(StudentTorget.no):

 

Sommeren nærmer seg med stormskritt, og mange er lei av det faste treningssenteret og ønsker å trene mer ute. Å si opp medlemskapet på treningssenteret i sommerhalvåret kan være en fin måte å spare penger på, som hjelper deg å komme deg ut av lesesalen og få litt frisk luft. Her har vi samlet ulike muligheter for utetrening og aktiviteter, som du kan prøve i sommer. Sjekk det ut her!

 

Løping – En effektiv form for trening

Løping er en effektiv form for trening. Du aktiviserer hele kroppen, og bygger opp kondisjonen, styrken, utholdenheten og bevegeligheten din. Gode joggesko og klær som er behagelige å løpe i, som for eksempel en løpetights, er det viktigste utstyret du trenger.

 

Løping gir rom for variert trening, og du kan gjøre ulike øvelser, med ulik effekt. Disse øvelsene kan brukes for å bygge opp kondisjon, utholdenhet og/eller styrke:

 

  • Trappeløp
  • Bakkeløp
  • Intervaller
  • Langdistanse
  • Sprinting

 

Løping er god trening, men unngå å bli overbelastet. Underlag har mye å si for belastning når du løpet, og myke underlag som skogsbunn eller grusveier, er å foretrekke over betong og asfalt. Unngå også å løpe i nedoverbakkene, dette kan være en stor belastning for knærne.

 

Skal du starte med løping kan det være greit å starte i det små, med å jogge korte distanser, men husk at du faktisk må presse deg litt for å oppleve progresjon. Stopper du å løpe hver gang du kjenner at det blitt slitsomt, vil du aldri klare å løpe fortere eller lengre distanser sammenhengende.

 

LES OGSÅ: Dette burde du spise for å bedre konsentrasjonen

 

Treningsparker, treningsapparater og muligheter for utetrening

Uavhengig om du har tilgang til et treningssenter eller ikke, kan det være fint å dra nytte av mulighetene for å bruke ulike parker, treningsapparater og stativer utendørs i sommerhalvåret. Lokale treningsparker som Tufteparken, kan da være et alternativ for deg.

 

Tufteparken er et konsept utviklet og ledet av Lasse Tufte. Den første Tufteparken ble åpnet i Asker i 2012, og parkene er i dag Norges mest utbredte og mest populære treningsparker. Apparatene her har ulike høyder og bredder, slik at de skal passe for alle, uansett nivå (tufteparken.no). Parkene er ment for trening med egen kroppsvekt, men du kan også bruke egne kroppsvekter/vektbelter ved behov.

 

Skal du bruke Tufteparkene under koronakrisen, er de viktig å følge Folkehelseinstituttet (FHI) sine retningslinjer for smittevern. Ha god håndhygiene før og etter bruk av parken, og hold minst to meter avstand til de rundt deg.

 

LES OGSÅ: Prokrastinering og hvordan du kan unngå det

 

Spill frisbeegolf

Frisbeegolf har blitt populært blant mange de siste årene, fordi sporten er både rimelig og morsom. Frisbeegolf spilles på store baner, som du kan finne flere steder i Norge.

 

Kort fortalt går sporten ut på å kaste en frisbee fra et markert startpunkt og oppi en kurv, også kalt et «hull», som er mange titalls meter unna. For hvert «hull» er det oppgitt hvor mange kast du burde bruke, og det er om å gjøre å treffe kurven med færrest mulig kast.

 

Lurer du på hvor du kan finne baner å spille på i nærområdet ditt? Da kan du sjekke ut nettsiden Frisbeegolf.no. Last også ned appen «Disc Golf», der du kan finne kart over baner, en oversikt over antall kast som skal brukes per kurv, og registrere kast og poeng mens du spiller.

 

Frisbeer kan du få kjøpt til en billig penge i sportsbutikkene, også på nett. De fleste golfdisker veier 160-180 gram, og koster rundt 100-150 kroner per stykk. I likhet med golf har du en «driver» for lange distanser, en «midrange» for halvlange distanser og bedre kontroll, og en «putter» for å kaste på kurven. De fleste proffer har flere frisbeer, men du trenger bare en frisbee for å spille.

   

LES OGSÅ: Derfor bør du trene under studietiden

 

Dra på sykkeltur

Å sykle er en fin måte å få trening på, for deg som ikke er glad i å gå eller løpe. Du trenger ikke en racersykkel for å kunne bruke sykling som en form for trening. Husk at distansene du sykler burde være lenger enn når du løper, for å få mer ut av treningen.

 

Har du ikke en sykkel, kan du få tak i en sykkel til en billig penge på et bruktmarked eller fra en privatperson. Noen ganger gis det også bort sykler gratis, grunnet flytting eller plassmangel, så sjekk gjerne ut gratis-seksjonen på finn.no.

 

Vi anbefaler alle å bruke hjelm når de sykler, og å sørge for at sykkelen er utstyrt med nødvendige reflekser og lys, hvis du skal sykle når det er mørkt ute.

 

LES OGSÅ: Studentordboka

 

Svømming i hav og innsjøer

Er du glad i å svømme? Når sommeren kommer og det blir varmere i været, kan du ta deg en svømmetur i havet eller innsjøer i nærheten av der du bor. For du aller fleste finnes det gode muligheter for en svømmetur i nærheten.

 

Er det veldig kaldt i vannet, kan det lønne seg med en våtdrakt, men dette skal ikke være nødvendig midt på sommeren.

 

Skal du bruke svømming som en form for trening, kan du svømme lengder, og bruke ulike teknikker som crawling, brystsvømming, butterfly, og så videre.

 

Klikk her for å se alle studier i Norge og utlandet