Som ung arbeidssøker i startsporet av en lang karriere kan det være vanskelig å vite hva man bør se etter i en jobb.

Ifølge tidligere rekrutteringssjef Steve Cadigan i LinkedIn bør man tenke på andre ting enn bare hvor sterk merkevaren til selskapet man jobber for er – og Cadigan vet nok litt om hva han snakker om.

I løpet av hans tid som toppsjef for rekruttering vokste Linkedin fra 300 ansatte i to land, til å ha over 3000 ansatte i mer enn 20 land verden over. 

Cadigan sier til Business Insider at unge, nyutdannede kandidater ofte har et ønske om å jobbe for et stort selskap med en kjent og sterk merkevare, og at man foretrekker dette fremfor å jobbe for mindre kjente selskaper. 

– Jeg tror at folk ofte nøler fordi de tenker «Hvordan skal jeg fortelle vennene mine at jeg jobber for et selskap som ingen noen gang har hørt om», sier han.

Han mener at hvem du jobber for er vel så viktig som hvor du jobber. Dette er spesielt sant når det kommer til den langsiktige utviklingen din. 

– Finn en organisasjon som kommer til å hjelpe deg med å lære og vokse som person. Også i gode selskaper finnes dårlige ledere. I dårlige selskaper finnes det likeledes fantastiske ledere, fortsetter Cadigan. 

– Selskapets merkevare og kultur er viktig, men hvem du jobber for er mer viktig enn noe annet.

Oppskriften til Cadigan er å finne ut hvem som blir din nærmeste sjef. Har den sjefen en gruppe tidligere ansatte som har gått videre til større selskaper senere?

Cadigan er overbevist om at selskapet du jobber for ikke er like viktig som hvem i selve selskapet du faktisk jobber med.

– Menneskene du jobber sammen med kommer til å anbefale deg innad i selskapet og bestemme hvilke arbeidsoppgaver du får. Det er det virkelig viktige elementet, sier Cadigan.