Oslo Student-Tv holdt i forrige uke en vellykket lanseringsfest på Chateau Neuf. Vi var til stede i timene før lanseringen og snakket med den spente og ambisiøse gjengen om hvordan det er å lage Tv for studenter.

På betonggulvet ligger halvmalte plakater strødd omkring. Lyden av ballonger som blåses opp blir forsømt av instrumentlyder fra bandet som rigger seg til på scenen. Det er i kveld det skal skje, for påtross av at studentene har arbeidet med å lage innhold siden nyttår, er det først i dag at tjenesten skal lanseres.

En selvlaget og kreativ, rød løper blir teipet fast i dørkanten. Det er torsdagskveld på Chateau Neuf og bare noe timer igjen før Oslo Student-Tv (OSTV) skal lanseres. Stemningen i det kalde lokalet er forholdsvis rolig. Studentene later til å ha det meste under kontroll.

 

Et åpenbart valg

Siv Heimdal(23) tar seg en pause fra ballongoppblåsingen for å svare på hvorfor de har startet Student-Tv. Hun virker rolig og ser ut til å ha nervene under kontroll før lanseringen, og småfniser litt over spørsmålet mitt.


– Det er så rart å få det spørsmålet; det er jo så naturlig og åpenbart liksom.

– Film er et unikt medium som kan få frem saker på en helt annen måte. Vi vil lage noe fengslende og morsomt som opptar og engasjerer studenter. Vi satser derfor på kultur og underholdning, og henter stoff fra studentmiljøet, sier medievitenskapsstudenten blidt.

Siv er pådriveren for OSTV og har sammen med Sebastian Preste startet prosjektet. I tillegg har de fått god hjelp av Merete Grimland og Sing In Ng til å få ideen realisert. Siv forteller at de fleste har vært positive til prosjektet.

– Iveren er absolutt til stedet og vi har fått mange positive tilbakemeldinger. Alle jobber frivillig, men har ambisiøse mål fordi dette er et sted hvor studenter kan få muligheten til å prøve seg på noe de liker.

– Vi må prøve og feile, det er slik man lærer, sier Siv.

 

Egen såpeserie

Melike Leblebicioglu tar bachelor i medievitenskap og ønsket praktisk erfaring som et supplement til det teoretiske studiet. Hun er en av skaperne bak serien ”Kunsten å tenke kollektivt”, en mockumentary-serie om et studentkollektiv som OSTV har produsert.


– Det er et uprøvd prosjekt som alle studenter vil kunne kjenne seg igjen i. Vi er svært fornøyd med resultatet og nivået på serien og gleder oss til å vise det frem.

Thomas Svane Søndergård, som i underholdningsgruppen sammen med Melike, er overrasket over hvor bra nivået er blitt.

– Det har blitt bedre enn forventet. Vi er stolte av det ferdige produktet, men prosessen har vært det viktigste for oss. Målet har vært å ha det moro å lære underveis. Det er bare en bonus om folk liker det også. Men jeg kommer til å studere ansiktene til folk når serien blir vist senere på kvelden. Jeg forventer smil og håper på latter, legger han til før han vender seg mot folkemengden som har begynt å strømme til lokalet.

LES OGSÅ: Facebookforbud

 

Ønsker å nå ut

Annette Holmedal (20) jobber i PR-gruppen for OSTV og håper fremmøtet vil bli stort i løpet av kvelden. Hun har planen klar for hvordan hun skal kapre hjemmesitterne.

– Vi vil hovedsakelig bruke sosiale medier for å nå ut til seerne. Produksjonene vil bli lagt ut på nettsiden vår, på Facebook og Youtube. I tillegg vil vi bruke Twitter og prøve sende ut pressemeldinger så ofte vi kan.


– Men det beste er jo om flest mulig kommer hit og ser det live i kveld, sier Annette spent.

Selv har hun bakgrunn fra medier og kommunikasjon ved Høgskolen i Oslo og påpeker at de fleste som jobber i OSTV har medierelatert bakgrunn eller interesse for området.

– Det er ikke bare lærerikt å jobbe her, men også veldig hyggelig. OSTV fungerer som en sosial arena hvor man kan treffe andre likesinnede med samme interesser. Vi trenger stadig flere dyktige medarbeidere, det er bare til å sende inn en søknad, informerer Annette.    

Men i kontrast til den idealistiske dugnadsånden fra studentene, har OSTV foreløpig møtt mye motstand på det økonomiske planet forklarer lederen Siv.

– Vi har fått igjennom søknaden om driftsmidler fra Det Norske Studentersamfunn (DNS), men har ikke fått noen økonomisk støtte fra andre steder. Det er utstyret som koster. Så langt har vi bare fått kr 10 000,-, men vi venter på en større sum fra DNS. Når folk kommer hit og ser hva vi har fått til, tror jeg hjulene vil begynne å rulle.


– Vi har i hvert fall ikke tenkt å gi oss, smiler lederen lurt, og setter med det strek for intervjuet og fart mot lanseringsfesten for de kreative Oslo-studentenes nye stolthet.