser som omfatter de største muskelgruppene, som du kan gjøre hjemme og som kan gjennomføres av de fleste i eget tempo (HelseNorge.no).

 

Knebøy

 

Stå med beina fra hverandre. Ha all vekt på hælene, bøy i kne- og hofteledd, og senk deg rolig ned til lårene er nesten parallelle med gulvet.

 

Planken 

 

 

Planken er en effektiv treningsøvelse, som trener muskler både på siden av magen og i ryggen, i tillegg trener du magemusklene foran.

 

Bekkenløft

 

Bekkenløft med kroppsvekt er en god øvelse for å trene musklene på baksiden av lårene, setemuskulaturen og i korsryggen.

 

Ligg på rygg med beina bøyd og føttene på gulvet. Løt bekkenet slik at det blir en rett linje mellom skuldre til knær. Her anbefales det å holde i tre til fem sekunder, og deretter senke rolig ned i retning hælene.

 

Armbøy 

 

En god øvelse å utføre hjemme er armbøy, hvor fulle flasker med vann kan brukes som erstatning for håndvekter.

 

For best mulig effekt av denne øvelsen må du stå med bena fra hverandre. Albuene skal være ved midjen under hele øvelsen. Albuleddetet strekkes helt ut, før du bøyer albuene og trekker armene mot skuldrene og deretter rolig ned igjen, slik det er vist på bildet over.

 

YouTube-videoer 

Dersom du ønsker å trene hjemme, finnes det en rekke YouTube-kanaler som viser enkle og effektive øvelser, som du kan gjøre hjemme uten utstyr. Her finner du alt fra styrke med kroppsvekt, til cardio.

 

Yoga With Adriene
Dersom du fortrekker å finne roen gjennom yoga-trening, så finnes det kanaler som viser nyttige videoer. Et eksempel på dette er Yoga With Adriene, hvor du kan se på yoga-videoer som er tilpasset for både nybegynnere og mer avanserte.

 

LES OGSÅ: Tips til bedre studentøkonomi

 

PopSugar Fitness
Denne kanalen publiserer alle typer treningsvideoer, som skal hjelpe deg å leve en sunnere livsstil. I videoene er det en trener som viser øvelsene, som seerne enkelt kan følge.

 

Pia Seeberg

Pia Seeberg er en trenings-YouTuber, som publiserer nyttige videoer om trening, og gir tips dersom du trenger inspirasjon til en treningsøkt. På kanalen hennes får man et innblikk i hennes trening, det hun spiser og andre treningsrelaterte ting.

 

Treningsbloggene

Dersom du søker inspirasjon til både trening og matretter, kan det være lurt å lese blogger der det skrives om dette. Her er noen nyttige bloggsider du kan få inspirasjon fra: 

 

Funkygine, den kjente trenings bloggeren, deler nyttige innlegg om trening. Hun legger ved bilder av sine egne treningsøkter og beskriver hver av øktene. På bloggen kan du også finne oppskrifter på mat, dersom du ønsker inspirasjon til sunne matretter.

 

Camilla Aastorp, også kalt treningsfrue, blogger om trening og helse for å motivere og inspirere andre mennesker som ønsker å komme i gang med trening, eller som ønsker mer kunnskap på dette området. På denne bloggen finner du beskrivelse av treningsøktene hennes, noe som kan være til hjelp for mange.

 

Maren Erdvik er en treningsblogger, som også deler nyttige øvelser med grundig beskrivelse av hennes egne treningsøkter. I treningsprogrammene hun deler på bloggen sin har hun valgt ut spesifikke øvelser som kan gjennomføres hjemme eller utendørs.

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet