Er du ferdig med å studere og skal rett ut i arbeidslivet, men ikke er helt sikker på hvordan du skal forholde deg til din nye tilværelse?

Sommerfuglene flakser iherdig. Du ønsker å gjøre ditt beste for å fremstå engasjert og initiativrik.

– Ydmykhet er det viktigste som fersk ansatt. Å starte i ny jobb er en tålmodighetsprøve, forteller Helene Tronstad Moe, førsteamanuensis ved Markedshøyskolen og fagsjef i Adecco Select.

Vær derfor innstilt på at det tar tid å komme seg inn i et nytt arbeidsmiljø.

– Det handler om å være ydmyk, observere, ikke være for breial i starten, men lytte og iaktta de andres atferd. Finn ut hvilke verdier som er verdsatt på denne arbeidsplassen og hva er de typiske samtaleemnene i lunsjen er, sier Tronstad Moe.

Selv om den nye jobben kan virke veldig vanskelig, skummel og uoverkommelig den første uken, må du faktisk stole på at du vil mestre jobben på sikt.

– Arbeidsgiver har veldig stor tro på at du vil fungere godt og trives i denne stillingen. Dette bør du forsøke å stole på. Alle trenger litt tid før de mestrer en ny jobb, sier hun.

 

Ikke kom for sent!

– Det handler om å være ydmyk, observere, ikke være for brei al i starten, sier Tronstad Moe.

Skulle du være uheldig å komme for sent må du for guds skyld gi beskjed.

 

– Er du fem minutter for sen bør du ringe arbeidsplassen og forklare situasjonen. Å komme for sent er i utgangspunktet noe man ikke bør gjøre, sier hun og fortsetter:

– Det gir et veldig dårlig inntrykk å komme for sent på jobb. Har du vært involvert i en trafikkulykke har selvfølgelig alle stor forståelse for det. Det å forsove seg er imidlertid ikke en legitim grunn.

Hun råder ferske arbeidstakere å beregne god tid.

– Sett deg på en kafé og les aviser før du møter opp på jobb, sier hun.

 

Hjelp, hva skal jeg gjøre?

Den største frykten første arbeidsuke er arbeidsoppgavene. Hva skal du gjøre og skal du finne oppgavene selv, eller er det noen som skal gi deg oppgaver?

– Ved mange arbeidsplasser må du selv definere dine egne arbeidsoppgaver og tilnærminger. Hvis ingen forteller deg hvordan du bør gå frem, er det lov til å spørre og forsøke å lære litt av kollegene, sier Tronstad Moe.

– Det er gjerne hensiktsmessig om du forsøker å forstå hvilke mål bedriften eller organisasjonen skal jobbe mot når du analyserer hva som er hensiktsmessig atferd.

– Det er selvfølgelig også fornuftig å ha en tett dialog med nærmeste leder og samarbeidspartnere.


Avtal på forhånd med din leder hvem du kan henvende deg til og hvem du kan stille spørsmål til i starten. Din nærmeste leder er ansvarlig for at du får den nødvendige opplæringen, men vær forsiktig med å stille for mye krav fra første arbeidsdag.

– Første uke er nok ikke perioden du begynne med forhandlinger eller stiller for mange krav. Da kan det være fornuftig å være litt ydmyk.

– Krav til ansettelsekontrakt og god oppførsel fra arbeidsgiver er selvfølgelige krav du stiller første arbeidsdag, avslutter hun.