Du kan stille med topp referanser, arbeiderfaring og utdanning, men blir du ikke likt av sjefen, så hjelper det lite.

  • Lytt 80 prosent av tiden.
     Hold munn 80 prosent av tiden, og snakk i 20 prosent av den. Vær forsiktig med å komme med klare meninger og sterke synspunkter. Forsøk også å unngå å forsøke å vise hvor mye du kan ved å snakke for mye.
  • Jobb fulle dager.
    Kom en halvtime for tidlig den første dagen, og gå samtidig som eller senere enn dine nye kollegaer. Slik fremstår du som arbeidsom og innsatsvillig.
  • Vær positiv.
    Det virker kanskje opplagt, men mange har mye å sette seg inn i den første tiden og glemmer å projisere positiv energi. Husk at alle liker en positiv person.
  • Vær fleksibel.
    Vær tøyelig i forhold til utfordringene i den nye jobben. Husk at fleksibilitet er blant de viktigste egenskapene i dagens arbeidsliv.
  • Vær takknemlig.
    Ikke ta folks hjelpsomhet og gode råd for gitt. Gi uttrykk for at du setter pris på dem. Slik fremstår du som hel ved.
  • Klargjør forventningene.
    Be sjefen klargjøre hvilke ting som bør tas med en gang, hva som kan vente, hvor ofte du skal levere rapporter og hvordan dine prestasjoner vil bli målt.
  • Identifiser nøkkelpersonene.
    I alle miljøer er det noen nøkkelpersoner. Vi snakker mer om beslutningstakere, personer med påvirkningskraft og kommende stjerner. Finn ut hvem disse er, og etabler kontakt og dialog med dem.
  • Ta initiativ.
    Det sier seg selv - ikke sitt på baken og vent på å bli tildelt oppgaver. Når du er ferdig med en oppgave eller et prosjekt, bør du be om nye oppgaver med en gang. Slik fremstår du raskt som initiativrik. Men velg prosjekter som har støtte hos nøkkelpersonene.
  • Vær en lagspiller.
    Hold deg unna ondsinnet sladder. Hold med sjefen. Del ros med kollegaer.