(StudentTorget.no):

Mange studenter sliter med å komme i gang om morgenen etter man flytter hjemmenfra og det er slutt på at mor og far opptrer som levende og pålitelige vekkerklokker. Her er noen tips som får deg opp av senga til planlagt tid.
 
 

Vekkerklokken

 
Alle har vekkerklokker (i alle fall på mobilen). Det er greit nok at disse ringer til rett tid, men denne snooze-knappen har det med å bli brukt flittig før man kommer seg opp fra sengen.
 
Sett vekkerklokken så langt vekk fra sengen som mulig. Hvis du ikke absolutt må gå ut av sengen akkurat nå, så kommer du mest sannsynlig ikke til å komme deg ut av den heller!
 
Ringelyden har to funksjoner; den skal vekke deg (natruligvis) og den skal gi deg en god start på dagen. Min gamle vekkerklokke kom med ringelyden fra helvete og jeg fikk en forferdelig start på dagen. Når ligger i halvsøvne og gruer deg til å høre lyden, bør du skifte vekkerklokke eller lyd. Har du først bestemt deg for å skifte vekkerklokke på grunn av ringelyden bør du unne deg litt ekstra morro med å knuse den gamle på Donald Duck-vis.
 
Skaff deg en ekstra vekkerklokke. Sett de til å ringe fem minutter etter hverandre – da blir du raskt lei av å stå opp om og om igjen for å trykke på snooze-knappen.
 
Still inn vekkerklokken til en radiostasjon – enten en som spiller musikk du våkner av, eller til en stasjon med nyheter som kan få deg til å våkne.
                            
 

Alternativer til vekkerklokken

 
Kom deg i seng tidlig. En tommelfingerregel er at søvnen du får før midnatt er den viktigste!
 
Skaff deg en grunn til å stå opp tidlig. Få inn en fast morgenrutine som gjør at du alltid har en grunn til å stå opp tidlig. Alternativer kan være å abonnere på en avis slik at du alltid har ferske nyheter på døren eller hva med å starte morgenen med en treningsrunde?
 
Planlegg hva du skal gjøre i morgen tidlig dagen i forveien! Da har du et konkret mål som du skal nå!