Navn: Bendik Spikkerud
Alder: 25
Stilling: Flygeleder
Arbeidsgiver: Avinor
Fra: Lørenfallet, Sørumsand
Da tjenestegjøringen i forsvaret nærmet seg slutten lå mulighetene åpne for Bendik Spikkerud fra Lørenfallet i Sørumsand, men at valget falt på flygelederutdannelsen var heller uforutsett.
– At jeg søkte det året, var nesten tilfeldig. Jeg var straks ferdig i forsvaret, og i løpet av den tiden var jeg på en utdanningsmesse hvor jeg kom over flygelederutdanningen, og jeg har hatt en interesse for fly helt siden jeg var liten.
Til tross for egen interesse forteller Bendik at det slett ikke er en forutsetning at man har interesse for fly for å gi seg i kast med denne utdanningen.
– Ikke alle jeg har studert med hadde så veldig stor interesse for fly fra før av.
Teori i Praha, praksis i Norge
Avinor tilbyr en flygelederutdanning som finner sted både i Norge og Praha, Tsjekkia. Studieløpet fyres av med et forkurs i Norge på omtrent én uke, etterfulgt av en såkalt «Initial Training» med varighet på mellom ni til ti måneder.
– Til å begynne med var det en hel haug med opptaksprøver (fire eller fem faser), der de som ble valgt ut til slutt fikk muligheten til å reise til Praha og gå igjennom teori og simulator. For meg tok denne prosessen ti måneder.
Videre må studentene gjennomføre et transisjonskurs i norske regler og bestemmelser, samt systemopplæring og opplæring i sikkerhet. Avslutningsvis skal de gjennom en praktisk opplæring ved en kontrollsentral eller et kontrolltårn, som kan være ulike steder i Norge.
– Jeg hadde praksisperioden i Tromsø, og for meg som er fra Østlandet var det ganske spesielt å flytte hit. Tromsø er et veldig fint sted, selv om det har vært tungvint å vende seg til lysforholdene her oppe.
Kontrasten til Østlandet er stor, men også noe Bendik har satt pris på i form av de friluftsmulighetene Nord-Norge har å by på.
– Det blir mange turer. Hvis jeg går bare 20 meter fra døra mi er jeg straks på en fjelltopp. Det var gull verdt å kunne dra på slike turer under Corona-sommeren, hvor alt ble satt på pause i en periode på fem måneder.
– Jeg følte aldri at jeg var en så stor del av studiemiljøet i Tromsø, men vi var tre studenter som reiste opp hit sammen, og alle i en alder hvor vi trivdes veldig godt i en slik situasjon.
Å være egnet fra før
På spørsmål om hvor krevende flygelederutdanningen har vært forteller han at det slett ikke er noen ordinær ting å holde på med, og heller ikke en utdanning som passer for hvem som helst.
– Du må på en måte være litt egnet fra før; enten kan du det eller så kan du det ikke, rett og slett. Du må virkelig ha en god forståelse av hva det innebærer å jobbe under press.
– Med tanke på hvor mye praksis og simulator vi hadde, spesielt i Praha, var prosessen ganske slitsom og veldig intensiv. Det var mye teori og mye å kunne med tanke på regelverk, men jeg vil si at hovedfokuset lå på praksisperioden.
Prokrastinering ikke et alternativ
Det er ikke til å komme bort fra at mange studenter tar livet med ro i begynnelsen av semesteret, og heller får kjørt seg når eksamensperioden står for døren. Bendik kan fortelle at dersom en ønsker å bli flygeleder ser denne realiteten litt annerledes ut.
– Det kunne vært typisk meg på et vanlig studie å være en av de som prokrastinerer, og jeg har hatt en tendens til å ta noen skippertak på videregående. I dette studiet er det derimot ikke mulig med skippertak.
– Hvis du ikke leser deg opp på det regelverket du skal, på den tiden du skal, så vil du slite med å henge med. En har rett og slett ikke så mye annet valg enn å ha sakene under kontroll.
Det er heller ikke den typiske «undervisningstid etterfulgt av eksamensperiode» som kjennetegner flygelederstudiet, men heller kontinuerlige prøver og evalueringer.
– Du må prestere hele veien og blir evaluert hele tiden. Dette hjalp faktisk meg, som typisk sett har vært en som utsetter ting. Her har man ikke det valget.
Håndtering av press og stress
I mange stillinger stilles det krav om at man skal kunne håndtere stress som vil forekomme i jobben. Om en jobber som flygeleder får imidlertid denne egenskapen en helt ny betydning.
– Noe av det aller viktigste, som jeg også har hørt fra flere andre som har tatt min utdannelse, er det å håndtere stresset; å jobbe seg igjennom det og å kunne prestere under større mengder stress.
– Man har jo ansvar for veldig mange mennesker. Blir det mye å gjøre så kan man ikke si stopp og ta seg en pause, selv om man blir aldri så sliten. En er nødt til å stå i det.
Ettersom viktigheten av stresshåndtering ikke kan overskrides er dette noe studentene blir testet grundig i innledningsvis.
– Mange av de testene som ble gjort da vi var på opptaksprøve var det vanskelig å skjønne helt hva som var meningen med der og da, men mye av det var nok for å finne ut hvordan vi håndterte både press og stress.
Ett av flygelederutdanningens styrker er at en raskt finner ut om dette er noe som passer for seg selv eller ikke – en prosess som ved andre utdanninger kan ta opp til flere år. Om du vurderer å bli flygeleder har Bendik et kort og konsist råd: Å søke og å prøve.
– Kort fortalt er det å komme på opptak og å prøve, så skjønner man raskt om dette er noe for seg eller ikke.