Greta Cava driver «Cava cruise control», en trafikkskole på Briskeby i Oslo, hvor hun er eier og fagleder.


Hun har lang fartstid som lærer, og er utdannet trafikklærer og profesjonell coach. I tillegg har hun videreutdanning i trafikksikkerhet.

Cava jobbet som faglærer i trafikklærerutdanningen ved OsloMet fra 2012-2022 i prosjektets prøvetid, men fokuserer nå fullt og helt på kjøreopplæring og å videreutvikle egen bedrift.

Faglederen forteller oss hvordan man får jobb som trafikklærer, hvem som egner seg og hva man som student bør gjøre for å øke sjansene for jobb etter studiet.

Det er stor etterspørsel etter dyktige trafikklærere i hele landet.

Cava startet som budbilsjåfør, før hun tok drosjeløyve og kjørte taxi i en årrekke. Hun fant så ut at hun ville bli trafikklærer.

Trafikkerfaring er veldig relevant å vise til når man søker jobb hos en trafikkskole.

Cava har selv nylig ansatt nye trafikklærere. Hvilke egenskaper en trafikklærer bør ha er derfor høyaktuelt for henne å tenke på.

 

Hvordan få jobb som trafikklærer?

Navn: Greta Cava

Stilling: Eier og fagleder av Cava Cruise Control

Utdanning: Trafikklærer, profesjonell coach, trafikksikkerhet

 

Hvilke egenskaper bør en trafikklærer ha?

– Du må være utadvendt, sosial og aktiv. Mennesker, kjøretøy og trafikk bør du også være interessert i, forklarer hun.

I og med at yrket handler mye om en-til-en-kontakt med elever, er det å like å jobbe med mennesker og å være aktiv og utadgående en nødvendighet, understreker Cava.

– Man må håndtere mennesker, og være blid og imøtekommende.

Hun trekker videre frem renslighet og selvstendighet som andre viktige egenskaper.

Vi sitter jo helt innpå elvene våre når vi underviser i bil, så det er faktisk helt nødvendig at man fremstår renslig for å bli ansatt hos meg.

– En selvstendig ansatt gjør jobben min lettere! Sier hun.

Videre forteller Cava at mange i bransjen også er idrettsentusiaster, og interesse for lagsport kan ses i sammenheng med interesse for trafikken.

– Trafikken er jo et slags lagspill!

 

Hva vektlegger du i et intervju?

Faglederen forteller at de beste intervjuene er de hvor søkeren har et ønske om å bli lærer, fremfor et ønske om å kjøre kule biler.

Jeg hadde et telefonintervju med en søker, hvor en av de første tingene han spurte om var om han kunne få en av de dyreste bilene på markedet som undervisningsbil.

– Da skjønte jeg raskt hvor motivasjonen hans lå, og at det ikke handlet om en lidenskap for undervisning, trafikk eller trafikksikkerhet, utdyper hun.

Cava mistet en fosterdatter i trafikken i 2006, og er nok mer opptatt av trafikksikkerhet enn de fleste. Hun døde av indre blødninger på grunn av feil bruk av sikkerhetsbelte.

– Det første jeg lærer nye elever er hvordan man skal være forankret i bilen, for eksempel hvordan sikkerhetsbeltet skal sitte.

– Man skal aldri ha jakke under sikkerhetsbeltet, og det skal sitte godt festet på hoftebeina. Beltet kan nemlig skli opp i en eventuell kollisjon, og føre til indre blødninger, forklarer hun.

 

Hva inneholder en god søknad og CV?

Når det kommer til søknad og CV, er det spesielt én ting Cava ser etter.

På CV-en vil jeg garantert se på fravær, for det sier noe om pålitelighet.

I tillegg til å la være å spørre etter den dyreste bilen på markedet, er det et par ting man bør unngå å nevne i søknaden og på intervjuet.

Dette er ikke en 8-4-jobb, så de som ønsker det bør nok finne seg et annet yrke.

– Kommer det frem at faste arbeidstider er viktig for deg, vil jeg tenke at du ikke passer så godt til jobben, fortsetter Cava.

Elevene på en trafikkskole er nemlig ofte på skole eller jobb på dagtid, og det betyr at arbeidstidene kan variere mellom å starte tidlig, eller å slutte sent.

Tidligere vektla Cava trafikkerfaring mest hos søkere, men har i senere tid gått over til å vektlegge pedagogiske egenskaper og kompetanse først og fremst.

Det kan bare være at du har kjørt for Peppes pizza i en periode, all erfaring er bra. Men å ha erfaring med å jobbe med mennesker er nesten viktigere enn å ha trafikkerfaring.

 

Hvordan bli trafikklærer?

I Norge i dag er det to steder man kan utdanne seg til trafikklærer. Hovedsetet til norsk trafikklærerutdanning er ved Nord universitet i Stjørdal, Trøndelag, og har eksistert siden 1972.

Den andre trafikklærerutdanningen er ved OsloMet, hvor Cava selv har jobbet som faglærer. Begge stedene tilbyr toårig utdanning, med integrerte praksisordninger.

Man må ha den riktige utdanningen, det er et krav. Den beste er i Trøndelag, fordi de har så lang fartstid, og med det mye erfaring å spille på.

Utvider man blikket og ser utover hele Norden, finner man to utdanningsalternativer til.

I Danmark og i Sverige kan man ta ett års utdanning, men må så ta ett års praksis i Norge. I løpet av praksistiden leverer man oppgaver til skolen.

Skal man gå denne veien må man ha en avtale med en norsk trafikkskole før man begynner.

– Man kan også få konvertert trafikklærerutdanning i Norge fra andre EU-land.

Cava anbefaler dog utdanningen i Stjørdalen fremfor de andre alternativene, i og med at det er den mest etablerte utdanningen i Norge.

Å inngå en avtale med en trafikkskole er ifølge Cava lurt å gjøre også i Norge, selv om det ikke er krav om det.

– Gå innom en trafikkskole før du starter på utdanningen din og lag en avtale. På den måten er du sikret jobb etter studiet!

I noen tilfeller kan trafikkskolen også bistå studenten økonomisk, med for eksempel reise frem og tilbake fra studiestedet.

Å ha en avtale med en trafikkskole er derfor lurt av mange grunner.

 

 

Hvorfor bli trafikklærer?

Cava forteller at det er stor etterspørsel etter dyktige trafikklærere i hele landet, så ønsker man å sikre seg jobb er trafikklærerutdanningen en god vei å gå.

Det vil si at det ikke er vanskelig å få jobb for de motiverte og flinke, forteller Cava.

Dessuten har vi et veldig godt kollegialt samarbeid på tvers av skolene. Det er rett og slett et veldig hyggelig samhold blant trafikklærere.

Videre råder Cava de som er usikre på om de vil bli trafikklærere til å dra til en trafikkskole, for å se hvordan yrket utøves i praksis.

Kom til meg, og se og bli med på det vi gjør om du vil. Slik får du et inntrykk av hva en arbeidshverdag som trafikklærer ser ut. Det er bare å spørre og grave!