(StudentTorget.no):

Lange kvelder på lesesalen er ikke kun en utfordring mentalt. Når man nærmer seg den fjerde eller femte timen, begynner man kanskje å kjenne på det. Små stikk av smerte ulike steder i ryggen, som en slags advarsel om at det er på tide å gjøre noe annet. Med neste eksamen rett rundt hjørnet velger man imidlertid å ignorere slike «småplager», og ryggsmertene eskalerer i takt med eksamensnervene. Aller verst går det kanskje ut over korsryggen, som nærmest skriker etter hjelp etter den femte lesekvelden på rad. Høres dette kjent ut?

 

StudentTorget har samlet et lite knippe enkle og raske øvelser, som selv den travleste student kan ta seg tid til å gjennomføre etter en lang dag på lesesalen. Slik sørger du for å ha en smertefri, mykere og generelt sunnere rygg gjennom studietiden. Øvelsene er delt opp i tre nivåer. Kjennes ryggen bra etter å ha gjennomført øvelsene på første nivå, kan man droppe de andre øvelsene. Kjenner man at ryggen trenger litt mer pleie, kan man i tillegg gjøre øvelsene på nivå 2. Om eksamenslesing virkelig har satt sitt preg, kan ryggen innimellom ha godt av øvelsen på nivå 3 i tillegg. Alle øvelsene burde ikke ta mer enn 10 minutter å gjennomføre samlet.

 

LES OGSÅ: Treningsøvelsene du kan gjøre hjemme 

 

Nivå 1

Tre enkle øvelser man kan gjøre i stående posisjon, på under 2 minutter. Ingen treningsmatte er nødvendig. Gjør repetisjoner mellom 4 og 6 ganger.

 

 

 

LES OGSÅ: Derfor bør du trene under studietiden 

 

Nivå 2

Gjennomført på 3-4 minutter. For disse tre øvelsene er det best å ha en treningsmatte. Eventuelt kan man bruke et mykt teppe eller lignende. Gjør repetisjoner mellom 3 og 5 ganger.

 

 

LES OGSÅ: De rimeligste treningssentrene for studenter 


Nivå 3

Den siste øvelsen er gjort på 2 til 3 minutter. Det kan være mest behagelig å gjøre øvelsen på en treningsmatte, men du kan også gjøre den direkte på gulvet. Gjør repetisjoner mellom 2 og 4 ganger.

 

 

Om ryggen fortsatt «knirker» litt på lesebenken, selv om disse øvelsene blir gjennomført regelmessig, kan det være en idé å gjøre øvelser for å trene opp kjernemuskulaturen i tillegg. Å gjøre noen regelmessige «sit-ups» er i så fall et godt sted å starte.

 

Med dette håper vi at alle hardtlesende studenter husker på å ta vare på ryggen sin, og ønsker alle behagelige og smertefrie leseøkter. 

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet