Butikken ligger i en rødbrun murbygning i rundkjøringen på Bjølsen, et velkjent brosteinshelvete av en rundkjøring for de bilkjørende lokalkjente. Rett overfor Kiwi og like i nærheten av Meny.
Navn: Kent Windahl
Alder: 41 år
Yrkestittel: Kjøpmann
Arbeidsplass: Rema 1000 Bjølsen
– Det viktigste for meg er at vi er den beste butikken på Bjølsen. Med de hyggeligste ansatte og de beste varene, og at kundene velger oss hver dag.
En kunde med barnevogn og to fulle matposer lurer på hvor hun kan parkere nærmest mulig butikken. Kent forklarer at butikken dessverre ikke har egne parkeringsplasser (i motsetning til konkurrenten rett borti gata). Men at han gjerne hjelper henne å bære varene bort i bilen når som helst.
– Å like mennesker og å være villig til å strekke seg for kunden, mener jeg er en forutsetning for å drive en vellykket butikk.
Klokken er 09.00 når jeg møter opp, og Kent har allerede vært her i 3 timer.
Det er høyt under taket, lyst og åpent i butikken. Hyllene er ryddige og oversiktlige. Over dem henger veiledende skilt som forteller deg hva du kan finne i de forskjellige reolene.
Kent pakker innøvd ut kjølevarer og setter dem på plass i skapet. Det er to andre ansatte på jobb og alle er i gang med utpakking på hver sin kant. Det er en vennlig og foreløpig rolig atmosfære i butikken.
– Det kommer nye varer stort sett hver dag, det er sånn vi starter dagen her. Det er ganske hardt fysisk arbeid.
Han forteller at han aldri har vært i så god form som etter han starta i butikk, mens han treffsikkert kaster en liten pappeske over i en større.
– Jeg går mellom 15-20 000 skritt om dagen.
Tre dager i uken er det Kent som åpner, sammen med en ansatt. Da står han opp litt før klokken 5 og er på plass kvart på 6.
– Å være kjøpmann er ikke bare en jobb, det er en livstil.
Familien og barna blir ofte med i butikken på søndager, og bygger borger av toalettpapir mellom reolene.
– Dattera mi på tre sier at hun hater Kiwi, og at hun heier på Rema 1000 og Liverpool.
Kents karrierevei
I 8 år har Kent vært kjøpmann i Rema. Det hele startet med en drøm om å drive noe eget.
– Jeg har alltid hatt en drøm om å drive for meg selv, og å lede et team med andre mennesker.
Kjøpmannen startet karrieren sin som medarbeider på McDonalds som 15-åring. Der jobbet han seg oppover i hierarkiet.
Han ble først utnevnt til skiftleder. Senere, som 22-åring, ble han restaurantsjef. Han ga seg med skolegangen etter videregående.
– Jeg likte ikke skolen så godt, men jeg var glad i å jobbe.
Gjennom McDonald's gikk han flere lederkurs i både Norge, Sverige, England og USA.
– Jeg har "bachelor i hamburger" fra Hamburger University i Chicago (McDonald's sin interne skole).
Etter noen år som restaurantsjef ble han forfremmet til distriktssjef. Da reiste han rundt og fulgte opp restaurantene.
Selv om stillingen var lærerik og interessant, beskriver han det som en ensom jobb. Han savnet å være en del av et team, og drømmen hans om å drive for seg selv stod fortsatt ved lag.
– Jeg oppdaget at Rema i Fredensborg søkte etter kjøpmann, og jeg grep muligheten.
I januar 2014 startet opplæringen. I mars tok han over som kjøpmann.
– Det var to intensive måneder, med en bratt læringskurve.
Og noen bommerter.
– Første gang jeg skulle bestille meierivarer bestilte jeg 15-20 bur, istedenfor de 2-3 vi egentlig skulle ha. Det var litt krise, for vi fikk overhodet ikke plass på kjølen.
De fleste av Kents kjøpmenn-kolleger startet som medarbeidere på Rema i ung alder, og jobbet seg opp derfra. En del av dem har gått Remas talentskole for assisterende butikksjefer.
– Det er en skole som går over ett år, hvor de lærer alt hva det vil si å drive butikk. Så blir de kjøpmenn.
En mann og dame sent i 20-årene stiller seg avventende foran oss. Ansattkortene de har hengende rundt halsen vitner om at de jobber i et snus-selskap.
De har kommet for å sjekke om de nye snustypene Rema har kjøpt er kommet for salg.
Kent legger fra seg pappkartongen og går med raske steg mot kassa. Snusfolka, og jeg, jogger etter.
Der finner de ut at den nye snusen ikke er i systemet.
Han ringer operatøren, samtidig som en kunde ankommer kassen og ønsker betjening.
I løpet av minutter er snussaken håndtert, og kunden tilsynelatende fornøyd på vei ut døren.
– Dagene går utrolig fort. Plutselig er klokken 15. Det er ofte høyt tempo og nye utfordringer å håndtere.
Snusfolka takker for seg, og Kent går tilbake til vareutpakkingen.
Som kjøpmann har Kent en filosofi, som går ut på at fornøyde ansatte skaper fornøyde kunder.
– Jeg mener at jobben går ut på å skape resultater gjennom og med folk. Det er viktig for meg at de ansatte trives, og det er også viktig for at kundene skal trives og at butikken skal være lønnsom.
– Jeg tror at hvis de ansatte har det bra, og det er en god stemning i butikken, så blir kunden også fornøyd.
