(StudentTorget.no):

Mange studenter sliter med å komme i gang om morgenen etter at man har flyttet hjemmenfra, da det er slutt på at mor og far opptrer som levende og pålitelige vekkerklokker. Her er noen tips som får deg opp av senga til planlagt tid.

 

Vekkerklokken

Alle har vekkerklokker (i alle fall på mobilen). Det er greit nok at disse ringer til rett tid, men denne snooze-knappen har det med å bli brukt flittig før man kommer seg opp av senga.

Sett vekkerklokken så langt vekk fra sengen som mulig. Hvis du ikke absolutt må gå ut av senga akkurat nå, kommer du mest sannsynlig ikke til å komme deg ut av den heller!

Ringelyden har to funksjoner; den skal vekke deg (natruligvis) og den skal gi deg en god start på dagen. Min gamle vekkerklokke kom med ringelyden fra helvete, og jeg fikk en forferdelig start på dagen. Når du ligger i halvsøvne og gruer deg til å høre lyden, bør du skifte vekkerklokke eller lyd. Har du først bestemt deg for å skifte vekkerklokke på grunn av ringelyden, bør du unne deg litt ekstra moro ved å knuse den gamle på Donald Duck-vis.

Skaff deg en ekstra vekkerklokke. Sett dem til å ringe fem minutter etter hverandre – da blir du raskt lei av å stå opp om og om igjen for å trykke på snooze-knappen.

Still inn vekkerklokken til en radiostasjon – enten en som spiller musikk du våkner av, eller til en stasjon med nyheter som kan få deg til å våkne.


 

Alternativer til vekkerklokken

Kom deg i seng tidlig. En tommelfingerregel er at søvnen du får før midnatt er den viktigste!

Skaff deg en grunn til å stå opp tidlig. Få inn en fast morgenrutine som gjør at du alltid har en grunn til å stå opp tidlig. Et alternativ kan være å starte morgenen med en treningsrunde.

Planlegg hva du skal gjøre i morgen tidlig dagen i forveien! Da har du et konkret mål du skal nå!