Dette er en rett som jeg har servert mange ganger og du går liksom ikke lei av stekt ris. Den kokte kalde risen blir hurtig stekt risen og er en basis så tilsetter du grønnsaker og kjøtt eller fisk. Nå har du et vell av varianter av retter som er ekstremt hurtig å lage og smakfulle.

 

Forberedelser:
Dette gjør du på forhånd, gjerne om kvelden dagen før du vet du skal ha stekt ris.
Du koker ris. Her bruker jeg basmati eller jasmin. Innvandrebutikkene har ofte god og billig ris. Følg instruksjonen på pakken vedrørende koketid. Kok opp og slå ned varmen slik at det bare småkoker i den anviste tid. Har du en billig kasserolle med tynn bunn sjekk at ikke risen brenner seg fast. Lag gjerne flere porsjoner ris. Kokt ris holder seg 3-4 dager i kjøleskapet.

Slik lager du stekt ris.
Ha ingrediensene du skal bruke klare

Kutt grønnsaker du har for hånden opp i tynne skiver. Har du kjøtt eller fisk, så kutt også diss opp i små biter. Av grønnsaker så er purre, løk, paprika, sopp, gulrot, kålrot anvendelige. Av kjøtt og fisk kan du bruke det meste: røkte pølser, skinke boks, kyllingfilet,
fiskepudding, laksefilet. Bruk det du liker – prøv deg frem!
Egg er også godt til: knekk 1 egg over i en bille tilsett litt en klype Maldon salt og 1 ts Kikkoman saus og visp sammen. Ha olje og krydder innen rekkevidde og et par steikespader (ikke metall det kan ødelegge wok-gryta).

Vi er klare til å lage stekt ris – Nå går dette fort - så dekk gjerne på bordet først

 

Sett woken på en kokeplate med høyeste temperaturvalg. Tilsett i 1 ss olje til steking og tilsett det du vil steke. Grønnsaker, kjøtt eller fisk. Det viktige er å ha opp i de som trenger mest steketid først. Eksempelvis har du i gulrotbiter før purre osv. Nå er det viktig å bruke stekespaden riktig å bevege råvaren fra side til side kjapt. Snu og vende på de slik at de ikke brenner seg fast. Dette gjør du i 2 -3 minutter. Trekk det du har i pannen til kanten og tilsett eggblandingen. Og beveg det på samme måte til det har eggerøre konsistens. Nå har du i kokt kald ris og blander alt sammen til alt er varmt. Trekk woken til siden og smakt til med maldon salt og kikkoman. Server. Dette tar vel totalt en 6 -7 minutter, veldig sunn fast food.

(Har du kokt ris og kuttede grønnsaker tilgjengelig i kjøleskapet og tar med deg gjester hjem, så kan du servere varm mat nesten før gjestene har satt seg – kjekt.)