Favorittkundene er de som kommer inn i butikken med en skeptisk innstilling, som han så klarer å snu til å bli positive.
– Det gir en god følelse, og det er de kundene jeg husker best.
Selv om han liker å ha kontroll over det meste selv, og sjelden har en ferie uten innslag av jobb-telefoner og administrasjonsarbeid, understreker han viktigheten av å delegere ansvar.
– Uten gode ansatte du stoler på og kan delegere til, blir du stående med alt selv. Det blir for mye. Derfor er jeg veldig glad for at alle mine ansatte ble med over fra Fredensborg.
Investerer i egen butikk
Alle som jobbet under Kent på den første Remabutikken han hadde, ble nemlig med da han tok over Rema på Bjølsen.
I butikken finnes maskiner og utstyr til en verdi av 4,5 millioner kroner. Rema la ut for utstyret, og Kent betaler en fast sum på kr. 45.000 i mnd. i tilbakebetaling.
I tillegg må en kjøpmann ut med 500 000 kr for å få lov til å starte sin egen Rema 1000.
– Det er en investering man gjør, som man satser på vil lønne seg i lengden.
En vanlig dag på jobben
Personalledelse, økonomistyring, kundebehandling og bestilling av varer er i grove trekk Kents arbeidsoppgaver. Administrasjonsarbeidet tar han stort sett løpende på telefonen.
– Det er ingen dager som er like, og jeg lærer fortsatt nye ting etter 8 år som kjøpmann.
En mindre hyggelig del av jobben hans er å håndtere folk som stjeler.
– Noen stjeler fordi de må, andre fordi de syns det er spennende. Mange stjeler fordi de må ha alkohol. Det er veldig mange forskjellige skjebner.
Han tar det likevel personlig, og blir veldig irritert.
– Jeg tar det veldig personlig. De varene har jeg faktisk handla inn selv og selger. Jeg tror det er veldig få som stjeler som skjønner det.
Det hender også han tar barn i å stjele. Da forsøker han å skremme dem fra å gjøre det igjen.
– Jeg sier at jeg skal ringe foreldrene deres, og ser hvordan de reagerer på det. Jeg forklarer dem også at det er direkte fra min lommebok de stjeler.
Han prøver å forklare dem hvordan det kan utvikle seg, og å lære dem at det ikke er greit å stjele.
– Jeg tror det hjelper, men det er vanskelig å gardere seg mot det. Det vil alltid være folk som vil stjele. Det gjelder å følge med på det og prøve å redusere det så mye som mulig.
Hvem egner seg som kjøpmann?
Som kjøpmann er det visse egenskaper man burde ha. Først og fremst må man like å jobbe med og lede mennesker.
– Å ønske å skape resultater gjennom andre mennesker, mener jeg er det viktigste. Du burde også ha økonomisk teft, og være ydmyk i møte med egne svakheter.
Han forteller at flere av hans kolleger synes det vanskeligste med jobben er å være øverste leder.
– Det er viktig å være forberedt på og ville det, dersom man skal bli kjøpmann.
Det at han driver for seg selv og kan styre egen hverdag og lønn, synes Kent er det beste med stillingen.
– Det er frihet satt i system!
Men lønna til en kjøpmann bør ikke overstige 1,5 % av omsetninga.
– Hvis jeg for eksempel selger for 50 mill., blir det omtrent 75 tusen kr i mnd. (brutto).
Andre fordeler er at han kan handle på søndager og ofte spise utgått mat.
– Jeg må jo betale for varene, men det er jo klart det er varer som går ut på dato som jeg bare kan ta. Det er kanskje et frynsegode, at jeg spiser mye utgått mat.
Dersom du kunne tenke deg å bli kjøpmann en dag, har Kent har følgende råd til deg:
– Følg drømmen og følg magefølelse. Gå for det du vil gjøre og blir motivert av. Tenk at det er en jobb du gifter deg litt med, det er viktig å være innstilt på det. Det er ikke en vanlig 8-4- jobb.
Dersom du allerede jobber i en Rema, er det lurt å snakke med kjøpmannen om ambisjonene dine.
– Du kan for eksempel begynne med å be om ansvar for en avdeling. Så er det jo mye av det samme å drive en hel butikk, bare i større skala.
Det ringer i bjella og vi haster av gårde til kassa. Der finner vi en kunde med et lakseproblem. Kunden finner ut at hun ikke skal ha laksen likevel, og Kent rekker den til meg.
– Du får jobbe litt du og! Sier han med et smil, før han begynner å ekspedere en ny kunde.
Jeg tar pliktoppfyllende imot fisken, og legger av gårde for å finne ut hvor den hører hjemme. Et øyeblikk glemmer jeg at jeg ikke egentlig jobber her, og blir flau over at jeg ikke var mer på ballen.
Jeg soser rundt i den store butikken i gode fem minutter før jeg omsider finner den økologiske laksens tilholdssted.
Ettermiddagsrushet har sakte men sikkert begynt, og den rolige stemningen i butikken tidligere på dagen er gått over til noe mer hektisk.
Men selv om tempoet er høyt og det virker som det er altfor mye som skal gjøres samtidig, virker ikke Kent stresset. Han smiler og ler, og er tilsynelatende avslappet. Atmosfæren i butikken forblir vennlig og velkommen.
Han engasjerer seg fullt og helt i hver kunde han snakker med, og det er tydelig at han er tilfreds med det han gjør.
– Jeg har ikke angret et sekund på at jeg tok sjansen på å drive for meg selv. Det er dette jeg trives med å gjøre her i livet.